همه زن‌ها مقصرند/زن‌ها؛ مردهای ضدزن و جامعه ریاکار را می‌سازند


اخبار فرهنگی ,خبرهای   فرهنگی,  فیلم سینمایی رگ خواب

نشست خبری فیلم سینمایی رگ خواب، در غیاب حمید نعمت‌الله (کارگردان) و با حاشیه‌هایی از صحبت‌های لیلا حاتمی و فیلمنامه‌نویس آن همراه بود.

به گزارش  ایلنا، نشست خبری فیلم "رگ خواب" به کارگردانی حمید نعمت‌الله، با حضور معصومه بیات (فیلمنامه‌نویس)، سهراب پورناظری (موسیقی متن)، فرشاد محمدی (مدیر فیلمبرداری)، لیلا حاتمی، کوروش تهامی، اصغر پیران، لیلا موسوی (بازیگران) و جمعی دیگر از عوامل فیلم برگزار شد.

 

حضور تلفنی آقای کارگردان در نشست خبری

 

حمید نعمت‌الله (کارگردان) که در سالن حضور نداشت از طریق تماس تلفنی که از بلندگو پخش می‌شد، گفت: خیلی دوست داشتم الان آنجا بودم و پاسخگوی سوالات‌تان می‌شدم ولی متاسف و شرمنده‌ام. پلانی از فیلم جدیدم باقی مانده بود که به دلیل چند روز طوفان پیاپی در زابل نتوانسته بودیم آن را بگیریم و امروز این شرایط فراهم شد.

 

نعمت‌الله ادامه داد: بعد از اینکه فیلم شعله‌ور متوقف شد فیلمنامه رگ خواب را که خانم بیات مدت‌ها پیش نوشته بود؛ تصمیم گرفتیم شروع کنیم و با سرعت آن را راه انداختیم و بازیگران اصلی را انتخاب کردیم.

 

حاتمی: با «رگ خواب» به آرزویم رسیدم

 

لیلا حاتمی (بازیگر) گفت: جشنواره فیلم فجر امسال مصادف با فاجعه پلاسکو شد و متاسفم برای این شروع غم‌انگیز که بعد از آن حسن جوهرچی و حسن علیزاده را هم از دست دادیم.

 

حاتمی با بیان اینکه خوشحال شدم به آقای نعمت‌الله زنگ زدید، گفت: وقتی فیلم را دیدم برای من هم غافلگیرکننده بود و مثل تماشاگران تحت تاثیر قرار گرفتم. با بازی در این فیلم به آرزویم رسیدم؛ چراکه همیشه دوست داشتم هرچه بیشتر جلوی دوربین آقای نعمت‌الله باشم.

 

کوروش تهامی دیگر بازیگر فیلم نیز با ابراز خوشحالی از شنیدن صدای حمید نعمت‌الله گفت: همه بازیگران، به عقیده من، دوست دارند که حداقل یک‌بار تجربه کار با حمید نعمت‌الله را داشته باشند چون آن خواسته قلبی که یک بازیگر واقعی دارد در کار ایشان محقق می‌شود.

 

تهامی ادامه داد: وقتی صحبت‌اش پیش آمد و قرار شد در این کار بازی کنم در پوست خودم نمی‌گنجیدم. این اتفاق خوبی بود که سال گذشته افتاد. همچنین همکاری با خانم حاتمی شاهکار است. باید راجع به آن یا ساعت‌ها حرف زد یا گفت زبان قاصر است.

 

پدرپیشگی در هنر اتهام رانت و آقازدگی می‌آورد

 

سهراب پورناظری (آهنگساز موسیقی متن «رگ خواب») نیز در این نشست با بیان اینکه این فیلم هشتمین همکاری او با حمید نعمت‌الله‌ست و این باعث خوشحالی است، گفت: بعضی از همکاری‌ها طولانی و ادامه‌دار می‌شود و حسن به حساب می‌آید.

 

پورناظری خاطرنشان کرد: فیلم «رگ خواب» را من زیاد دیدم چون باید صحنه به صحنه برای آن اتفاق موسیقیایی می‌افتاد.

 

این آهنگساز همچنین با اشاره به یک نکته گفت: خیلی از کسانی که از طریق خانواده به هنر راه پیدا می‌کنند همیشه در مضان اتهام استفاده از رانت و آقازادگی قرار دارند. پدرپیشگی مساله خیلی مهمی است و یک شانس برای کسانی است که وارد عرصه هنر می‌شوند.

 

پورناظری ادامه داد: می‌خواهم به لیلا حاتمی تبریک بگویم که تاثیرگذار است و توانسته این جنس سخت از بازی را دربیاورد و این مرز را رعایت کند. معلوم است که پدرش کارش را خوب انجام داده است. یادش گرامی باد.

 

او همچنین جای همایون شجریان (خواننده) را خالی کرد و گفت: در راه که می‌آمدم با همایون صحبت کردم به همه شما سلام رساند و گفت خیلی خوشحال است که این تجربه را بار دیگر تکرار کرده است.

