روزنامه اسرائیلی: حضور ایران در سوریه موجب تقویت روابط اردن و اسرائیل شد


اسرائیل برای تضمین ثبات در اردن در برابر تهدید داعش و توسعه گستره نفوذ ایران در منطقه به این کشور در زمینه‌های امنیتی و اطلاعاتی کمک‌های زیادی کرده است.

 روزنامه اسرائیلی هآرتص مدعی شد که حضور ایران در سوریه موجب شده اردن و اسرائیل روابط خود را تقویت کنند و سطح هماهنگی سیاسی دوجانبه را بالا ببرند.

 

به گزارش عصرایران، روزنامه هآرتص که به مقامات اسرائیلی نزدیک است، دلیل بهبود روابط اردن و اسرائیل در ماه‌های اخیر را حضور ایران در جنوب سوریه دانست.

 

این روزنامه در یادداشتی آورده است که اردن و اسرائیل از تاثیر ایران در عراق و سوریه نگران هستند. آنها از این مسئله نگران هستند که نیروهای سپاه پاسداران و حزب الله لبنان در مرز سوریه با اردن و اسرائیل مستقر شوند.

 

این روزنامه در ادامه بهبود روابط تل آویو و امان را نه تنها به دلیل حضور ایران بلکه به دلیل تنش‌ها در منطقه دانسته است.

 

عبدالله دوم پادشاه اردن (سمت راست) و نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در یکی دیدارها در امان  

اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,روابط اردن و اسرائیل

هآرتص به نقل از منابع خارجی آورده است که اسرائیل برای تضمین ثبات در اردن در برابر تهدید داعش و توسعه گستره نفوذ ایران در منطقه به این کشور در زمینه‌های امنیتی و اطلاعاتی کمک‌های زیادی کرده است.

 

پیش از این سفیر اسرائیل در اردن نسبت به وضعیت اقتصادی و امنیتی اردن گزارشی ارائه داده بود و سپس رئیس ستاد فرماندهی ارتش اسرائیل نیز نسبت به وضعیت امنیتی و ورود بی رویه مهاجران سوریه به این کشور هشدار داده بود.

 

این مقام اسرائیلی همچنین گفته بود که اسرائیل باید به همسایه خود (اردن) کمک کند.

 

اسرائیل با اردن، مصر، سوریه و لبنان مرز مشترک دارد و برای ایجاد ثبات در مرزهای خود به مصر و اردن ، هماهنگی های امنیتی و اطلاعاتی دارد.

 اسرائیلی‌ها فکر می‌کنند هر گونه بی‌ثباتی در این کشورها ممکن است ناامنی و بی ثباتی را به درون اسرائیل بکشاند.

 

اردن و مصر تنها کشورهای عربی هستند که ضمن به رسمیت شناختن اسرائیل، با آن رابطه رسمی دیپلماتیک دارند.