بلیت ١٥٠هزارتومانی برای سفر با قطار


اخبار,اخبار اقتصادی ,قطارهای لوکس

ظاهرش همان قطار معمولی است که رسیدن به مقصد تنها هدف آن تعریف شده، اما کافی است وارد شده و خود را با خرید بلیط ١٥٠ هزارتومانی برای یک سفر به‌ظاهر بدون دردسر آماده کنید.

قطار پنج‌ستاره زندگی، با امکانات رفاهی بیشتر از قطارهای سبز و سیمرغ طوری طراحی شده که قابلیت‌های تنظیم درج حرارت اتاق، تنظیم نور داخل کوپه‌ها، شبکه محتوایی دیجیتال، تلویزیون، رستوران، کافه و فروشگاه سیار و... به امکانات قطارهای رفاهی قبلی اضافه می‌شود.

 

بدنه داخل قطار نیز به نحوی طراحی شده که چشم‌نوازی کافی را داشته باشد، اما آنچه بیش‌ازهمه نظرها را به خود جلب می‌کرد، حضور یک میهماندار در هر واگن بود که مسئولیت رسیدگی و پذیرایی از مسافران آن واگن را برعهده می‌گرفت و با پذیرایی‌های مختلف و البته روی خوش، سفر را دلپذیرتر می‌کرد.

 

هرچند نمی‌توان لقب لوکس را برای آن برگزید، اما می‌توان ادعا کرد امکانات آن در حد مطلوبی قرار دارد و شاید این روند، گزینه‌های انتخاب‌ مسافران را با توجه به نزدیکی قیمت بلیت آن با هواپیما کمی بیشتر کند، چراکه مسئولان تا حدودی توانسته‌اند طول سفر را هم به لذت سفر اضافه کنند و پرسش‌های متداول مسافران حمل‌ونقل ریلی را برای زمان رسیدن به مقصد کاهش دهند.

 

پس از استقرار در واگن‌های انتهایی قطار و پذیرایی گاه‌‌به‌گاه، گشت‌وگذار در قطار شروع شد. یکی از نکات جالب در سرویس‌دهی این قطار، رعایت یک نکته محیط‌زیستی در آن بود.

 

معمولا قطارها در طول سفر امکان استفاده از سرویس بهداشتی را در اختیار مسافر قرار می‌دهند و با رسیدن به ایستگاه، این امکان از مسافر سلب می‌شود و علت آن نیز تخلیه چاه در محیط‌زیست در طول مسیر است، اما این قطار با داشتن سیستم بسته، از محیط‌زیست عمومی حفاظت می‌کند.

 

دریافت چند نسخه کتاب از میهماندار که البته تنوع چندانی نداشت هم سرگرمی بعدی تعدادی از دوستان خبرنگار بود، اما تنها گله‌ای که می‌توان از این قطار و شاید بتوان گفت از حمل‌و‌نقل ریلی کشور داشت، توقف‌های زیاد و گاه طولانی‌مدت آن و تأخیرهای احتمالی است که نگرانی را حتی برای برخی از مسافران خبرنگار برای حضور به‌موقع به محل کار ایجاد کرده بود. 

 

سیدحسن موسوی‌نژاد در این نشست با اشاره به سهم اندک حمل‌ونقل ریلی در کشور از میانگین جهانی گفت: ٧٥درصد حمل‌ونقل کشور از طریق جاده‌ها انجام می‌شود و حمل‌ونقل ریلی با سهم سه تا چهار درصدی کمترین میزان جابه‌جایی را به خود اختصاص می‌دهد. این در شرایطی است که میانگین سهم حمل‌ونقل ریلی در جهان به میزان حداقل ١٠درصد جابه‌جایی‌هاست.

 

مدیرعامل رجا با بیان اینکه با وجود رونمایی از آخرین پدیده‌های صنعت اتومبیل، حداکثر سرعت خودروها هرگز قابل‌رقابت با حداکثر سرعت قطارها نبوده، ادامه داد: همین موضوع اقتصاد حمل‌ونقل ریلی را توجیه می‌کند زیرا در حال حاضر حداکثر سرعت آزمایشی قطار در جهان به ٥٠٠ کیلومتر بر ساعت رسیده و حداکثر سرعت عملیاتی قطار ٤٠٠ کیلومتر بر ساعت را تجربه کرده است.