 

بیات: بازی حاتمی به آنچه در ذهن داشتم نزدیک بود

 

معصومه بیات (فیلمنامه‌نویس) جملات خود را با سلام به همکارانش یعنی روزنامه‌نگاران آغاز کرد و گفت: کار من روزنامه‌نگاری بوده و همیشه دوستش داشتم. اگر در ایران ارزش کار شما را نمی‌دانند و احترامی آنچنان که شایسته شماست نمی‌گذارند برای عدم درک حرفه شماست و نمی‌دانند چقر در جامعه جدی هستید.

 

بیات درباره فیلمنامه «رگ خواب» گفت: سعی کردم آنچه را صمیمانه حس درونی‌ام بود بنویسم و اینکه همانطور ساخته شد برای من خوشایند بود. بازی لیلا حاتمی به آنچه که من فکر می‌کردم؛ نزدیک بود و این موضوعی خوشحال‌کننده بود. از اینکه موقع تماشای فیلم خیلی از تماشاگران تحت تاثیر قرار گرفتند حس کردم کارم بی‌نتیجه نبوده است.

 

لیلا موسوی و اصغر پیران نیز دیگر بازیگران فیلم، از همکاری با حمید نعمت‌الله در مقام کارگردان ابراز خوشحالی کردند.

 

فرشاد محمدی (مدیر فیلمبرداری) گفت: من از خوشبخت‌ترین فیلمبرداران ایرانم چراکه از سال گذشته تاکنون با سه فیلمساز مطرح یعنی آقای کیمیایی، مهرجویی و نعمت‌الله کار کرده‌ام که باعث افتخار است.

 

او با اشاره به همکاری خود با نعمت‌اله گفت: روزی که ایشان به من زنگ زد سر فیلمبرداری بودم و بعد از مدتی صحبت من را متهم کرد که خیلی پرکاری! گفت دو ساعت قرارداد نبند تا بهت زنگ بزنم و خبر دهم. روزی که به دفتر ایشان رفتم از من خواهشی کرد و گفت اگر بهترین فیلمبرداری عمرت را انجام ندهی از دستت دلخور می‌شوم. حالا نمی‌دانم این اتفاق افتاده است یا نه؟

 

محمدرضا میرزامحمدی (طراح صحنه) هم گفت: وقتی آقای نعمت‌الله با من تماس گرفت شگفت‌زده شدم چراکه کنار او بودن افتخار است و می‌توان کار یاد گرفت.

 

تهامی: با «رگ خواب» شور و شعف اولین کار بازیگری‌ام را داشتم

 

تهامی (بازیگر) گفت: برای فیلم «رگ خواب» لازم دیدم خیلی از آموزه‌هایی که از قبل داشتم را فراموش کنم چون در صحبت‌هایی که با آقای نعمت‌الله داشتیم به این نتیجه رسیدیم و نظرمان این شد که باید کار متفاوتی اتفاق بیفتد.

 

او با بیان اینکه کمتر چنین نقشی را بازی کرده است، گفت: بعضی روزهایی که سر صحنه حاضر می‌شدم انگار اولین بار بود می‌خواستم جلوی دوربین بروم. همان شور و شعفی که بازیگر در اولین کار داشت را داشتم و خودم را به دست اتفاقات سپردم.

 

تهامی ادامه داد: آقای نعمت‌الله ممکن است سر صحنه به‌طور مستقیم نگوید اما می‌توانی از رفتارش بفهمی که کارت را درست انجام داده‌ای یا نه و این باعث می‌شود دست و پای آدم بلرزد.

 

توضیح لیلا حاتمی درباره توهین به خبرنگاران

 

لیلا حاتمی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر توضیح اتفاقی که سال گذشته بین او و تعدادی از خبرنگاران رخ داده بود، و تفرعنی که برخی بازیگران گرفتارش هستند، گفت: من مسئول تفرعن بقیه بازیگران نیستم و اصولا با اینکه تعصب و غیرت صنفی دارم اما اصلا به موضوع شغل‌های مختلف به صورت گروهی نگاه نمی‌کنم.

 

حاتمی ادامه داد: مثلا همیشه تعجب می‌کنم که وقتی یک فیلمی درباره یک پرستار بد است چرا باید همه پرستارها اعتراض کنند یا مثلا پزشک‌ها. به نظر من این مساله نشان‌دهنده خودکم‌بینی است. نگاه متعصب من این شکلی نیست و اینطور از هم صنفانم دفاع نمی‌کنم.

 

او با اشاره به موضوع سال گذشته گفت: در مورد خبرنگاران هم باید بگویم من در آن جلسه با هشت خبرنگار مواجه بودم و روی صحبتم با آنها بود نه همه خبرنگاران.

 

این بازیگر یادآور شد: من آدمی هستم که به طرف مقابلم اهمیت می‌دهم چه دعوا باشد چه صحبت معمولی. طرفم برایم اهمیت دارد پس در آن لحظه با تمام وجودم شرکت می‌کنم. وقتی عصبانی هستم آن را ابراز می‌کنم چون آنچه جلویم قرار دارد یک آدم است.

