اکبر ترکان : پرونده بقایی در مراجع قضایی مفتوح است/ کاندیداهای جمنا فقط درباره یک دوره‌ای شدن دولت روحانی اشتراک نظر دارند


اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , اکبر ترکان

دبیر شورای عالی مناطق آزاد گفت: هنوز موضوع پرونده بقایی درباره مناطق آزاد در مراجع قضایی ادامه دارد. این موضوعات در پرونده وی جزیی است. رییس ایشان تخلفات بسیار بیشتری داشته اما آیا کسی حاضر است پرونده وی را مورد پیگیری قرار دهد؟

 اکبر ترکان در گفت وگو با  ایلنا درباره اعلام آمادگی «حمید بقایی» دبیر شورای عالی مناطق آزاد در دولت احمدی نژاد برای شرکت در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: تفکر احمدی نژاد و تفکر جبهه پایداری، در جامعه وجود دارد، وقتی هنوز یک تفکر در یک کشور طرفدارانی داشته باشد، بنابراین هیچ اشکالی ندارد رهبران این افراد در انتخابات حضور داشته باشند و خودشان را وزن کنند.

 

وی افزود: اینکه ما فکر کنیم، احمدی نژاد تنها یک نفر بود و به یک دوره‌ای اختصاص داشت و دیگر تمام شد، درست نیست. احمدی نژاد یک جریان است که در طیف‌هایی از جامعه طرفدار دارد.

 

مشاور ارشد رییس جمهوری ادامه داد: همفکران احمدی نژاد بر این باور هستند که رای مردم ذی نفع حکومت است و این جریان رای مردم را اصل نمی‌داند. متاسفانه این جریان فکری در جامعه همواره وجود داشته و از بین نرفته است.

 

ترکان تاکید کرد: یک تفکر، تفکر اصل امام (ره) است که رای مردم را اصل می داند و خواست مردم را مبنای حکومت می داند و در واقع بر این اعتقاد است که ولایت توام با بیعت، حکومت را تاسیس می کند. اگر توجه داشته باشیم می بینیم که حضرت امیر هم زمانی که پیامبر اکرم رحلت کردند، براساس اسناد معتبر شیعه ولی مسلمین بودند اما به دلیل اینکه مردم بیعت نکردند این ولایت به حکومت تبدیل نشد. ایشان خانه نشین شدند تا زمانی که مردم بیعت کردند.

 

دبیر شورای عالی مناطق آزاد ادامه داد: تفکر ما هم بر پایه اندیشه های دینی‌مان استوار است مبنی بر اینکه ولایتی که جانب ولی فقیه است، زمانی به حکومت تبدیل می شود که با بیعت مردم توام باشد. در زمان ائمه هم همین اندیشه بوده است و ما هم از اندیشه ائمه پیروی می کنیم.

 

ترکان گفت: امروز عده ای هستند که بیعت را شرط نمی‌دانند. این تفکر را دارند که ولایت به تنهایی می‌تواند به حکومت برسد و هر کسی هم که مخالف این تفکر است، اشتباه می کند. این جریان بر این باور است که رای مرم ذی نفع حکومت است. باید قبول کنیم این جریان هنوز از بین نرفته است و تفکر احمدی نژادی هم طرفدارانی در جامعه دارد و خوب است که این جریان و تفکر در انتخابات شرکت کند و وزن خود را اندازه بگیرد.

 

مشاور ارشد رییس جمهوری ادامه داد: به هر حال این تفکر آقای احمدی نژاد و جبهه پایداری  که رای مردم را ذی نفع می دانند و نوع نگاه شان حکومت اسلامی است و نه جمهوری اسلامی و جمهوریت را جدی نمی گیرند در جامعه وجود دارد.

 

وی ادامه داد: البته فقط آقای احمدی نژاد نیست که چنین تفکری را دارد، این یک طیف و یک جریانی هستند که معتقدم اگر رقابت انتخاباتی داشته باشند بهتر از این است که زیرزمینی باشند. البته این جریان ها زیرزمینی باقی نمی مانند. 

 

ترکان در پاسخ به این سوال که آیا آقای بقایی با وجود اینکه پروندی حقوقی در مراجع قضایی دارد ، می‌تواند در این دوره از انتخابات حضور داشته باشد و آیا هنوز پرونده‌های آقای بقایی در مراجع قضایی در جریان است، گفت: آقای بقایی در مناطق آزاد موسسه‌ای را ایجاد کرده بود با عنوان « خانه ایرانیان». از آنجایی که یک شورای عالی ایرانیان داشتیم آقای بقایی هم موسسه  خصوصی با این عنوان به ثبت رساندند و ساختمان‌های مناطق آزاد را به ثمن بخس به موسسه متعلق به خود اجاره داده بودند.

