کمدی سیاسی روی «گسل»


اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی ,گسل

علیرضا بذرافشان بعد از ساخت مجموعه‌های تلویزیونی «نابرده رنج» و «هفت سنگ» این روزها مشغول کارگردانی مجموعه تلویزیونی «گسل» به تهیه‌کنندگی محسن چگینی برای شبکه سه سیماست.

 به  گزارش جام جم ؛ قصه این سریال درباره یک معاون وزیر به نام اعتبار با بازی بیژن امکانیان است و سام درخشانی نقش محافظ این شخصیت سیاسی را بازی می‌کند که داستان حول محور شخصیت وی می‌چرخد. عوامل این مجموعه این روزها حوالی پونک مستقر بوده و مشغول تصویربرداری هستند.

 

فیلمنامه مجموعه تلویزیونی گسل را علیرضا بذرافشان و مهدی شیرزاد در 35 قسمت نوشته‌اند و در این سریال در کنار امکانیان و درخشانی بازیگرانی همچون فلور نظری، مهتاج نجومی، محمد فیلی، طوفان مهردادیان، رضا کریمی، کاوه سماک‌باشی، تیرداد کیایی، افشین نخعی، ستاره حسینی و ... نیز حضور دارند.

 

موقعیت‌های کمیک جذاب

علیرضا بذرافشان، نویسنده و کارگردان گسل درباره شکل‌گیری طرح این مجموعه به جام‌جم گفت: زمستان سال 93 دیدار دوستانه با محسن چگینی، تهیه‌کننده داشتم. او ایده یک سریال با محوریت استعفای وزیری را داشت که امکانات دولتی و محافظ خودش را از دست می‌دهد. من بر این اساس طرحی نوشتم، اما از ایده یک خطی فقط یک استعفا باقی ماند و قصه وارد مسیر دیگری شد.

 

وی ادامه داد: قصه مجموعه گسل درباره یک معاون وزیر و محافظش است که با ماجراهایی رو به رو می‌شوند. اواخر سال 94 قصه تائید شد و مشغول نوشتن شدم. هشت قسمت از فیلمنامه را نوشتم و از یک جایی از مهدی شیرزاد برای نگارش کمک گرفتم. فیلمنامه مجموعه گسل در 35 قسمت نوشته شده است. البته فینال قصه را طراحی کرده‌ایم، اما هنوز در فیلمنامه اجرایی نشده است. در مجموع باید بگویم قصه گسل کارآگاهی، عشقی، اجتماعی، شیرین و کمدی است.

 

این کارگردان در پاسخ به این سوال که آیا لحظات کمدی در این سریال به اندازه ساخته‌های قبلی تان است، توضیح داد: بله، لحظات مفرح داریم و حتی موقعیت‌های شیرین قصه بیشتر از کارهای قبلی‌ام است، حتی تعداد کاراکترها هم بیشتر شده.

 

بذرافشان درباره انتخاب بیژن امکانیان و سام درخشانی برای نقش‌های معاون وزیر و محافظ توضیح داد: علاقه‌مند هستم از بازیگران در موقعیت‌هایی استفاده کنم که تا به حال حضور نداشته‌اند. این کار را در ساخته‌های قبلی‌ام هم انجام داده‌ام و در سریال گسل هم اجرایی کردم. دلم می‌خواهد مخاطب بازیگر را در موقعیتی ببیند که تصورش را ندارد. امکانیان یکی از ارزش‌های جامعه سینمای ایران است و معتقدم بیننده را شگفت‌زده می‌کند. سام درخشانی هم از بهترین هاست که با او تجربه نابرده رنج را داشته‌ام.

 

وی درباره این که در مجموعه گسل چه مفاهیمی قرار است به بینندگان ارائه شود، عنوان کرد: یکی از بخش‌هایی که مورد توجه‌ام بوده، سرگرم‌سازی است. در روزگاری که تعداد رقبا زیاد است، ما به عنوان فیلمساز باید با ساخت کارهای جذاب مخاطب را سرگرم کنیم. بنابراین به این وجهه خیلی دقت کرده‌ام. ضمن این که در مجموعه گسل مسائل مبتلا به جامعه را مطرح می‌کنیم. فضای شوخی و فانتزی هم در سریال وجود دارد.

 

یک تجربه جدید

فلور نظری، بازیگر که در این مجموعه همسر اعتبار معاون وزیر را بازی می‌کند، درباره نقشش گفت: در این مجموعه نقش لیلا را بازی می‌کنم که همسر اعتبار است. شخصیت لیلا دوست داشتنی است و احساس کردم اگر این نقش را بپذیرم برایم جای کار دارد و هم این‌که من را با چالش‌های بزرگ رو‌به‌رو می‌کند.

