بیماری لثه بارداری را به تاخیر می اندازد


اخبار پزشکی,خبرهای  پزشکی ,بیماری لثه

نتیجه مطالعه محققان فنلاندی نشان می دهد که یک پاتوژن رایج در اطراف دندان ها، بارداری زنان جوان را به تاخیر می اندازد. 

به گزارش ایرنا از خبرگزاری یونایتدپرس، محققان دانشگاه هلسینکی در فنلاند در این مطالعه 256 زن سالم 19 تا 42 ساله را که باردار نبودند در جنوب فنلاند مورد بررسی قرار دادند. تمامی این زن ها قصد باردار شدن داشتند.

 

محققان تمامی این افراد را تحت معاینه های دندانپزشکی و زنان قرار دادند و بزاق آنها را نیز برای تشخیص پاتوژن های اصلی لثه آزمایش کردند.

 

آنها این افراد را برای یک دوره 12 ماهه مورد پیگیری قرار دادند تا مشاهده کنند که آیا در طول این مدت باردار می شوند یا خیر.

 

محققان در بزاق زنانی که در طول این مطالعه باردار نشدند در قیاس با زنانیکه باردار شدند ، سطوح بطور قابل توجه بالاتری از پورفیروموناس ژنژیوالیس (P. gingivalis) ، یک باکتری مرتبط با بیماری های لثه کشف کردند.

 

این مطالعه نشان داد، مشکل باردار شدن در زنانیکه در بزاق خود P. gingivalis داشتند سه برابر بیشتر از زنانی بود که این باکتری در بزاق آنها مشاهده نشد.

 

سوزان پاجو، متخصص لثه در بیمارستان هلسینکی در یک بیانیه خبری گفت: نتایج مطالعه ما زنان جوانی را که در سن بارداری قرار دارند تشویق می کند که به بهداشت دهان و دندان خود اهمیت دهند و مرتب سلامت لثه های خود را ارزیابی کنند.

 

نتایج این مطالعه در مجله Oral Microbiology منتشر شده است.