کاندیداتوری احمدی‌نژاد، خودکشی سیاسی است؟


اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,احمدی‌نژاد

تحرکات جناح های سیاسی برای انتخابات شورای شهر تهران و انتخابات ریاست جمهوری نشان از آن دارد که دو طرف می خواهند در این میدان رقابت قوی ترین شکل حضور را داشته باشند اما نکته آن است که اصولگرایان حتی مانند انتخابات مجلس شورای اسلامی یکدستی از خود نشان ندادند، پایداری رسما راه خود را از جمنا جدا کرد و احمدی نژاد نیز این روزها طوری عمل می کند که گویی نمی خواهد حتی یک عدد رأی از حامیان او به طرف اصولگرایان برود.  

امیر واعظ آشتیانی کسی که سال 82 نخستین بار نام احمدی نژاد را برای کسب کرسی شهردار تهران مطرح کرد می گوید احمدی نژاد، حاضر است موقعیت اصلاح طلبان را تقویت کند اما یک اصولگرا سرکار نیاید.

 

ثبت نام کاندیداهای پنجمین دوره انتخابات شهر و روستا به پایان رسید، وضعیت کاندیداهایی که به صحنه امدند را چطور تحلیل می کنید؟

شرایط را زیاد مساعد نمی بینم احساس می کنم وحدت اصولگرایان در انتخابات شوراها با مشکل مواجه می شود.

 

یعنی تحلیل شما آن است که اصولگرایان به یک لیست نمی رسند؟

تعدد لیست خواهد بود.

 

چه گروه های اصولگرایی با لیست مستقل می آیند؟

نمی تواند بگویم کدام گروه ها ولی معتقدم نحوه انتخاب نامزدهای لیست اصلی مانند لیست تهران دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی خواهد بود که باعث شود اکثریت پایگاه اجتماعی اصولگرایان به آن لیست اعتقادی نداشته باشند بنابراین می توان گفت اصولگراها از تجربه سال 94 درس نگرفتند و همان مسیر را دارند می پیمایند.

 

در واقع معتقد هستید که دوباره شکست 100 درصدی را تجربه خواهند کرد؟

روی نتیجه صحبت نمی کنم بلکه می گویم چیدمان نامزدهای تهران در فهرست اصلی برای انتخابات مجلس مورد اقبال قرار نگرفت و نگاه مثبتی را رأی دهندگان به آن لیست نداشتند.

 

نقدی که به لیست تهران اصولگرایان در انتخابات مجلس می شد این بود که چند صدایی داشت خوب الان اگر جمنا، پایداری و طیف آقای احمدی نژاد هر کدام فهرست خود را بدهند کسب نتیجه بهتر نمی شود؟

خیر، اگر لیستی بدهند که نماد شایستگی ها و سوابق موفق نامزدها باشد، پایگاه رأی اصولگرایان اقبال خوبی نشان می دهند. در واقع باید این طور گفت که اصولگرایان و اصلاح طلبان به تنهایی نمی توانند پیروز میدان انتخابات باشد همواره نیاز دارند که آرای قشر خاکستری را به سمت خود متمایل کنند. قشر خاکستری هم ارزیابی می کند هر لیستی که شایسته تر دانست به آن رأی می دهد.

 

یعنی چنین وضعیتی را که جاذب آرای خاکستری باشد برای اصولگرایان نمی بینید؟

قراین این را نشان می دهد مثل انتخابات مجلس شورای اسلامی سال 94 دارند جلو می روند.

 

شما اولین نفری بودید که در شورای شهر دوم رأی آوردید نام آقای احمدی نژاد را برای شهرداری تهران مطرح کردید، الان اگر بخواهید به آن زمان برگردید دوباره این کار را انجام می دهید؟

احمدی نژاد سال 82 با احمدی نژاد سال 95 متفاوت است. من به آن احمدی نژاد پرتلاش در شهرداری، تعاملگر با شورای شهر و حافظ منافع شهر دوباره رأی می دهم. حتی به احمدی نژاد سال 84 هم رأی می دهم، هرچند در دور اول به آقای لاریجانی رأی دادم و در دور دوم به احمدی نژاد.

 

شما الان وقتی به احمدی نژاد سال 95 نگاه می کنید پیش خود نمی گویید ای کاش سال 82 وقتی وارد شورای شهر تهران شدم نام احمدی نژاد را برای کسب جایگاه شهردار تهران مطرح نمی کردم؟

نه من این حرف را نمی زنم چون احمدی نژاد سال 82 پرکار و پاکدست بود.

 

اما چرا آن احمدی نژاد تبدیل به احمدی نژاد سال 96 شد؟ آیا ظرفیت قدرت را نداشت؟

خیر، نباید این طوری قضیه را ارزیابی کرد. کنش ها و واکنش هاست که این مسئله را رقم می زند. وقتی رئیس دولت یازدهم ادبیات خوبی را برای منتقدان خود ندارد و ناکارآمدی ها به دولت قبل منتقل می کند انعکاس این قضیه طبیعی خواهد بود. من احمدی نژاد دفاع نمی کنم من از 88 تا به امروز به تیم اقتصادی، صنعتی، فرهنگی و افراد مختلف او انتقادهای خودم را گفتم. بلکه می گویم ادبیات مدیران سیاسی ما خوب نیست.

 

به نظر شما گفتمان احمدی نژاد سال 96 خریدار دارد که با حمایت از بقایی عامل رأی آوری او را فراهم کند؟

طرفداران احمدی نژاد خود احمدی نژاد را دوست دارند. اشتباه بزرگ برخی آن است که فکر می کنند اگر احمدی نژاد بگوید طرفداران من به فلانی رأی بدهید او رأی می آورد خیر این خبرها نیست. از طرفی اینکه عده ای از سیاسیون فکر می کنند احمدی نژاد یک مهره ناکارآمد و سوخته است آن هم تصور اشتباه و خطایی بزرگ است. ترامپ را یک قشری از آمریکا می خواستند یک قشری نمی خواستند، احمدی نژاد نیز مستثنی از این فرمول نیست.

 

برخی با اشاره به شناختی که از احمدی نژاد و روحیه او دارند می گویند احمدی نژاد توصیه پذیر نیست و حتما در انتخابات ریاست جمهوری نام نویسی خواهد کرد، نظر شما چیست؟

من فکر می کنم این کار خودکشی سیاسی است. به نظر احمدی نژاد باهوش تر از آن است که دست به چنین خودکشی سیاسی بزند. معتقدم احمدی نژاد می خواهد معادلات را به هم بزند.

 

یعنی احمدی نژاد می خواهد معادلات انتخاباتی اصولگراها را به هم بزند؟

بله، نامه مشایی به آقای خاتمی پیام دارد. چرا چنین نامه ای را به شخصیت های اصولگرا ننوشتند؟ این نامه را به آقای خاتمی نوشتند در حالیکه طیف آقای احمدی نژاد بیشترین لطمه ها را از اصلاح طلبان خوردند. این نشان می دهد که می خواهد بازی اصولگراها را به هم بزند.

 

به نظر شما موفق می شود بازی اصولگراها را به هم بزند؟

بالاخره احمدی نژاد یک درصد رأیی را نزد بخشی از جامعه و گروه های سیاسی اصولگرا دارد.