سعید سهیلی ؛ انصار حزب‌الله فیلم‌ام را از پرده پایین کشید اما من خود حزب‌الله‌ام


اخبار فرهنگی  ,خبرهای فرهنگی ,  سعید سهیلی

نشست خبری «گشت ارشاد٢» به کارگردانی سعید سهیلی با شیطنت‌های ساعد سهیلی، شوخی‌ها و طنازی‌های حمید فرخ‌نژاد، یادی از مسعود کیمیایی با حضور پسرش پولاد و تشویق سعید سهیلی توسط خبرنگاران به دلیل مواضع‌اش همراه بود.

 به گزارش ایلنا، نشست خبری فیلم سینمایی «گشت ارشاد٢» با حضور سعید سهیلی (کارگردان)، حمید فرخ‌نژاد، پولاد کیمیایی، ساعد سهیلی و بهاره افشاری (بازیگران)، مسعود سلامی (مدیر فیلمبرداری)، مهدی محمدنژادیان (فیلمنامه‌نویس) و حسن ایوبی (تدوینگر) شامگاه ١٨ بهمن در کاخ جشنواره برگزار شد.

 

حق دوست نداشتن فیلم‌ها را باید به رسمیت بشناسیم

سعید سهیلی (کارگردان) در ابتدای این نشست گفت: وظیفه خودم می‌دانم با تمام وجودم و با تک‌تک سلول‌های بدنم از تک‌تک شما که فیلم را دیدید تشکر کنم، چه آن را دوست داشتید و چه نه. از کسانی که «گشت ارشاد٢» را دوست نداشتند باید بیشتر تشکر کنم چون تا پایان ایستاده  و تحمل کردید.

 

سهیلی ادامه داد: آدم‌ها حقوق بسیاری دارند. راجع به اکثر حقوق مردم صحبت شده اما حقی کمتر درباره‌اش صحبت شده و آن حق دوست داشتن و دوست نداشتن است. حقی که از حقوق اولیه و مسلم هر آدمی است. اینکه به خاطر دوست داشتن بعضی چیزها مورد ملامت قرار نگیرد یا به خاطر دوست نداشتن‌اش اما متاسفانه این اتفاق در جامعه کمتر دیده شده و در سینما خیلی کمتر.

 

او با بیان اینکه در سینما هم این حق وجود دارد و هیچ کارگردانی حق ندارد کسی که فیلمش را دوست ندارد را مورد عصبیت قرار دهد، گفت: من وقتی عکسی را روی طاقچه خانه‌ام قرار می‌دهم کسی حق ندارد به آن خرده بگیرد ولی وقتی فیلم می‌سازم دیگر عمومی است و مخاطب می‌تواند حتی پرخاش کند. من به احترام شما فیلم می‌سازم و شما به احترام من فیلم را می‌بینید؛ این احترام متقابل باید جاری باشد.

 

بعد از جشنواره یک کیسه به تن فیلم می‌کشیم

کارگردان «گشت ارشاد2» با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد هیچ ورودی به فیلم نداشته، گفت: هرسال همین‌طور است که فیلم به تایم واقعی‌اش در جشنواره نرسیده. فیلم باید 90 دقیقه می‌شد اما الان 107 دقیقه است.

 

سهیلی خاطره‌ای از فیلم «مردی شبیه باران» تعریف کرد و گفت: در آن فیلم مرحوم روح‌الله امامی تدوینگر و آقای ایوبی دستیارش بود. وقتی می‌گفتم سکانس‌هایی را دربیاورید ایشان به من گفت من با کارگردان‌های فیلم اولی زیادی کار کردم اما شما تنها کسی هستی که نه تنها مقاومت نمی‌کنی بلکه فقط می‌گویی بخش‌هایی از فیلم دربیاید. اینجا هم قرار بود فیلم به 90 دقیقه برسد.

 

او با بیان اینکه حذف 15 دقیقه خیلی به ریتم و اتفاقات کمک می‌کند، گفت: در طول جشنواره منتظر بودم ببینم تماشاگر چه واکنشی دارد و از چه فریم و دیالوگی باید کم کنم. بعد از جشنواره به اصطلاح یک کیسه به فیلم می‌کشیم.

