درخواست بن‌سلمان از روسیه برای پیوسن به ناتوی عربی


اخباربین الملل,خبرهای  بین الملل,درخواست بن‌سلمان از روسیه

یک خبرگزاری روسی اعلام کرد که جانشین ولیعهد عربستان در سفر اخیر خود به روسیه از این کشور خواسته که به ائتلاف نظامی به رهبری عربستان وارد شود.

به گزارش تسنیم، "جیفورگ میرزایان" کارشناس مسائل سیاسی طی مقاله‌ای که در خبرگزاری اسپوتنیک منتشر شد نوشت که به نظر می‌رسد که "محمد بن سلمان" جانشین ولیعهد عربستان در جریان سفر به مسکو از روسیه خواسته وارد ائتلاف نظامی شود که عربستان رهبری آن را در خاورمیانه بر عهده دارد.

 

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: پنهان نیست که ریاض در تلاش برای ایجاد ائتلافی منطقه‌ای برای مقابله با ایران و محدود کردن نفوذش در خاورمیانه است و در این راستا، عربستان با قراردادهای با ارزش 350 میلیارد دلار با آمریکا، دونالد ترامپ را با خود همراه کرده و از سوی دیگر نیز سعودی‌ها به دنبال ایجاد یک ناتوی عربی هستند و کاملا آشکار است که محمد بن سلمان با روسیه درباره مشارکت در این طرح مذاکره کرده است.

 

میرزایان در این مقاله نوشت به نظر می‌رسد که روسیه اشتیاقی برای این ایده ندارد. چون اول از همه، کرملین به هیچ وجه به دنبال وارد شدن با هرگونه مقابله با ایران نبوده و روابط دوجانبه میان ایران و روسیه هیچگونه چالش بزرگی ندارد این در حالی است که ریاض کمک‌های فراوانی را به گروه‌های تروریستی انجام داده و این دلیل دومی است که باعث شده تا کرملین درباره ماهیت پروژه‌های استراتژیک با شرکایی همانند عربستان سعودی با دیده تردید بنگرد. از سوی دیگر کارشناسان روسی معتقدند که اطمینان به شرکای سعودی به حداقل میزان ممکن خود رسیده است.

 

میرزایان معتقد است که ریاض در جریان سفر آتی "سلمان بن عبدالعزیز" پادشاه عربستان به روسیه تلاش دیگری را برای متقاعد کردن مسکو برای پیوستن به ناتوی عربی خواهد کرد.

 

پیشتر، گزارش‌هایی منتشر شده بود که دولت دونالد ترامپ در حال مذاکره با همپیمانان اصلی خود در خاورمیانه که شامل مصر، اردن، عربستان و امارات می‌شود، بوده تا ائتلاف نظامی منطقه‌ای برای مقابله با نفوذ ایران تشکیل گردد.

 

میرزایان گفت که انتظار نمی‌رود که روسیه موضع خود در قبال ائتلاف نظامی احتمالی را تغییر دهد چون این کشور در وضعیت خاصی برای ایفای نقش میانجی در خاورمیانه داشته و با تمامی کشورهای مربوط در منطقه در ارتباط است. اما روسیه می‌تواند به عربستان در تعامل با برخی از بحران‌هایی که ریاض در آن مشارکت داشته کمک کند که به طور مثال می‌توان به جنگ یمن اشاره کرد.