اردوغان، آلمان را به بی‌مسئولیتی بزرگ متهم کرد


اخباربین الملل ,خبرهای  بین الملل ,اردوغان

رئیس جمهور ترکیه در واکنش به چرخش موضع آلمان در برابر آنکارا به دلیل بازداشت فعال حقوق بشر آلمانی در ترکیه این کشور را متهم به بی مسئولیتی سیاسی بزرگ کرد.

به گزارش تسنیم به نقل از روزنامه "تاگس اشپیگل"، بعد از بازداشت چند فعال حقوق بشر در ترکیه که در بین آن ها یک تبعه آلمانی هم وجود داشت مناقشات بین آلمان و ترکیه تشدید شده است.

 

زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه آلمان که به دلیل تحولات اخیر، روز گذشته مرخصی خود را لغو کرده و به برلین بازگشت امروز (پنج شنبه) در وزارت امور خارجه در برلین موضع گیری جدید و چرخش سیاست دولت آلمان در برابر دولت ترکیه را اعلام کرد و تاکید کرد که در این باره با صدر اعظم آلمان هم به توافق رسیده است.

 

گابریل اعلام کرد که دستگیری "پیتر اشتویتنر"، فعال حقوق بشر آلمان در ترکیه نشان داد که ما باید هشدارهای امنیتی و سفر خود را با هم منطبق کنیم. بنابراین در وب سایت وزارت امور خارجه آلمان همه مسافران آلمانی برای سفر به ترکیه به احتیاط بیشتر فراخوانده شده اند.

 

گابریل اعلام کرده است که ما دیگر نمی توانیم مانند سابق به این روال ادامه دهیم. علاوه بر این باید وام های سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و همچنین کمک های اروپا به ترکیه برای عضویت در این اتحادیه مورد باز نگری قرار گیرد.

 

وی دستگیری فعال حقوق بشر آلمانی در ترکیه را یک اقدام به خوبی و از قبل برنامه ریزی شده از طرف دولت ترکیه دانسته و اتهامات حمایت از تروریسم به وی را بی دلیل و دور از ذهن ارزیابی کرد. گابریل همچنین گفت 9 آلمانی بازداشت شده دیگر در ترکیه نیز بدون دلیل زندانی شده اند. این اقدامات قابل تحمل نیست.

 

روز گذشته نیز وزارت امور خارجه آلمان سفیر ترکیه در آلمان را به وزارت امور خارجه فراخواند.

 

مرکل هم جهت گیری جدید موضع آلمان در قبال ترکیه که گابریل امروز آن را اعلام کرده است تایید کرده و آن را لازم و ضروی دانسته است. این خبر را استفان زایبرت سخنگوی دولت آلمان امروز در پیامی توئیتری اعلام کرد.

 

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه این واکنش دولت آلمان را بی دلیل و غیر قابل قبول ارزیابی کرده و ابراهبم کالین سخنگوی رئیس جمهور ترکیه دولت آلمان را متهم به بی مسئولیتی بزرگ سیاسی کرد.

 

وی امروز (پنج شنبه) در یک کنفرانس مطبوعاتی در آنکارا اعلام کرد که اظهارات گابریل بد و ناگوار و با انگیزه های سیاست داخلی انجام گرفته است. آلمان باید منطقی رفتار کند. اعلام آلمان درباره اقدامات اقتصادی که مبتنی بر انگیزه های سیاسی است غیر قابل قبول و نگرانی های امنیتی برای سفر به ترکیه بی دلیل است.

 

وی ابراز امیدواری کرد که آلمان از این مواضع فاصله بگیرد. ترکیه مناسبات خوبی با آلمان دارد و می خواهد آن را حفظ کند.

 

وزارت امور خارجه ترکیه نیز امروز اعلام کرد که اظهارات آلمان برای دستگیری فعال حقوق بشر آلمانی غیر قابل قبول و دخالت در امور قضائی کشور ماست.