آسیب شدید به سر خطر زوال عقل در سنین بالا را افزایش می دهد


اخبارپزشکی ,خبرهای   پزشکی ,زوال عقل

تحقیق جدید نشان می دهد آسیب شدید به سر، بخصوص در طول میانسالی، به شکل قابل توجهی ریسک ابتلا به زوال عقل را در سنین بالاتر افزایش می دهد.

به گزارش مهر، محققان دانشگاه هلسینکی فنلاند ریسک زوال عقل را در بین افراد دچار آسیب تروماتیک مغز (TBI) در سن ۶۵ سال به پایین بررسی کردند. در نهایت آنها دریافتند نه تنها ریسک زوال عقل در افراد دچار TBI افزایش می یابد، بلکه هرچقدر این آسیب شدیدتر باشد، ریسک زوال عقل بیشتر خواهد بود.

 

دکتر راهول راج، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «مطالعه نشان داد ۳.۵ درصد افراد دچارشده به TBI درحد متوسط تا حاد در سنین بالاتر به بیماری تحلیل سیستم عصبی نظیر زوال عقل مبتلا شده بودند.»

 

وی در ادامه می افزاید: «در مقابل، افراد دچار TBI خفیف تنها ۱.۶ درصد مبتلا به بیماری های تحلیل سیستم عصبی می شوند.»

 

بعلاوه محققان تاکید می کنند آسیب تروماتیک مغز تنها با ریسک بالای ابتلا به زوال عقل مرتبط است و با ریسک بالاتر سایر بیماری های نورولوژیکی نظیر پارکینسون یا ALS مرتبط نیست.

 

این مطالعه شامل بیش از ۴۰ هزار فرد بزرگسال فنلاندی ۱۸ تا ۶۵ سال بود که به خاطر آسیب تروماتیک مغز خفیف، متوسط یا شدید در بیمارستان بستری شده بودند. این آسیب های مغزی بین سال های ۱۹۸۷ و ۲۰۱۴ اتفاق افتاده بود. محققان افراد را حدود ۱۱ سال تحت نظر داشتند.

 

محققان مشاهده کردند بیشترین بروز این خطر در بین افرادی مشاهده شد که بین سنین ۴۱ تا ۵۰ سال دچار آسیب تروماتیک مغز شده بودند.