شایعه گریبان عوامل سریال شهرزاد را رها نمی کند


اخبار,اخبار فرهنگی وهنری,شهرزاد

بالاخره بعد از کلی انتظار و هفته‌ها و ماه‌ها گمانه‌زنی و انواع شایعات ریز و درشت فصل دوم شهرزاد در آخرین روزهای بهار وارد شبکه نمایش خانگی شد.

سریالی که اگرچه در نخستین قسمت کم‌جان‌تر از آن نشان داد که بتواند رضایت تماشاگرانی را که ماه‌ها انتظار برای تماشای جدیدترین قسمت آن را تحمل کرده بودند، جلب کند، اما به ‌هرحال به واسطه شایعات و حاشیه‌های فراوانی که در ماه‌های اخیر درباره‌اش ایجاد شده بود، آن‌قدر پرمخاطب بود که نشود چنین فکر کرد که شمار تماشاگرانش در قیاس با فصل قبلی ریزش آشکاری خواهد داشت.

 

حقیقت هم این است که در فصل اول کیفیت شهرزاد در تمام جوانب نمایشی و روایی چنان بالا بود که نتوان انتظار داشت کمترین و کوچکترین عقبگردی در قسمت‌های جدید تأثیر سریعی روی تعداد تماشاگران بخش‌های آتی داشته باشد.

 

شهرزاد چه در زمینه کیفی و چه به واسطه اعتمادی که بابت انتشار مرتب هفتگی در تماشاگرانش به وجود اورده؛ نه‌تنها استانداردهای جدیدی برای سریال‌سازی در شبکه نمایش خانگی- که حتی در مقیاس تلویزیون- به وجود آورده است؛ و به این دلیل هنوز تا جایی که آن اعتماد دستخوش کمترین خدشه‌ای شود، راه زیادی دارد، اما این نمی‌تواند به این معنا باشد که حواشی گاه آزارنده نمی‌توانند جایگاه آن را دستخوش مخاطره قرار دهند.

 

شهرزاد که فصل اول را با موفقیتی بی‌سابقه و چشمگیر به پایان رساند؛ از همان نخستین روزهای تولید فصل دوم با حاشیه‌های ریز و درشت پرشماری دست‌وپنجه نرم کرد تا حدی که در واقع می‌شود گفت؛ آغاز تولید فصل جدید این سریال با حواشی ریز و درشت مالی پیوند خورد.

 

این نکته که تصویربرداری فصل دوم شهرزاد درحالی آغاز شد که تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار سریال در بازداشت به سر می‌برد و سرمایه‌گذار دوم نیز در رسانه‌ها اعلام کرده بود؛ سریال بدون اجازه او کلید خورده و حتی سعی در متوقف‌کردن آن داشت؛ می‌تواند به بهترین وجهی شدت و میزان حاشیه‌هایی که شهرزادی‌ها در این برهه زمانی از سر گذرانده‌اند، روشن کند، اما شهرزاد ٢ در چنان شرایطی جلوی دوربین رفت.

 

اتفاقی که بهترین بهانه برای نشریات و رسانه‌های کاغذی و مجازی پرسشگر- و شاید هم حاشیه‌ساز و حاشیه‌بازی بود که می‌پرسیدند، درحالی ‌که سرمایه‌گذار درگیر یک پرونده بزرگ مالی شده و در زندان به سر می‌برد، سرمایه لازم برای آغاز فاز جدید این سریال از کجا به دست آمده است؟

 

بیایید داستان را یک‌بار دیگر مرور کنیم: حدود یک‌سال و دوماه پیش، در اردیبهشت‌ماه ‌سال گذشته بود که فصل اول شهرزاد با موفقیت تمام و درحالی‌ که رکوردی جدید در عرصه نمایش خانگی از نظر تعداد بینندگان و میزان رضایت بینندگان به ثبت رسانده بود، به پایان رسید.

