قاضی پیشنهادی ترامپ برای دیوان عالی امریکا: اظهارات رئیس جمهوری درباره قضات مایوس کننده بود


اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

«نیل گورسچ» قاضی پیشنهادی «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا برای عضویت در دیوان عالی این کشور در نشستی که برای تایید صلاحیت وی در سنا برگزار شد، اظهارات ترامپ درباره قضات را «مایوس کننده» و موجب تضعیف روحیه آنها خواند.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، اشاره وی به اظهارات ترامپ در انتقاد از «جیمز روبارت» قاضی فدرال ایالت واشنگتن بود که اجرای نخستین فرمان مهاجرتی وی را متوقف کرد.

 

ترامپ در آن زمان روبارت را «به اصطلاح قاضی» خوانده بود که تحت تاثیر «عقایدی احمقانه» مانع اجرای دستوروی شد.

 

گورسچ در همین نشست که روزگذشته (سه شنبه) برگزار شد، بارها تاکید کرد که هیچ کس حتی «دونالد ترامپ» بالاتر از قانون نیست و وی در احکام خود استقلال عمل نشان خواهد داد.

 

آنتونین اسکالیا قاضی جمهوریخواه دیوان عالی فوریه سال گذشته میلادی درگذشت و این دادگاه با هشت قاضی، چهار قاضی دموکرات و چهار جمهوریخواه، به فعالیت خود ادامه داد.

«باراک اوباما» رئیس جمهوری پیشین این کشور «مریک گارلند» قاضی ارشد دادگاه های استیناف را برای جایگزینی اسکالیا معرفی کرده بود اما سناتورهای جمهوریخواه که به انتظار روی کار آمدن رئیس جمهوری از حزب خود بودند، حتی حاضر به بررسی گزینه پیشنهادی اوباما نشدند.

 

قضات دیوان عالی به صورت دائمی به این سمت منصوب می شوند ولی ابتدا باید از سنا رای اعتماد بگیرند.

 

چنانچه گورسچ موفق به کسب رای اعتماد سناتورها شود، جمهوریخواهان اکثریت کرسی های دیوان عالی را در اختیار می گیرند و این بدین معنی است که ترامپ احتمالا با چالش های کمتری برای پیشبرد سیاست های خود مواجه خواهد بود.