 

«گشت ارشاد2» سخیف نیست

این کارگردان در پاسخ به سوال خبرنگاری که فیلم را «کمدی سخیف و شانه تخم مرغی» خواند، گفت: سوال اصلی این است که چرا سهیلی به اینجا رسید؟ یا این تغییر ایجاد شد؟ خب باید بگویم من پارسال یک آدم بودم و امسال آدمی دیگر. چون دنیا درحال تغییر است. اما اینکه به خاطر یک یا دو دیالوگ بگوییم کل فیلم سخیف است به نظرم کمی بی‌انصافی است.

 

سهیلی با تاکید بر اینکه «گشت ارشاد2 فیلم سخیفی نیست» گفت: فیلم به مخاطب احترام گذاشته است و کارگردان  عوامل برای ساخت آن وقت گذاشته‌اند اما قرار نیست این را ثابت کنم. مثلا من بگویم این فیلم سخیف نیست و ایشان قبول کنند و بعد دوتایی برویم بیرون سیگار بکشیم! به نظرم باید برایش وقت گذاشت و حرف زد که ببینیم از نظر ایشان کل فیلم سخیف است؟

 

بهاره افشاری: «گشت ارشاد2» را چشم بسته پذیرفتم

بهاره افشاری (بازیگر) درباره نحوه همکاری خود با سعید سهیلی گفت: کسانی در سینما هستند که کم‌اند و مهم‌ترین‌شان سعید سهیلی که برای من خیلی فرق ندارد چه فیلمنامه‌ای را به من پیشنهاد دهد چون چشم بسته کار را می‌پذیرم و دلیل حضورم در «گشت ارشاد2» حضور آقای سهیلی به عنوان کارگردان بوده است.

 

حسن ایوبی (تدوینگر) نیز با اشاره به اینکه «گشت ارشاد2» پنجمین همکاری مشترک او و سهیلی است و دیگر روحیات و نظر هم را می‌شناسند، گفت: ساختن فیلم‌های طنز جزو سخت‌ترین کارهاست. چون ممکن است گاهی زیاده‌روی کنی و گاهی کوتاهی شود و موضوع شکل دیگری پیدا کند.

 

ایوبی ادامه داد: در گشت ارشاد2 فیلم با طنز شروع می‌شود و در ادامه جدی می‌شود حتی هشت دقیقه اکشن و لحنی تفاوت در فیلم وجود داشت که تمام تلاش‌ام را کردم فیلم هارمونی و جذابیت داشته باشد. اما باید بگوی 12 ساعت قبل از جشنواره توانستیم کپی را آماده کنیم و فرصت شد فیلم کامل را با مخاطب روی پرده ببنیم. بعد از جشنواره به لحاظ تدوین باید دستکاری‌های در فیلم اتفاق بیفتد.

 

دو فیلم که به شدت می‌فروخت را از پرده پایین کشیدند و خانه سینما .... گرفت

سهیلی اظهار داشت: سال 91 اتفاقی برای «گشت ارشاد» افتاد که آن موقع گفتم این شتری است که در خانه من خوابیده و اگر آن را هی نکنیم در خانه همه اهالی سینما خواهد خوابید؛ اما این را جدی نگرفتند و خانه سینما خفه‌خوان گرفت.

 

این کارگردان ادامه داد: خانه سینما که اگر کسی عطسه می‌کرد برایش یک بیانیه می‌داد و اگر سرفه می‌کرد بیانیه‌ای دیگر، وقتی دو فیلم را که سال 91 به شدت می‌فروختند از پرده پایین کشیدند هیچ واکنشی نشان نداد.

 

این کارگردان یادآور شد: البته بچه‌های سینما خیلی کمک کردند اما همان موقع هم بیانیه‌ای دادم که امیدوارم این اتفاق دیگر برای سینما تکرار نشود.

 

او ادامه داد: فکر می‌کنم دیگر این اتفاق نمی‌افتد به خاظر اینکه ظرفیت جامعه و تک تک مردم بالا رفته است؛ زمانی بود که یک چپ و یک راست به صورت هم چنگ می‌زدند اما امروز دست هم را می‌گیرند و باهم گفتگو می‌کنند.بنابراین فکر می‌کنم از این دست اتفاقات کمتر خواهیم دید.

 

گشت2 برای تماشاگر ساخته شده و پر شدن سالن یعنی به هدفش رسیده

سهیلی با بیان اینکه امیدوارم برای «گشت ارشاد2» اتفاقی نیفتد، گفت: خوشبختانه فیلم با مردم ارتباط برقرار کرده و سالن در همه سانس‌های جشنواره پر شده است. امیدوارم در اکران عمومی هم موفق باشد. این فیلم را ما فقط برای مردم ساختیم. اگر برای منتقدان بخواهم فیلمی بسازم شاید بتوانم.

