استفاده از باکتری برای فرآوری طلا


اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی,فرآوری طلا

باکتری‌های فلزساز می‌توانند به فراوری بهتر سنگ معدن طلا، ردیابی معادن، بازیافت وسایل الکترونیکی و کشف نهشت‌های جدید مواد معدنی کمک کنند. 

به گزارش ایسنا و به نقل از ساینس دیلی، محققان دانشگاه آدلاید بیش از 10 سال به بررسی نقش میکروارگانیسم‌ها در تغییر و تبدیل طلا پرداخته و به نتایج تازه‌ای در این زمینه دست پیدا کرده‌اند.

 

طلا در سطح زمین در آب حل و پراکنده ‌شده و مجددا به صورت ترکیب فلزی تغلیظ می‌شود. این سفر پر فراز و نشیب چرخه زیست-زمین –شیمیایی طلا نام دارد. حالا محققان برای اولین‌بار نشان داده‌اند که این چرخه چقدر زمان می‌برد و امیدوارند که در آینده بتوانند روند این چرخه را سریع‌تر کنند.

 

طلای اولیه تحت فشار و دمای بسیار بالا در اعماق زمین ساخته و با معدن‌کاوی از نهشته‌های اولیه بسیار بزرگ همچون سوپرپیت‌های کالگوریل استخراج می ‌شود.

 

دکتر فرانک ریت، محقق  دانشکده علوم زیستی دانشگاه آدلاید گفت: در این محیط طلای اولیه از طریق هوازدگی بیوشیمیایی راه خود را به سمت خاک‌های سطحی، رسوبات و مسیرهای آبی پیدا می‌کند و در نهایت وارد اقیانوس‌ها می‌شود. باکتری‌ها می‌توانند موجب حل شدن این طلا در آب و تغلیط دوباره آن شوند. این فرایند باعث می‌شود بخش اعظم نقره حذف شده و فلز طلا تشکیل شود.

 

وی ادامه داد: ما می‌دانستیم که این فرایند به طور طبیعی رخ می‌دهد اما برای اولین‌بار نشان دادیم که این واکنش‌ها تنها در عرض چند سال تا چند دهه رخ می‌دهد. این زمان در مقیاس زمین‌شناسی به اندازه یک پلک زدن است.

 

ریت افزود: این نتایج واقعا ما را شگفت‌زده کرده است و می‌تواند کاربردهای جالبی داشته باشد. از جمله این که برای بهینه‌سازی فرایند استخراج طلا از سنگ معدن طلا و پردازش دوباره بقایای معادن قدیمی و بازیافت وسایل الکترونیکی به کار رود. این کاربردها امروزه از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه و سودبخش‌ هستند.

 

این مقاله که در Chemical Geology منتشر شده پنج مرحله از چرخه زیست-زمین-شیمیایی طلا را نشان می‌دهد. تخمین زده می‌شود که هر مرحله بین 3.5 تا 11.7 سال و در مجموع 18 تا تقریبا 60 سال طول می‌کشد تا طلای ثانویه ساخته شود.

 

شناخت این چرخه با پیدا کردن نهشت‌های طلای حل نشده یا ایجاد روش‌های فراوری جدید به کشف معادن طلا کمک می‌کند.