 

وی ادامه داد: این سریال لحظاتی دارد که از طنز موقعیت برخوردار است و من تاکنون سریال‌های بسیاری با این شکل بازی کرده‌ام. هر سکانس لیلا انرژی زیادی می‌برد و احساس می‌کنم جانی از من خارج شده است، اما کار با آقای بذرافشان خیلی لذتبخش است، چون کارگردان نکته‌سنجی است.

 

او هر صحنه را بارها تکرار می‌کند تا چیزی از نگاهش دور نماند. این نگاه کارگردان باعث شده تا بازیگران هم حساس شوند و خودمان علاقه‌مند به این باشیم که صحنه‌ها را بارها تکرار کنیم تا چیزی شود که کارگردان می‌خواهد.

 

این بازیگر با اشاره به این‌که در این مجموعه مادر سه فرزند است، توضیح داد: لیلا فقط یک زن خانه‌دار نیست و زنی به‌روز است. در امور خیریه مشارکت می‌کند و در کارهای خانه هم جدی است. از سوی دیگر متن خیلی خوب نوشته شده و دیگر نیازی نیست من خیلی خلاقیت فردی بازیگری‌ام را وارد کار کنم. در واقع لیلا شخصیت کلیشه‌ای مادرهای تلویزیونی را ندارد و یک فرد فعال اجتماعی است. او از امکانات همسرش به نفع مردم استفاده می‌کند.

وی که تا به حال با بیژن امکانیان همبازی نبوده، درباره همکاری‌اش با این بازیگر توضیح داد: من کارهای آقای امکانیان را دنبال کرده‌ام و بازی‌هایش را دوست دارم.

 

نظری درباره این که کارگردان تا چه میزان دست او را برای بازی باز می‌گذارد؟ عنوان کرد: آقای بذرافشان دست بازیگر را باز نمی‌گذارد، اما من از این شرایط ناراضی نیستم، چون می‌دانم او با حساسیت زیادی بازیگر را هدایت می‌کند. ضمن این‌که نویسنده این مجموعه هم خودش است. به نظرم او کارگردان بی‌نظیری است و واقعا دلسوزانه بازیگر را راهنمایی می‌کند. شخصیت‌پردازی‌ها در فیلمنامه خیلی خوب درآمده است. وقتی بخش‌هایی از فیلمنامه را می‌خواندم، واقعا خودم می‌خندیدم. امیدوارم مردم هم از دیدن مجموعه لذت ببرنند.

 

جناح رقیب

نیلوفر افشار که بیشتر در تئاتر فعال است و بازی در مجموعه شمعدونی را در کارنامه دارد، درباره نقشش در این مجموعه گفت: نقش یک خانم وزیر را بازی می‌کنم که در جناح رقیب خانواده اعتبار است. او شخصیت پیچیده‌ای دارد و به مرور مخاطب با ابعاد شخصیت او آشنا می‌شود. دلیل این‌که بازی در این مجموعه را پذیرفتم، دو پهلو بودن نقش خانم وزیر است که ویژگی‌های جالبی دارد.

 

ستاره حسینی که نقش فرزند شخصیت‌های اعتبار و لیلا (بیژن امکانیان و فلور نظری) را بازی می‌کند، نیز درباره نحوه انتخابش در این مجموعه گفت: آقای امکانیان بازی من را در اکران خصوصی فیلم وارونگی دیده بودند و من را به گروه معرفی کردند. قبل از این سریال در مجموعه چرخ فلک و تعبیر وارونه یک رویا بازی کرده بودم. خوشحالم در این مجموعه با آقای امکانیان و خانم نظری بازی می‌کنم، چون از هر دوی این دوستان یاد می‌گیرم و راهنمای بسیار خوبی برای من هستند. در این مجموعه هم نقش مرضیه دختر خانواده را بازی می‌کنم.

 

از گل‌های داوودی تا گسل

بیژن امکانیان نزدیک به چهار دهه است که در سینما و تلویزیون بازی می‌کند. شاید بتوان گفت او با بازی در فیلم سینمایی «گل‌های داوودی» به کارگردانی رسول صدرعاملی در میان مخاطبان شهره شد. او در این فیلم نقش یک فرد نابینا را بازی می‌کرد که عاشق یک دختر شده است. امکانیان بازی در مجموعه‌های تلویزیونی گذر از رنج‌ها، جاده چالوس و ... را در کارنامه دارد. او از زمستان سال گذشته مشغول بازی در مجموعه تلویزیونی گسل است. امکانیان در این مجموعه به گفته بذرافشان نقش معاون وزیر را به عهده دارد که یک فرد مثبت، خیرخواه، ساده، شیرین و مثبت است. او تا به حال تجربه چنین نقشی را نداشته است و باید دید چگونه مخاطبان تلویزیون را غافلگیر می‌کند.