 

در آن برهه زمانی گفته می‌شد که ادامه تولید این سریال درحال پیگیری است و قرار است تصویربرداری فصل دوم آن مهرماه آغاز شود؛ که چنین نیز شد و شهرزاد ٢ کارش را آغاز کرد. آغازی که انتشار خبر دستگیری محمد امامی که او را به‌عنوان تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار سریال می‌شناختیم، آن را به کام شهرزادی‌ها تلخ کرد.

 

بازداشت تهیه‌کننده شهرزاد به اتهام دخالت در فساد مالی هشت‌هزار میلیاردی صندوق فرهنگیان شوکی بزرگ برای این پروژه بود؛ که حتی می‌توانست آینده سریال را منوط به اما و اگرها بکند. از آن طرف محرزشدن مالکیت سیدمحمد امامی در موسسه تصویرگستر پاسارگاد، فرجام این موسسه را هم در‌ هاله‌ای از ابهام قرار داده بود.

 

تصویرگستر پاسارگاد از موسسه‌های فعال در حوزه تولید و توزیع آثار شبکه نمایش خانگی است که در شهرزاد نیز سهم قابل توجهی داشت. تلخی خبر بازداشت او اما خیلی زود برطرف شد؛ و زمانی که اعلام شد شهرزاد ٢ دارد بی‌وقفه فیلمبرداری را ادامه می‌دهد، معلوم شد ظاهرا پای سرمایه‌گذار دیگری در کار است و ادامه حیات شهرزاد قرار نیست منوط به آزادی امامی باشد.

 

این اتفاق هم می‌شد به‌گونه‌ای رفع و رجوع شود؛ اما زمانی که اخبار غیررسمی کنار‌گذاشته‌شدن‌ هادی رضوی سرمایه‌گذار دوم این سریال را اعلام عمومی کردند، حاشیه‌ها شدت و سرعت بیشتری گرفت. به‌خصوص که خود رضوی هم در رویکردی شفاف داستان کنارگذاشته‌شدنش را رسما رسانه‌ای کرد و حتی تحرکاتی نیز برای متوقف‌کردن فیلمبرداری شهرزاد ٢ به انجام رساند. فراموش نکرده‌ایم که رضوی اعلام کرده بود؛ ٦٠‌درصد شهرزاد متعلق به اوست و او نمی‌تواند درحالی‌ که به ٦٠‌درصد مالکیت او دست‌درازی شده است، با ادامه راه سریال موافقت نشان دهد.

 

اما این نیز گذشت و مخالف‌خوانی‌های ‌هادی رضوی نیز به جایی نرسید. به نظر می‌رسید که او نیز راضی شده است. یعنی با وجود یک سرمایه‌گذار در زندان و سرمایه‌گذار دیگری که کنار گذاشته شده بود، سریال داشت مسیرش را ادامه می‌داد؛ و این می‌توانست حضور سرمایه‌گذار دیگری را مسجل کند.

 

چنین شد که گمانه‌زنی رسانه‌ها آغاز شد. سایت‌هایی به نقل از ٢٤ آنلاین خبر از حضور حسین هدایتی مدیرعامل موسسه استیل آذین و سرمایه‌گذار مشهور ورزش، بانک آینده و بانک پارسیان به‌عنوان گزینه‌های احتمالی برای سرمایه‌گذاری فصل دوم شهرزاد نام بردند؛ که البته این شایعات در زمان انتشار هیچ‌کدام رد یا تأیید نشدند؛ تا همین دو روز گذشته که بانک آینده در نامه‌ای به سایت سینمایی‌آی سینما این خبر را تکذیب کرد. مدتی بعد از انتشار آن خبر، حسین هدایتی نیز بازداشت شد تا گره مشکلات شهرزاد ٢ کورتر از همیشه به نظر برسد.

 

با تمام درگیری‌ها و بازداشت‌های رخ‌داده اما سریال بی‌اعلام رسمی این‌که سرمایه‌گذار کار چه کسی است، روزهای فیلمبرداری را ادامه می‌داد. در این میان از بین عوامل سریال تنها پرویز فلاحی‌پور بازیگر سریال بود که خبر از سرمایه‌گذار جدیدی داد، بی‌این‌که البته نامی از او ببرد. فلاحی‌پور به برنا گفته بود که با حسن مصطفوی مدیر تولید شهرزاد قرارداد امضا کرده و چک‌های دستمزدش به نام او بوده است.

