نکوداشت محمد رضا اصلانی: انسان شناسی هستی شناختی در سینمای اصلانی -آکا

برگزیده ها: نکوداشت محمد رضا اصلانی: انسان شناسی هستی شناختی در سینمای اصلانی روابط عمومی نکوداشت محمد رضا اصلانی: انسان شناسی هستی شناختی در سینمای اصلانی

نکوداشت محمد رضا اصلانی: انسان شناسی هستی شناختی در سینمای اصلانی

برگزیده ها: نکوداشت محمد رضا اصلانی: انسان شناسی هستی شناختی در سینمای اصلانی

انسان شناسی و فرهنگ در همکاری با خانه اندیشمندان علوم انسانی و  انجمن جامعه شناسی ایران،جلسه نکوداشت از محمد رضا اصلانی را برگزار می کند. این برنامه همراه با نمایش فیلم «تهران هنر مفهومی» اثر آقای اصلانی و فیلم «محمد رضا اصلانی» ساخته حامد کلجه ای، مدیر  انتشارات دیداری – شنیداری انسان شناسی و فرهنگ در چارچوب  پروژه انسان شناسی تاریخی  فرهنگ مدرن ایران انجام می گیرد. در برنامه سخنرانی خانم سودابه باباگپ، فیلم ساز، حسین شیخ زین الدین و ناصر فکوهی نیز جای دارد. در زیر بخشی از گفتار خانم سودابه بابا گپ و خلاصه کوتاهی از سخنرانی  ناصر فکوهی با عنوان «درآمدی بر هستی شناسی انسانشناختی و سینمای اصلانی»  را می خوانید.

به گزارش برگزیده ها: این برنامه روز سه شنبه 14 اردیبهشت 1395 از ساعت 16 تا 20 در خانه اندیشمندان علوم انسانی، خیابان استاد نجات الهی (ویلا)، نبش ورشو، تالار فردوسی برگزار و ورود برای همگان آزاد است.   

    

 

از واقعیت تا مجاز

از کهن تا امروز

انسان شناسی هستی شناختی

 

محمد رضا اصلانی - شاعر، نقاش ، نویسنده و سینماگر

 

*در این لحظه گویی می شنوم

صوراسرافیل را که ندا می دهد

از گور برآیید

خاکسترهای پراکنده ! و استخوان ها !

دیگر بار روانتان را برانگیزانید

بدن هاتان را باز پس گیرید هم اکنون

محمد رضا اصلانی در آثار خود همواره نسبتی با واقعیت را یافته که بیشتر حاصل مکاشفه و رویکرد معرفت شناختی است چنانکه در تحلیل یا نقد وقایع اجتماعی هم مشتاق کشف لایه های نادیده و عمیق تر واقعیت پیش رو یا سوژه مورد نظر انسان،  در تالیف یا جهان متن در آثار خود است .

*و گفت معرفت دیدن اشیا است و هلاک همه در معنی

مکاشفه و رویکرد شهودی ، مطالعات عمیق بینا رشته ای در حوزه های هنرهای تجسمی، موسیقی و معماری، ادبیات و علوم انسانی ، تاریخ ، متون کهن ، اساطیر و ادیان ، فلسفه وسینما از عناصر اصلی و یاریگر محمدرضا اصلانی در این جهان نگری پرسش گر است به بیانی او در مقام سینماگر در هر اثر همواره در تلاش است تا نه موضوع را در تسلط و پیش داوری های فردی و اجتماعی خود قرار دهد ونه خود را در تسلط واقعیت پیش رو ، این تصمیم نقطه عزیمتی است برای درکی ناب و عمیق از جهانی که او درهریک از آثار خود به نظر می رسد برای نخستین با ر با آن مواجه شده و شگفت زده است و این شگفتی خود انگیزه و ماده اولیه طرح پرسش هایی است که فیلم ساز در میل به کشف دوباره خود وهستی با مخاطب ،انسان ، جهان پیرامونش و اشیا به اشتراک می گذارد .

سینمای محمد رضا اصلانی پیش از نقد واقعیت و طرح موانع توسعه فرهنگی ، اجتماعی ، اقتصادی یا سیاسی به خلاف  سیاق غالب سینماگران به ویژه در سینمای مستند انتخاب طی طریقی است مبتنی بر تعمق ، تخیل وتجربه برای چالش و والایش ذهن مولف و مخاطب در حصول یک تجربه ذهنی - ادراکی و جمعی مشترک .

 

زمان ، زمان می گر یزد  

اعضای بدن ، چشمها و تصاویر ی موشکافانه ، دقیق و بسیار نزدیک از پوست بدن ،عناصر و بافت اشیاء به گونه ای تازه و تمثیلی در آثار او صرف نظر از کیفیت زیبایی شناسانه شان قطعاتی به تعمد مثله شده در قابند که در ذهن مخاطب امکان تنوع ، تفسیر و بازآفرینی به مدد خیال می یابند .

روایتی فراتر از کارکرد و مکانیسم مونتاژ که تنها سعی در انسجام بخشیدن به رویدادها و اصرار بر بازنمایی قطعاتی از واقعیت را در شکلی تداومی و مستمر در زبان سینما دارد .

در این رویکرد جریان مداوم واقعیت شکل گرفته با مونتاژ، اصرار به شکستن و فاصله گذاری با عناصر تصویری مانند تصاویر ی با قاب های بسیار بسته از چشم و یا افکت ها و عناصر صوتی دارد تا هر چه بیشتر از مفهوم خطی زمان در وقوع امر دراماتیک فاصله بگیرد و در جهت تکمیل فرایند ذهنی تدوین تصاویر و معانی باشد.

عمق اندیشه، طرح پرسش ها ،رویکرد شاعرانه ،بهره گیری از زبان و متون کهن دربازآفرینی مفاهیم و موقعیت های مدرن ، اساطیر و انسان ، تخیل و تأویل، راز و معنا در حصول تجربه تازه ادراکی به سینمای محمد رضا اصلانی تشخصی بخشیده برای امکان گذار از کهن تا امروز ، از واقعیت تا مجاز،  تا فراسوی واقعیت.

*وگفت...

وگفت..

و گفت

*بدن هاتان را باز پس گیرید – هم اکنون

بیایید و حقیقت را باز گویید

جمله های با فونت متفاوت   اپرای دل کاوالیه ره  و تذکره الاولیا عطار نیشابوری  - مستند  جام حسنلو اثر محمدرضا اصلانی         

                                                                                              سودابه باباگپ

درآمدی بر هستی شناسی انسان شناختی و سینمای اصلانی

در این گفتار ما ابتدا با توضیح کوتاهی درباره هستی شناسی و انسان شناسی و رابطه آنها با یکدیگر، به  نظریه جدید انسان شناسی هستی شناختی به گونه ای که فیلیپ دسکولا، انسان شناس فرانسوی و رییس آزمایشگاه انسان شناسی اجتماعی کلژ دو فرانس، در کتاب خود «فراسوی طبیعت و فرهنگ» (2005) مطرح کرده است می پردازیم و با تاکید بر چند فیلم از اصلانی تلاش خواهیم کرد خوانشی در چارچوب این نظریه از آنها ارائه دهیم.


,