امکان سکونت در مریخ کمتر شد!


اخبارعلمی,خبرهای علمی ,سطح مریخ

سطح مریخ از آنچه دانشمندان تصور می‌کردند، خطرناک‌تر و سمی‌تر است.

 به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، مطالعات نشان می‌دهد تابش اشعه ماورای بنفش از خورشید موجب فعال شدن ترکیبات کلرین و در نتیجه تبدیل آنها به میکروب‌های قوی در خاک این سیاره سرخ می‌شود.

 

این ترکیبات که با نام پرکلرات شناخته می‌شوند، در تمام سطح مریخ گسترده شده‌اند و چندین کاوشگر ناسا از مریخ در چند نقطه مختلف این سیاره این ترکیبات را شناسایی کرده است.

 

پرکلرات‌ها دارای ویژگی‌هایی نظیر میکروب کشی قوی است که موجب می‌شد تا مریخ قابل سکونت به نظر بیاید. دانشمندان می‌گویند پرکلرات‌ها به طور قابل توجهی نقطه انجماد آب را پایین می‌آورند و یک منبع انرژی بالقوه برای میکروارگانیسم ها است.

 

اما پژوهش جدید مرکز اخترفیزیک دانشگاه ادینبرو در اسکاتلند وجه دیگر پرکلرات‌ها را نشان می‌دهد. دانشمندان با مشاهده یک آلودگی باکتریایی کشنده روی بدنه فضاپیمایی که به مریخ سفر کرده و با سطح این سیاره تماس داشته است، دریافتند از آن جایی که ضخامت جو مریخ یک صدم زمین است، تابش اشعه ماوراء بنفش به سطح مریخ موجب ایجاد چنین باکتری‌های خطرناکی می‌شود.

 

داده‌های این پژوهش نشان می‌دهد پدید آمدن حداقل سه ترکیب خطرناک و اثرات ترکیبی آنان باعث می‌شود که سطح مریخ از آنچه قبلا تصور می‌شد خطرناک‌تر بوده و امکان سکونت در سیاره سرخ وجود نخواهد داشت، چرا که این ترکیبات برای انسان سمی و خطرناک هستند.

 

نتایج این پژوهش در مجله "Scientific Reports" منتشر شده است.