 

وی افزود: در ابتدای کار دولت یازدهم به این موضوع ورود کردیم و با دادگاهی کردن این موضوع و حکم قضایی توانستیم این افراد را بیرون کنیم و ساختمان را بازپس بگیریم. همچنین 15 دستگاه از خودروهای متعلق به مناطق آزاد را هم با خود برده بودند که توانستیم با حکم پلیس و نیروی انتظامی این خودروها را توقیف کنیم.

 

دبیر شورای عالی مناطق آزاد درباره بازپس گیری زمین های مناطق آزاد، گفت: نمی توانم بگویم اراضی را که توانستیم از تصرف دربیاوریم، توسط آقای بقایی به تصرف رفته بود یا از طریق وی واگذار شده بود اما مدیران وقت مناطق آزاد یک سری اراضی به صورت نا به جا به عده ای واگذار کرده بودند که توانستیم در دولت یازدهم این اراضی را هم پس بگیریم.

 

وی درباره پروند آقای بقایی در مناطق آزاد اظهار داشت: هنوز موضوع پرونده ایشان درباره مناطق آزاد در مراجع قضایی ادامه دارد.   

 

ترکان در پاسخ به این سوال که چطور با وجود باز بودن پرونده آقای بقایی در مراجع قضایی، می تواند برای حضور در انتخابات اعلام امادگی کند، گفت: این موضوعات در پرونده آقای بقایی جزیی است. رییس ایشان تخلفات بسیار بیشتری داشته اما آیا کسی حاضر است پرونده وی را مورد پیگیری قرار دهد؟

 

وی ادامه داد: البته آقای جهانگیری درباره تخلفات دولت گذشته ده ها بار صحبت کرده است اما در حال حاضر مسئله آقای احمدی نژاد نیست، مساله طیف فکری است که می خواهد جمهوریت نظام و نقش مردم را کم رنگ کند.

 

دبیر شورای عالی مناطق آزاد با بیان اینکه  این افراد با تمام ظرفیت خود وارد صحنه شده اند، تاکید کرد: برای این افراد مهم نیست که چه کسی از میانشان رییس جمهور شود، برای آنها فقط این مهم است که آقای روحانی برای دور دوم به ریاست جمهوری نرسد.

 

ترکان ادامه داد: هیچ شباهتی بین آقای فتاح و آقای قالیباف وجود ندارد و هیچ شباهتی را نمی توان بین آقای قالیباف و آقای رییسی پیدا کرد. 5 کاندیدایی که توسط جمنا انتخاب شدند و مورد تایید قرار گرفتند، شباهتی به یکدیگر ندارند و اتفاقا زاویه‌های بسیار زیادی با یکدیگر دارند. اما هدف مشترک این افراد این است که شخصیتی مانند آقای روحانی به ریاست جمهوری نرسد.

 

وی اظهار داشت: برخی از افراد که امروز وارد میدان رقابت شده‌اند که آن دوران افراد پشت صحنه بودند مانند آقای «ذوالقدر» که امروز رییس ستاد انتخاباتی شده‌اند. این افراد همواره نقش سیاسی را داشتند و این دوره وارد صحنه شده اند.

 

مشاور ارشد ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که آیا نامزد پوششی برای آقای روحانی انتخاب شده است، گفت: تا به امروز حرفی درباره انتخاب فردی به عنوان نامزد پوششی از سوی آقای روحانی نشنیده ام. آقای روحانی تا امروز به کسی نگفته است که برای ورود به دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اعلام آمادگی کند و یا نکند.

 

مشاور ارشد رییس جمهوری با بیان اینکه ما به دنبال آن هستیم که حاکمیت قانون در جامعه تسلط داشته باشد، گفت: تمدن و مدنیت یعنی برای هر چیزی یک دستور مکتوب قرار داد شده داشته باشیم. مدنیت همین است که قراردادهای اجتماعی را که همه پذیرفته اند به اجرا برسد و بر مبنای این قراردادها جامعه شهری شکل بگیرد. بنابراین زمانی که قواعد مدون و روشن وجود نداشته باشد، مدنیت هم از بین می رود.

 

وی افزود: وقتی قوانین مشخص وجود نداشته باشد و براساس سلیقه رفتار شود، مدنیت از بین می رود به همین دلیل است که در مواقعی که تشخیص ثواب انجام می شود عده ای دلخور می شوند چراکه قاعده مدون ندارد و ممکن است امروز به نسبت به موضوعی تشخیص ثواب داده شود و فردا نسبت به موضوعی دیگر.   

 

ترکان تاکید کرد: ما به دنبال مدنیت و قواعد مکتوب هستیم.