روتوش به چهار جشنواره جهانی راه یافت


اخبار,اخبار فرهنگی وهنری,فیلم کوتاه روتوش

فیلم کوتاه «روتوش» به کارگردانی کاوه مظاهری به بخش مسابقه جشنواره های دوربان آفریقای جنوبی، داکوفست کوزوو، فلیکر رود آیلند آمریکا و فیلم‌های آسیایی-آمریکایی کشور آمریکا راه پیدا کرد.

 به گزارش ایرنا، فیلم کوتاه «روتوش» سال گذشته توانست جایزه سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر و جایزه بهترین فیلم کوتاه جشن خانه سینما را از آن خود کند.

 

جشنواره بین‌المللی فیلم دوربان در کنار جشنواره قاهره، بزرگترین جشنواره‌های قاره آفریقا هستند.

 

همچنین جشنواره فلیکر رود آیلند یکی از جشنواره‌های مورد تایید آکادمی اسکار است که فیلم برگزیده‌اش به آکادمی اسکار معرفی خواهد شد. 

 

این جشنواره ششمین جشنواره اسکار کوآلیفای است که فیلم روتوش در آن‌ها حضور داشته است که موفق شده است از سه جشنواره ترایبکا، کراکوف و پالم اسپرینگز جایزه بهترین فیلم کوتاه را دریافت کند و سه بار متوالی به آکادمی اسکار معرفی شود.

 

روتوش، داستان زنی به نام مریم است که شوهرش مقابل چشمان او جان می‌دهد، اما او ترجیح می‌دهد به خاطر دردهایی که کشیده است، فقط نگاه کند و قدمی برای نجات همسرش برندارد.

 

کاوه مظاهری پیش از این در یادداشتی درباره شخصیت اصلی این فیلم کوتاه گفته بود: مریم یکی از همان زنانی است که در موقعیتی قرار می‌گیرد که می‌تواند نارضایتی‌هایش را جبران کند. او باید انتخاب کند که شوهرش را از مرگ نجات دهد یا بگذارد او با زجر بمیرد. اطراف ما پر از مریم‌هایی است که هیچوقت نمی‌توانند نارضایتی خود را اعلام کنند.

 

بازیگران این فیلم کوتاه سونیا سنجری، محمدحسین زیکساری، هانا فولادی فرد، آزاده آبادپور، سیامک فارسی، هانیه مفلح، فروغ عزیزی، نگین احمدی، شیرین هراتی هستند.

 

«حیوان» و «اکتسابات انتسابی» در جشنواره فیلم ملبورن

 

فیلم‌های کوتاه «حیوان» و «اکتسابات انتسابی» در شصت و ششمین دوره جشنواره فیلم ملبورن رقابت می‌کنند.

 

شصت و ششمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ملبورن در این دوره خود ۸۸ فیلم کوتاه را به رقابت خواهد گذاشت که فیلم کوتاه «حیوان» به کارگردانی بهمن و بهرام ارک و انیمیشن کوتاه «اکتسابات انتسابی» به کارگردانی سمانه شجاعی به نمایندگی از ایران در این جشنواره حضور خواهند داشت.

 

جشنواره فیلم کوتاه ملبورن که فعالیت خود را از سال ۱۹۵۲ آغاز کرده است به عنوان یکی از معتبرترین رویدادهای سینمای جهان از تاریخ ۳ تا ۲۰ آگوست برابر با ۱۲ تا ۲۹ مرداد در شهر ملبورن استرالیا برگزار خواهد شد.