اخراج 30 دیپلمات آمریکایی از روسیه


اخباربین الملل,خبرهای  بین الملل ,روسیه و آمریکا

روسیه اعلام کرد که مسکو در پاسخ به اقدام دسامبر سال 2016 باراک اوباما رئیس جمهوری سابق آمریکا در اخراج 35 دیپلمات روسی، 30 دیپلمات این کشور را از روسیه اخراج می کند.

به گزارش ایرنا، یک مقام وزارت خارجه روسیه روز سه شنبه بدون اعلام نام و با انتقاد از خودداری دولت آمریکا برای بررسی این مساله و رفع مشکل ایجاد شده در شش ماه گذشته، خبر از برنامه اخراج دیپلمات های آمریکایی داد.

 

پایگاه آنلاین روزنامه ایزوسیتا به نقل از مقام وزارت امور خارجه روسیه نوشت: مسکو به عنوان اقدام متقابل به اقدامات آمریکا در اواخر سال گذشته 30 دیپلمات آمریکایی را اخراج می کند.

 

این مقام همچنین گفت که در طول شش ماه گذشته طرف آمریکایی (دولت ترامپ) هیچ اقدامی برای حل و فصل اختلاف دیپلماتیک بر سر توقیف اماکن دیپلماتیک روسیه در واشنگتن و نیویورک انجام نداده و مسکو مجبور به انجام اقدامات متقابل است.

 

این اقدام تنها سه روز پس از برگزاری نخستین دیدار ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ رئیسان جمهوری روسیه و آمریکا در هامبورگ آلمان اعلام شده است که این انتظار را ایجاد کرد گامی برای بازسازی روابط تخریب شده دو کشور باشد.

 

دی ماه سال گذشته اوباما به نشانه واکنش در برابر ادعای مداخله مسکو در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که به شکست هیلاری کلینتون نامزد مورد حمایت وی منجر شد، در یک اقدام ناگهانی دیپلمات های روسیه را اخراج و دو ملک دیپلماتیک این کشور را در واشنگتن و نیویورک نیز توقیف کرد.

 

روسیه در برابر این اقدام واکنشی نشان داد، زیرا دولت اوباما رو به پایان بود، ولی تاکنون نیز ترامپ و سکانداران کاخ سفید نیز حاضر به مذاکره جدی در این زمینه نشده اند.

 

پوتین 10 دی ماه در واکنش به اقدام آمریکا برای اخراج 35 دیپلمات روس گفت: مسکو دیپلمات های آمریکایی را اخراج نمی کند، اما حق اقدام متقابل را برای خود محفظ می داند، ولی براساس مصالح ملی و خردمندی عمل خواهد کرد.

 

سفارت روسیه نیز سوم در واشنگتن سوم خرداد ماه اعلام کرد که این کشور به توقیف اماکن دیپلماتیک خود در آمریکا پاسخ خواهد داد و تدابیر متقابل را اتخاذ می کند.

 

دنیس گونچار رایزن سیاسی سفارت روسیه در آمریکا گفت: طرف روسی برای بازپس گرفتن دو ملک خود در آمریکا تلاش می کند، اما مقام های وزارت خارجه این کشور نتیجه مثبت را به واگذاری قطعه زمینی در شهر سن پترزبورگ برای تاسیس سرکنسولگری مشروط کرده اند.

 

گونچار گفت: این رفتار طرف آمریکایی را قابل قبول نمی دانیم، زیرا روسیه هیچ ملک متعلق به آمریکا را توقیف یا ضبط نکرده است.

 

وی افزود: امیدواریم مشکل سازنده حل و فصل شود، زیرا روسیه به دادن پاسخ متقابل به طرف آمریکایی مطابق شیوه معمول در مناسبات دیپلماتیک مجبور می شود و این موضوع به اطلاع طرف آمریکایی نیز رسیده است.

 

پیشتر هم کاخ کرملین هشدار داده بود که اگر آمریکا دو ملک دیپلماتیک روسیه را که دسامبر سال گذشته توقیف کرده است، آزاد اعلام نکند، مسکو پاسخ متقابل خواهد داد.

 

یوری اوشاکوف دستیار امور بین المللی رئیس جمهوری روسیه گفت: بر این باوریم، اوباما اقدامی ناشایست انجام داد که به هیچوجه منطقی نبود، اما رئیس جمهوری روسیه با آرامش و سنجیده رفتار کرد. مسکو دسامبر 2016 به واشنگتن هشدار داد، اگر این اماکن بازگردانده نشود، تدابیری را به عنوان پاسخ اعمال می کند.

 

وی ادامه داد: بهبودی روابط روسیه و آمریکا تا اندازه زیادی به رفع عوامل منزجر کننده که در سال های اخیر توسط واشنگتن ایجاد شده، بستگی دارد و توقیف اماکن دیپلماتیک در آمریکا هم از جمله این عوامل است.

 

با توجه به این واقعیت ها و از سوی دیگر کاهش نیافتن اختلاف های مسکو و واشنگتن در زمینه های مختلف نسبت به دوره اوباما و حتی در مواردی افزایش تحریم ها علیه روسیه، بسته نشدن پرونده اخراج دیپلمات ها، نشانه بقای رویکردهای دولت پایان یافته اوباما است.

 

رئیس جمهوری سابق آمریکا در چهار سال دوم ریاست جمهوری نه تنها سیاست های و رویکردهای ضدروسی را پیگیرانه و گسترده اجرا کرد، بلکه اتحادیه اروپا و هفت کشور صنعتی را نیز شریک کرد و این روند در دولت ترامپ نیز قطع نشده است.