اردوغان: لازم باشد برای احیای اعدام رفراندوم برگزار می‌کنیم


اخبار بین الملل ,خبرهای بین الملل,اردوغان

رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد در صورت لزوم امکان برگزاری رفراندوم احیای مجازات اعدام در این کشور وجود دارد؛ اقدامی که مذاکرات پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا را به پایان آن نزدیک می‌کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه ۲۴ تلویزیون فرانسه، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه عصر جمعه در اظهاراتی در "مانیسا" برای اولین بار از برگزاری همه پرسی درباره احیای مجازات اعدام در این کشور سخن گفت.

 

اردوغان عنوان داشت: از حالا می‌گویم اگر لازم باشد می‌توان زمینه را برای برگزاری یک همه پرسی درباره احیای مجازات اعدام فراهم کرد.

 

اردوغان ادامه داد: مردم چه می‌خواهند؟ اگر آنها مجازات اعدام را بخواهند بحث و گفت‌وگو در این باره لازم نیست.

 

از زمان کودتای نافرجام ۱۵ ژوئیه در ترکیه، اردوغان بارها اعلام کرده با احیای مجازات اعدام درصورت رای مثبت پارلمان موافق است اما این اولین باری است که اردوغان درباره برگزاری رفراندوم درخصوص مجازات اعدام صحبت می‌کند.

 

برخی از ناظران معتقدند این اظهارت اردوغان درحقیقت مانوری پیش از همه پرسی ۱۶ آوریل درباره اصلاحات قانون اساسی ترکیه است که براساس آن قدرت و اختیارات رئیس‌جمهور افزایش می‌یابد. برای پیروزی در این همه پرسی اردوغان به آرای رای دهندگان ملی‌گرا که اکثرا حامی احیای مجازات اعدام هستند نیاز دارد.

 

پیشتر دولت باغچلی، رهبر جنبش اپوزیسیون ملی گرای ترکیه گفته بود: مقامات ترکیه باید وقت تلف کردن درباره مجازات اعدام را پایان دهند، اگر آنها صادق باشند ما هم از آنها حمایت می‌کنیم.

 

برگزاری همه پرسی درباره احیای مجازات اعدام به معنای مذاکرات ‌آنکارا برای پیوستن به اتحادیه اروپاست. ترکیه سال ۲۰۰۴ مجازات اعدام را در راستای تلاش برای پیوستن به اتحادیه اروپا لغو کرد. اما روابط ترکیه با این بلوک سیاسی اقتصادی از زمان شکست کودتای ۱۵ ژوئیه تا حدودی دچار تنش شده است.