 

کارگردان گشت ارشاد2 با بیان اینکه سال آینده سال بدی برای اکران خواهد بود، گفت: فیلم خوب می‌سازیم اما پرده‌ها عریض و طویل نیست و همه چیز خلوت شده. اما این فیلم برای تماشاگر ساخته شده و اگر او راضی باشد یعنی فیلم موفق بوده است.

 

سهیلی مثالی زد و گفت: اگر فیلمی برای جشنواره‌های خارجی ساخته شود و پدیرفته بشود و جایزه بگیرد یعنی موفق شده، اگر فیلمی برای ترساندن مخاطب باشد تماشاگر بترسد یعنی موفق شده. گشت ارشاد2 هم برای رضایت مردم و جذب آنها به سالن ساخته شده و اگر این اتفاق بیفتد تیر ما به هدف خورده است.

 

ساخت قسمت دوم فیلم‌ها خطرناک است

ساعد سهیلی (بازیگر) نیز گفت: ساختن قسمت دوم فیلم‌ها برای همه عوامل خطرناک و وحشتناک است و بیشتر اوقات تجربه‌ای ناموفق است.

 

سهیلی ادامه داد: من از گشت ارشاد2 نگران بودم و به گشت ارشاد1 تعصب داشتم چون با آن وارد سینما شده و دیده شدم و مدیون عوامل آن هستم. خیلی خوشحالم که گشت ارشاد2 اگر بهتر از اولی نشده باشد بدتر هم نشده و تماشاگر دوستش دارد.

 

مهدی محمدنژادیان (فیلمنامه‌نویس) نیز در این نشست خبری با اشاره به انتقادها به سه نکته درباره ابتذال اشاره کرد و گفت: معتقدم هیچ شوخی‌ای به ذات مبتذل نیست و باید کارکردش را در فیلم دید. همچنین ابتذال یک امر نسبی است. و نکته دیگر اینکه کمدی یک نوع جهان‌بینی است که قرار است زشتی دنیا را نشان دهد با این رویکرد که به کج و کولگی‌ها بخندیم و کمدی این کژی‌ها را برجسته می‌کند.

 

او ادامه داد: برخی منتقدان دوست دارند نگاه نقاد و تند و ضدآقازادگی را در فیلم نبینند و انگشت بگذارند روی یک سکانس و بگویند مبتذل است. اگر اصرار به این نوع نگاه باشد حرفی نیست اما اگر درست نگاه کنیم می‌بینیم که هر شوخی‌ای در خدمت فیلم است. فقط باید کاراکترها و فضای فیلم را بشناسیم.

 

نقدِ عصبی بیضایی، مهرجویی و کیمیایی را رنجانده

پولاد کیمیایی (بازیگر) با بیان اینکه کمدی در ایران سخت است، گفت: چون هرکجای جامعه را بخواهی درباره‌اش صحبت کنی سوءتفاهمی به وجود می‌آید و با آن عصبی رفتار می‌شود.

 

این بازیگر با بیان اینکه نقد، کمی در کشورمان عصبی شده و بزرگان ما را رنجانده است، گفت: بهرام بیضایی، داریوش مهرجویی و پدرم مسعود کیمیایی رنجیده‌اند.

 

کیمیایی با اشاره به گشت ارشاد2 گفت: فیلم در عین جدی و تلخ بودن لایه‌های کمیک هم دارد و باید شخصیت‌هایش را عین خودش ببینیم.

 

طنز تلویزیونی سینما را زنده نگه داشت

پولاد کیمیایی خاطرنشان کرد: معتقدم هم ممیزی را رعایت کردن و خنداندن ارزان را به مردم ندادن و وارد طنز تلویزیونی شدن سخت است چون طنزی را دارد که سینما را نجات داد. همان طنزهای تلویزیونی سینمای ما را زنده نگه داشت که سالن‌ها پر از جمعیت شد. در کنارش طنزهای خوبی هم داشتیم.

 

کیمیایی با اشاره به قصه گشت ارشاد2 گفت: این سه نفر فقیرند و دنبال جایگاهی در جامعه هستند که آرزوهای کوچک‌شان را برآورده کنند و تحقیر می‌شوند و تهش قهرمان می‌شوند چون صداقت دارند. صداقت در کارهای سعید سهیلی جاری است.

