کلاهبرداری میلیونی در بنگاه کاغذی!


اخبارحوادث ,خبرهای حوادث,حوادث

رئیس پایگاه چهارم پلیس آگاهی تهران بزرگ از دستگیری مردی که با اجاره مغازه رنگ فروشی به شکل غیرقانونی آن را تبدیل به بنگاه املاک کرده و از شهروندان کلاهبرداری کرده بود، خبر داد.

 به گزارش ایسنا، در تاریخ 17 اسفندماه پارسال خانمی با مراجعه به کلانتری 127 نارمک به مأموران اعلام کرد توسط مدیر یک بنگاه املاک به نام املاک یاس مورد کلاهبرداری قرار گرفته است که با تشکیل پرونده مقدماتی با موضوع کلاهبرداری و به دستور بازپرس شعبه شانزدهم دادسرای ناحیه 4 تهران ، پرونده برای رسیدگی در اختیار پایگاه چهارم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.

 

شاکی باحضور در پایگاه چهارم پلیس آگاهی در اظهاراتش به کارآگاهان گفت : چندی پیش در میان نیازمندی‌های یکی از روزنامه‌ها به آگهی اجاره یک واحد مسکونی با شرایط مناسب در منطقه تهرانپارس برخورد کرده و با شماره تماس داخل آگهی تماس گرفته و متوجه شدم شماره تماس یک بنگاه املاک در خیابان مسیل جاجرود است.

 

به بنگاه املاک یاس در خیابان یاس رفته و در آنجا مدیر جوان بنگاه مدعی شد که واحدی مسکونی اش را با شرایط ودیعه کامل در منطقه تهرانپارس اجاره می‌دهد و من هم پس از بازدید واحد مسکونی مذکور ، قولنامه اجاره سالیانه را تنظیم و مبلغ داخل قرارداد را نیز با شرایط رهن کامل منزل به حساب مدیر بنگاه واریز کردم و پس از آن خانه به من تحویل داده شد و پس از گذشت چند روز به آنجا اسباب کشی کردم .

 

مالباخته درخصوص نحوه اطلاع از کلاهبرداری به کارآگاهان گفت : مدت کوتاهی از اجاره خانه توسط من نگذشته بود که یک روز زنگ خانه به صدا درآمد و فردی خودش را صاحبخانه معرفی و عنوان کرد که خانه را با شرایط پرداخت کرایه ماهیانه به مبلغ دو میلیون تومان به مدیر بنگاه اجاره داده است.  با اطلاع از این موضوع ، به بنگاه یاس رفتیم اما بنگاه تعطیل بود، آن‌زمان بود که فهمیدم مورد کلاهبرداری قرار گرفتم.

 

باتوجه به محتویات پرونده، کارآگاهان در اولین اقدام به بنگاه املاک یاس در خیابان مسیل جاجرود رفته و در همان تحقیقات اولیه اطلاع پیدا کردند که این بنگاه کمتر از دو ماه در این محل فعالیت داشته و پس از آن نیز تعطیل شده است. همچنین در تحقیقات از مالک واقعی این محل مشخص شد فردی  به نام فرشاد . الف، 30 ساله  و مدیر متواری شده بنگاه این مغازه را به عنوان مغازه رنگ فروشی اجاره کرده است، همچنین در ادامه مشخص شد که بنگاه یاس نیز فاقد هرگونه مجوز قانونی از سوی صنف اتحادیه املاک تهران است .

 

در ادامه رسیدگی به پرونده ، با بررسی سوابق فرشاد مشخص شد او از مجرمان سابقه داریست که در طول پنج سال گذشته بارها به اتهام کلاهبرداری، سرقت، جعل و صدور چک بلامحل دستگیر و روانه زندان شده و آخرین بار با تأمین قرار قانونی از زندان آزاد و از آن‌زمان متواری شده است .

 

کارآگاهان پایگاه چهارم آگاهی با بررسی سوابق فرشاد اقدام به شناسایی آخرین مخفیگاه وی در منطقه تهرانپارس کرده و در تحقیقات پلیسی اطلاع پیدا کردند که وی از این مکان متواری شده است . سرانجام با انجام اقدامات ویژه پلیسی، آخرین مخفیگاه فرشاد در منطقه افسریه شناسایی و در چهارم خرداد ماه امسال دستگیر و به پایگاه چهارم پلیس آگاهی منتقل شد.

 

متهم در همان تحقیقات اولیه صراحتا به کلاهبرداری از شاکی پرونده و همچنین چندین فقره کلاهبرداری مشابه اعتراف کرد و گفت: پس از شناسایی واحدهای استیجاری با شرایط پرداخت کرایه  ماهیانه ، آنها را اجاره می کردم  و پس از آن آگهی اجاره همان ملک را این‌بار با شرایط رهن کامل در روزنامه ها چاپ می‌کردم ؛ به همین شیوه و شگرد و درکمتر از چند ماه توانستم چندین خانه را به چندین نفر اجاره داده و ده‌ها میلیون تومان به‌دست بیاورم.

 

براساس اعلام مرکز اطلاع‌رسانی پلیس آگاهی پایتخت، سرهنگ کارآگاه فخرالدین افراسیابی، رئیس پایگاه چهارم پلیس آگاهی تهران بزرگ، با اعلام این خبر گفت : با توجه به اعتراف صریح متهم به کلاهبرداری های مشابه و با بررسی پرونده‌های مشابه، کارآگاهان موفق به شناسایی تعداد دیگری از شکات و مالباختگانی شدند که توسط مدیر بنگاه املاک یاس و دقیقا به این شیوه و شگرد مورد کلاهبرداری قرار گرفته بودند و متهم پرونده نیز پس از مواجه حضوری ، صراحتا به کلاهبرداری از این افراد اعتراف کرده است.

 

افراسیابی با بیان روش های جلوگیری از وقوع چنین شیوه و شگرد کلاهبرداری گفت : به شهروندان توضیه می شود که در زمان مراجعه به بنگاه های املاک پیش از هرگونه انجام عملیات مالی و پرداخت پول ، تحقیقات لازم در خصوص سابقه و مدت زمان فعالیت بنگاه مربوطه خود داشته باشند و کلیه بنگاه های املاک موظف به داشتن مجوز قانونی از اتحادیه مربوط بوده و باید این مجوز را در محل دید مراجعه کنندگان به بنگاه قرار دهند.

 

رئیس پایگاه چهارم پلیس آگاهی تهران بزرگ در پایان این خبر گفت : از تمامی شکات و مالباختگانی که بدین شیوه و شگرد ، توسط مدیر بنگاه املاک یاس مورد کلاهبرداری قرار گرفتند دعوت می شود تابرای شناسایی متهم پرونده و پیگیری شکایات خود به نشانی پایگاه چهارم پلیس آگاهی تهران بزرگ در سیدخندان – خیابان ابوذر غفاری مراجعه کنند .