واکنش سیف به تشکیک نامزدهای رقیب روحانی در آمار بانک مرکزی و آمارهای دولت قبل


اخبار,اخبار اقتصادی وبازرگانی,سیف

رئیس کل بانک مرکزی گفت: آمار مراجع رسمی، ابزار اداره کشور است بنابراین نامزدهای انتخابات‌ ریاست جمهوری نباید آمارهای اقتصادی مراجع رسمی کشور را زیر سئوال ببرند.

ولی‌الله سیف در گفت‌وگو با خبرآنلاین در پاسخ به سئوالي که نظر وي را درباره تلاش نامزدهای رقیب حجت الاسلام روحانی در انتخابات ریاست جمهوری براي ناچيز انگاشتن و يا وارونه نشان دادن دستاوردهای اقتصادی دولت جويا مي‎شد؛ گفت: بعضی از این انتقادها را غیرمنصفانه می دانم. واقعیت این است که برخي توجه نمی‌کنند که آمار و ارقام اعلام شده از سوي بانک مرکزی، سرمایه ملی است.

 

وی با تاکيد بر اینکه هرگز نباید به اعتماد عمومی درباره آمار بانک مرکزی خدشه وارد شود، افزود: اينکه يک نفر فقط براي انتقاد از دولت بگوید "درست است بانک مرکزی نرخ تورم را 9 درصد اعلام کرد اما این رقم درست نیست چون مردم این را باور و احساس نمی کنند"؛ غیرمنصفانه است. چنين اظهاراتي تحت جو انتخاباتی مطرح می شود.

 

رئیس کل بانک مرکزی یادآور شد: بانک مرکزی طي 90 سال گذشته و پيش از آن بانک ملی بر اساس روش‌هاي علمی آمارگیری، به جمع آوری اطلاعات و برآورد محاسبات مي پرداختند. علاوه بر آن، سازمان‌های بین المللی هر سال از بانک مرکزی بازدید و بر محاسبات و آمارهاي آن نظارت می کنند. بنابراین به راحتی با طرح یک سئوال نسنجیده، این ارقام را نزد افکارعمومی مورد ابهام قرار دادن، پسندیده نیست.

 

وی ادامه داد: رشد 11.6 درصدی 9 ماهه اول سال واقعا یک دستاورد بزرگ است. سال 95 یک سال کاملا استثنایی بود. تورم تک رقمی، رشد اقتصادي دو رقمی، آن هم با وجود محدودیت هایی که وجود داشت، یک دستاورد بزرگ تلقی می شود. زير سوال بردن اين دستاورد بزرگ و تشکیک در آن قابل قبول نیست. البته بخش عمده ای از این رشد، مربوط به حوزه نفت است اما بخش های دیگر هم به تدریج به حرکت در آمده‌اند.

 

عضو کابینه دولت تدبیر و امید اظهار کرد: رشد اقتصادی بخش صنعت در سه ماهه نخست سال 95 منفی بود در سه ماهه دوم به مختصر رشد مثبت و در سه ماهه سوم به 4.6 درصد رشد مثبت رسید. بنابراین بقیه بخش ها هم دارند به حرکت در می آیند و پیش بینی ما برای سال 96 رشد اقتصادی بالای 5 درصد است. در این فضا نباید این دستاوردها را بدون استدلال قوی براساس حدس و گمان زیر سئوال برد.

 

وی افزود: نامزدهاي انتخابات ریاست جمهوری که قصد دارند اداره قوه مجریه را در دست بگیرند وقتی هم اکنون در آمار مراجع رسمی کشور تشکیک می کنند، بدانند که اگر به احتمالی ضعیف پیروز انتخابات شوند و بخواهند کشور را اداره کنند؛ ابزارشان براي اداره کشور همين آمار مراجع رسمی است. بنابراین این افراد نباید آمارهای اقتصادی مراجع رسمی کشور را زیرسئوال ببرند.

 

سیف گفت: در طول تاریخ هم در هیچ دوره ای بانک مرکزی آمار غلط نداده است. این را درباره دوره قبل هم می گویم. برای دولت یازدهم هم مطرح می کنم. به عبارت بهتر در طول 38 سال بعد از انقلاب چنین اتفاقی نیفتاده است. بانک مرکزی همواره اطلاعات و آماری که داده دقیق و براساس محاسبات کارشناسی بوده است.