ممنوع شدن ریش بلند و حجاب در استان شین جیانگ چین


از این پس اویغورهای مسلمان باید بر اساس قوانین ملی چین ازدواج کرده و ملزم هستند فرزندان خود را به مدارس دولتی بفرستند.

دولت چین ممنوعیت های جدیدی را در استان غربی اویغورنشین شین جیانگ اعمال کرده است.

 

به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز این ممنوعیت ها شامل ممنوعیت داشتن ریش بلند برای مردان و نیز حجاب داشتن در اماکن دولتی برای زنان است.

 

دولت چین اعمال محدودیت های جدید را به منظور مقابله با افراط گرایی اسلامی دانسته است و این در حالی است که فعالان اسلامگرا در شین جیانگ این محدودیت ها را در ادامه سیاست های سرکوب دولت چین علیه اویغورهای مسلمان می دانند.

 

همچنین بر اساس قوانین جدید که از هفته جاری در این استان اجرایی می شود اویغورهای مسلمان نمی توانند فرزندان خود را به مدارس دولتی نفرستند و نیز از سیاست های تنظیم خناواده سرپیچی کرده و یا بر اساس آیین های مذهبی خود ازدواج کنند.

 

محدودیت های جدید با تصویب پارلمان محلی استان شین جیانگ اعمال شده است.

 

استان شین جیانگ محل زندگی بیش از 10 میلیون اقلیت قومی اویغور است. اویغورها ترک تباران مسلمان هستند که قرن هاست در این منطقه زندگی می کنند.

اخباربین الملل,خبرهای بین الملل, شین جیانگ

در سال هی گذشته خشونت هایی در این منطقه از شمال غرب چین روی داده که دولت چین این خشونت ها را به فعالیت اسلامگرایان افراطی نسبت می دهد.

 

دولت چین برخی دیگر از حملات تروریستی در سال های گذشته در شهرهای کومینگ و پکن را به اسلامگرایان افراطی اویغور نسبت داده است که از جمله آنها می توان حمله تروریستی سال 2014 به ایستگاه راه آهن شهر کومینگ با 31 کشته  و نیز حمله تروریستی سال 2013 در شهر پکن که به مرگ 5 گردشگر انجامید.

 

در 6 دهه گذشته موج گسترده ای از مهاجرت "هان" های چینی تبار به استان شن جیانگ روی داده که در اثر آن تنش های قومی در این استان مسلمان نشین چین گسترش یافته است که در نهایت ترکیب جمعیتی این استان تغییر کرده است و هم اینک جمعیت اویغورها با هان ها تقریبا برابر شده است.

 

دولت چین در 6 دهه گذشته با پیگیری سیاست تغییر ترکیب جمعیتی، جمعیت هان ها را در این استان مسلمان نشین به بیش از 40 درصد رسانده است. هم اینک نزدیک به 45 درصد این استان را مسلمان های اویغور تشکیل می دهد.

 

در ماه مارس گذشته شی جن پنگ رییس جمهور چین از اعمال سیاست های جدیدی در استان شین جیانگ به منظور توسعه اقتصادی این منطقه و همزمان مهار ناآرامی های آن خبر داده است.

 

اخباربین الملل,خبرهای بین الملل, شین جیانگ