 

حمید فرخ‌نژاد: نظارت و ممیزی را در نقدها نادیده می‌گیرند

حمید فرخ‌نژاد (بازیگر و تهیه‌کننده) نیز گفت: فیلم‌سازی در کشور ما سخت است چون حیطه‌اش تنگ است، به خصوص طنز. در را محکم ببندی اتحادیه درسازان مسلمان اعتراض می‌کنند که توهین کردی...

 

فرخ‌نژاد ادامه داد: در هر دوره‌ای، طنز زود به آدم‌ها برمی‌خورد. ایراد نقد در کشور ما این است که مسائل را در خلاء نقد می‌کنند و وقتی مثال بزنند از سینمای امریکا مثال می‌آورند و نظارت و ممیزی را در نقدها نادیده می‌گیرند. منتقدان باید این مسائل را لحاظ کنند چون فضایی که در آن نفس می‌کشیم خیلی مهم است.

 

توضیح پولاد کیمیایی درباره «زهرمار» گفتن‌اش هنگام پخش فیلم پدرش

پولاد کیمیایی در پاسخ به سوال خبرنگاری که رفتار او را نسبت به تماشاگرانی که در سالن سینما به فیلم «قاتل اهلی» خندیده بودند ناپسند خوانده بود، گفت: حس کردم احتمال دارد اتفاقی بیفتد چون حال پدرم از نظر جسمی خوب نبود. پدرم 75 سالش است و کسانی بودند که در شان او نمی‌دیدم رفتارشان را.

 

کیمیایی ادامه داد: ترسیدم شاید اتفاقی برای پدرم بیفتد و به خودم گفتم شاید خودت را نتوانی ببخشی. ما جوان‌ها اگر فیلم بسازیم گوجه‌فرنگی هم سمت‌مان پرت کنند عیبی ندارد اما پدر من 50 سال است در این سینماست و از نسل دیگری است و حس کردم اگر واکنشی نشان ندهم خودم را نمی‌توانم ببخشم.

 

سعید سهیلی نیز در توضیحی اضافه کرد: بچه‌های مطبوعات حرمت نگاه می‌دارند اما باید بگویم برای هر فرزندی قهرمان اول و آخرش پدرش است. برای فرزند، خندیدن عده‌ای به فیلم قهرمانش سخت است و ناخواسته فریادی از گلویش بیرون می‌آید و دست خودش نیست.

 

انصار حزب‌الله فیلم‌ام را از پرده پایین کشید اما من خود حزب‌الله‌ام

سعید سهیلی با بیان اینکه انصار حزب‌الله فیلم گشت ارشاد یک را از روی پرده پایین کشید؛ گفت: اگر آنها انصار حزب‌الله‌اند من خود حزب‌الله‌ام. اگر شما بسیجی جدید هستید من بسیجی قدیم و بعد از جنگ‌ام.

 

سهیلی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر تاثیر گرفتنش از فیلم مطرح «پاپیون» گفت: پاپیون یکی از فیلم‌هایی است که بسیار دوستش دارم و بیشتر از 50 بار آن را دیده‌ام. قطعا تاثیر نامرئی در ذهن من داشته اما تعمدا تاثیری نگرفته‌ام.

 

حاشیه‌ها

نشست خبری فیلم «گشت ارشاد2» با شیطنت‌های ساعد سهیلی بازیگر فیلم و پسر کارگردان آن همراه بود که باعث می‌شد عکاسان مدام از او عکس بگیرند و صدای شاتر باعث پرت شدن حواس سعید سهیلی شود که وقتی مجری برنامه به سهیلی گفت تقصیر پسر خودتان است، خطاب به ساعد گفت: پسرجان شیطنت نکن!

 

همچنین حمید فرخ‌نژاد مدام با خبرنگاران شوخی می‌کرد و وقتی متوجه شد دوربین کوچکی مقابلش قرار دارد که نشست خبری را به صورت زنده پخش اینترنتی می‌کند، به شوخی و طنازی قابل دوربین پرداخت.

 

مواضع سهید سهیلی وقتی از پولاد کیمیایی و توجیه حرکت او حرف می‌زد؛ مورد استقبال خبرنگاران قرار گرفت و همه برای او دست زدند.