 

حاتمی ادامه داد: وقتی خبرنگاری بدون آمادگی می‌آید عملا مزاحم می‌شود و خودش می‌داند جایش اینجا نیست. من نمی‌توانم بگویم مزاحم نشو یا مصاحبه نمی‌کنم به جایش تصمیم می‌گیرم او را ادب کنم و بگویم کار تو اشتباه است و عصبانی شوم. این کار را تا همیشه و تا وقتی حالش داشته باشم انجام می‌دهم.

 

پورناظری: ملودی برایم مهم‌تر از فضاسازی است

 

سهراب پورناظری (آهنگساز) در رابطه با پاسخ لیلا حاتمی درباره خبرنگاران نیز خطاب به جمع گفت: بنظرم اجازه دهیم آدم‌های هیجان‌انگیز همیشه هیجان‌انگیز بمانند. نه اینکه با سیاسی‌کاری خاص رفتاری را انجام دهند که اصالت ندارد.

 

پورناظری همچنین در مورد موسیقی متن «رگ خواب» گفت: من موزیسینی هستم که ملودی در کارم مهم است اما این جنس از سینما کلاسیک است و با جنسی از سینما طرفیم که با آنهمه دیوانگی دوربین یک کار موقر انجام می‌دهد. به خصوص این کار با حمید که لذت دارد و از زمان فیلم بی‌پولی با او رفاقت دارم و از دل این رفاقت این کارها بیرون آمده است.

 

این آهنگساز با بیان اینکه در ساخت موسیقی این فیلم دنبال ایجاد یک تم بودم که هرکسی آن را شنید بگوید این «رگ خواب» است، گفت: فضاسازی کار آسان‌تری است اما ترجیح می‌دهم با ملودی درگیر باشم تا فضاسازی.

 

«رگ خواب» فمینستی و ضدمرد نیست

 

معصومه بیات (فیلمنامه‌نویس) در پاسخ به سوالی که این فیلم ضدمرد بود، گفت: خدا نکند ضدمرد باشد. اصلا دلم نمی‌خواهد. در رگ خواب، یک مردی به نام کامران کاری کرده دلیل نمی‌شود بقیه مردها هم همین‌طور باشند. من فکر می‌کنم ما زن‌ها هم مقصریم. ما زنها هستیم که مردها را تبدیل به چنین موجوداتی می‌کنیم که مجبوریم بعدا ضدش حرف بزنیم.

 

او ادامه داد: زنها هستند که سنت‌های جامعه را به صورت خیلی زشت حفظ می‌کنند و جامعه را مردسالار و ریاکار و به صورت جامعه‌ای که با موضوع خیانت شوخی می‌کند؛ حفظ می‌کنیم.

 

بیات در پاسخ به سوالی که این فیلم فمینستی است؟ گفت: این کلمه اشکال ایجاد می‌کند. در خود غرب هم که خاستگاه فمینیسم است انواع و تعاریف مختلف دارد و بعضی از آنها هم شکست خورده است پس من دوست ندارم این کلمه را برای برای بیان درونیات شخصیت زن فیلم به کار ببرم. من علاقه دارم به درون شخصیت بروم و با شفافیت و صداقت آن را بیان کنم.

 

لیلا حاتمی: جدال با آدم‌ها تخصص من است

 

حاتمی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به چگونگی ارتباط با این نقش گفت: جدال با آدم‌ها تخصص من است و برایش تمرین دارم. در نتیجه این نقش برایم راحت بود و به آن نزدیک بودم.

 

این بازیگر همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی حرکاتش در فیلم تصنعی به نظر می رسید، گفت: خیلی وقت‌ها بسیاری از حرکات آدم در زندگی واقعی‌اش تصنعی است؛ مثلا با صدای بلندتری گریه می‌کند یا اغراق شده می‌ترسد. من این را می‌پسندم.

 

حاتمی همچنین در جواب سوال‌هایی مبنی بر فمینستی یا ضدمرد بودن کار گفت: به عنوان کسی که فیلم می‌بینم باید بگویم ما مجال ساخت فیلم‌های برعکس را نداریم. این به معنای این نیست که موارد برعکسش وجود ندارد که زنها فریب نمی‌دهند.

 

از لزوم توجه سینما به تئاتر تا بازی یک‌شبه حسین پاکدل به‌جای کوروش تهامی در یک نمایش

 

اصغر پیران بازیگر این فیلم با بیان اینکه ارتباط سینما و تئاتر مخدوش شده است، گفت: امیدوارم نگاه سینماگران نسبت به تئاتر و بازیگرانش تغییر کند و بیشتر تئاتر و بازیگرانش را رصد کنند.

 

کوروش تهامی نیز گفت: من این شب‌ها در نمایش «کابوس حضرت اشرف» به کارگردانی حسین پاکدل بازی می‌کنم و وقتی قرار شد در این جلسه حضور پیدا کنم آقای پاکدل خودش نقش من را در نمایش بازی کرد که باید از ایشان تشکر کنم.