ایران در رقابت با منطقه عقب ماند
موسوی‌نژاد درباره جایگاه فعلی ایران در منطقه از نظر سرعت قطار افزود: متأسفانه ایران از این نظر جایگاه مناسبی در منطقه ندارد و در حال حاضر کشورهایی مانند ترکیه و عربستان که از نظر قدمت راه‌آهن بسیار جوان‌تر از کشور ما به حساب می‌آیند، توانسته‌اند به سرعت‌های ریلی بالاتر دست پیدا کنند به طوری که ترکیه در مسیر آنکارا حداکثر سرعت ٢٥٠ کیلومتر بر ساعت را تجربه می‌کند و عربستان با راه‌اندازی قطار مکه، مدینه و ریاض و عراق نیز با پروژه قطار نجف و کربلا توانسته‌اند به سرعت‌های ٢٠٠ تا ٢٥٠ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کنند.

 

این در حالی است که در ایران پروژه قطار پرسرعت تهران- اصفهان را داریم که هنوز به سرانجام نرسیده است. مدیرعامل رجا میانگین عمر ناوگان قطار در کشور را ٣٢ سال دانست و گفت: قطارها هر ١٥ سال یک‌بار مورد بازسازی قرار می‌گیرند که هزینه بازسازی قطارها یک‌سوم هزینه خرید یک دستگاه ناوگان نو است. او قیمت خرید هر دستگاه ناوگان جدید را ١ تا ٥/١میلیون یورو دانست و گفت: برآوردهای ما نشان می‌دهد هزینه واردات ناوگان نو با ساخت آن در داخل کشور تقریبا برابر است.


خصوصی‌سازی صنعت ریلی سزارین بود!
او همچنین با انتقاد از نحوه خصوصی‌سازی در صنعت حمل‌ونقل ریلی گفت: خصوصی‌سازی‌ها در صنعت ریلی بسیار عجولانه و غیرطبیعی و شاید بتوان از آن به‌عنوان سزارین یاد کرد. یک بخش قدیمی دولتی بدون برنامه‌ریزی کارشناسی و عجولانه خصوصی‌سازی شد که این، مشکلات عدیده‌ای برای صنعت رقم زد.

 

در واقع می‌توانم روند خصوصی‌سازی در این صنعت را به تولد غیرطبیعی بخش خصوصی از یک مادر پیر دولتی تشبیه کنم. موسوی‌نژاد در پاسخ به سرانجام مشکل واگذاری شرکت حمل‌ونقل ریلی رجا نیز اعلام کرد: طی مصوبه ٢٦ اسفند سال ٨٨ بنا شد ١٨ شرکت به عنوان رد دیون به تأمین اجتماعی واگذار شوند که شرکت حمل‌ونقل ریلی رجا یکی از این ١٨ شرکت بود که قرار شده بود در ازای بدهی دوهزار و٢٠٠ میلیاردتومانی دولت به تأمین اجتماعی واگذار شود. مشکل رجا بر سر قیمت واگذاری بود که در اسفند ٩٣ از طریق دفتر حقوقی ریاست‌جمهوری حل شد و بر اساس آن بنا شد قیمت‌گذاری بر مبنای تاریخ واگذاری باشد.


کاهش ٥ درصدی مسافران قطار در نوروز
موسوی‌نژاد همچنین از کاهش مسافران نوروزی قطار خبر داد و گفت: امسال میزان مسافران نوروز در صنعت ریلی حدود پنج‌درصد کاهش داشت البته این آمار تنها متعلق به صنعت حمل‌ونقل ریلی نبوده است و تا آنجا که آمارها خبر می‌دهد، شمار مسافران نوروزی در سال ٩٤ و در تمامی مسیرهای جاده‌ای، هوایی و ریلی کاهش داشته است. او با رد فرضیه تأثیر افزایش قیمت بلیت‌ها در کاهش شمار مسافران نوروزی، تأکید کرد: مطابق گزارش بانک مرکزی و مقایسه سهم هزینه خانوار در سال‌های ٨٣ تا ٩٣، هزینه حمل‌ونقل کمترین میزان را به خود اختصاص داده و این به آن معناست که هزینه حمل‌ونقل در ایران قابل‌توجه نیست و فشار تورمی بر خانواده‌های ایرانی ایجاد نکرده است.

 

در پایان نشست خبری، عدم دسترسی به اینترنت در قطار برای مسافران بهانه‌ای شد تا از او درباره امکان دسترسی به خطوط ارتباطی در قطارها بپرسم. موسوی‌نژاد در پاسخ به شرق گفت: امکان دسترسی به اینترنت در قطار ممکن نیست چراکه بسیار هزینه‌بر بوده و برای مسافران ‌گران تمام می‌شود. در حال حاضر تنها ١٠درصد از خطوط ریلی جهان مستقلا به این خدمات دسترسی دارند زیرا اپراتورهای محلی که خدمات اینترنتی نیز ارائه می‌دهند، جایگزین مناسب‌تری برای مسافران محسوب می‌شوند و تمایل مسافران نیز به استفاده از آنهاست.

اخبار اقتصادی - شرق