 

فلاحی‌پور ادامه داده بود که: تصور می‌کنم که بخشی از هزینه‌های ساخت این سریال را مصطفوی تقبل می‌کند.شفاف‌نبودن این ماجرا برای خیلی‌ها آزارنده بود. شاید به این دلیل هم بود که کمپین نه به شهرزاد که از عوامل سریال می‌خواست پاسخ دهند. با وجود نامشخص‌بودن منابع مالی سریال چرا با آن همکاری می‌کنند؛ سروصدای زیادی ایجاد کرد. عوامل سریال اما پاسخ روشنی به این قضیه ندادند.

 

روابط‌عمومی سریال پاسخ داد که تصویربرداری شهرزاد ٢ تا زمان اعلام‌نشدن رأی نهایی مراجع قضائی ادامه خواهد یافت. حسن فتحی فقط به گفتن این نکته اکتفا کرد که سرمایه شهرزاد بی‌ارتباط به ماجرای صندوق فرهنگیان است. ترانه علیدوستی نیز در واکنش به این پرسش در صفحه شخصی خود نوشت؛ مخاطبان نباید به این شایعات توجه کنند و اخبار را از عوامل این سریال پیگیری کنند.

 

تنها در میان عوامل، رضا کیانیان بود که به حضور سرمایه‌گذار جدید در سریال اشاره کرد: لطفا کمی زحمت بکشید و سایت یا صفحه یا تلفن نماینده‌تان را در مجلس شورای اسلامی پیدا کنید و از او پاسخ بخواهید! او را به چالش بکشید! به او تذکر دهید که باید برای شما کار کند! تا پرسشگر نباشید، نمی‌توانید انتظار پاسخ داشته باشید!

 

و اما یک نکته بیرون از موضوع این کمپین: بعضی از همراهانم مدعی هستند، منابع مالی سریال شهرزاد پاک نیست و در نتیجه از من پرسیدند چرا پذیرفتم که در فصل دوم این سریال بازی کنم؟ بله، یکی از سرمایه‌گذاران فصل اول سریال دستگیر شده و هنوز حکمی هم برایش صادر نشده! آیا همین خبر برای لگدمال‌کردن این سریال ارزشمند کافی ا‌ست؟ از طرفى دیگر، ایشان که نمی‌تواند برای فصل دوم شهرزاد سرمایه‌گذار باشد، بنابراین چرا فصل دوم مورد اعتراض است؟!

 

سرمایه‌گذار جدید مورد ادعای رضا کیانیان اما نه در اخبار مربوط به این سریال و نه در تیتراژ نخستین قسمت آن اعلام نشده است و هنوز هم نام محمد امامی به‌عنوان سرمایه‌گذار این سریال به میان می‌آید. او بوده که خبر از شکایت از گردانندگان کمپین نه به شهرزاد داده؛ و همان بوده که همه جا خود را به‌عنوان سرمایه‌گذار سریال معرفی کرده است.

 

این‌که هیچ‌ نام و خبری از هیچ سرمایه‌گذار جدید احتمالی در شهرزاد ٢ وجود ندارد؛ آیا به این معنی است که تمام این حواشی و شایعات بی پایه بوده‌اند؛ یا این‌که خبری است و مثل بیشتر پشت پرده‌های دیگر اخبار تکمیلی بالاخره در ماه‌های آتی رونمایی خواهند شد؟با این‌که پاسخ این پرسش هرچه باشد، در ارزش‌های شهرزاد نباید خللی ایجاد کند، اما کاش شنیده‌ها و شائبه‌ها درباره سرمایه شهرزاد در همان حد شنیده‌ها و شایعات باقی بمانند؛ تا در آینده شهرزاد و سازندگانش را به واسطه ارزش‌های سریال به یاد آوریم؛ نه به‌عنوان هنرمندانی در ارتباط با سرمایه‌ای مبهم و شائبه‌برانگیز...

 

روزنامه شهروند