«زومبا» با نام جدید به بازار می‌آید!


اخبارورزشی,خبرهای  ورزشی,زومبا

 

علی مجد آرا، رئیس فدراسیون ورزشهای همگانی وزارت ورزش و جوانان طی ابلاغیه‌ای به غفرانی دبیر کمیسیون ماده ۵ وزارت ورزش و جوانان و مدیرکل ورزش و جوانان استان البرز، ممنوعیت زومبا را اعلام کرد و در نامه‌اش نوشت؛ «انجمن‌های تحت پوشش فدراسیون ورزشهای همگانی و کمیته‌های زیر مجموعه آنها در راستای توسعه و تعمیم ورزش برای همه در چارچوب مکتب عالیه اسلام و نظام ورزشی جمهوری اسلامی‌فعالیت می‌نمایند.

 

لذا با عنایت به این که فعالیتهایی مانند زومبا، اجرای حرکات موزون و رقص به هر شکی و عنوان فاقد وجاهت قانونی می‌باشد، خواهشمند است مقرر فرمایید مراتب ممنوعیت این قبیل حرکات را ابلاغ فرمایند. مزید تشکر و امتنان است.»

 

**زومبا چیست؟

شاید این پرسش پیش‌ آید «زومبا» که قرار است باشگاه‌ها از وجودش پاک شوند، چیست؟ زومبا یکی از سبکهای تناسب اندام است که شـادی و نشاط را به همـراه دارد. سرمنشا ورزش زومبا (سومبا) از انواع حرکات مــوزون کشور آفریقا و آمریکای لاتین الگوبرداری شده است. زومبا به سرعت لاغری را به یک ورزشکار هدیه می‌کند و به همین دلیل طرفداران بسیاری در ایران پیدا کرده است. گفته می‌شود در ورزش زومبا حرکتها کاملا حساب شده است و روی اندامهای مختلف (دست، پا، بازو، ران و ستون فقرات) تاثیر می‌گذارد. تمامی‌ماهیچه‌های حرکتی ساق پا، رانها و بازوها و حتی وریدهای شکمی‌تحت تاثیر ورزش زومبا و ریتـم آن قرار گرفته و از افزایش چربی در اطراف این قسمتها جلوگیری می‌کند.

 

حرکات و تکنیک‌های حرکتی ورزش زومبا موجب کشـش ماهیچه‌ای می‌شود و به اسکلت و استخوان‌بندی افراد شکل و فرم می‌دهد و به دلیل آن که کاملا هوازی است، تمرکز روی تنفس و توجه روی انجام انواع تکنیک‌های حرکتی را بالا می‌برد و در هر سنی باعث کاهش وزن سریع می‌گردد. در طول مدت انجام این حرکات، فشار خون بالانس می‌شود و هیچ فشاری روی مفاصل و مناطق حساس مثل زانوها، آرنج‌ها، مچ دست و پا وارد نمی‌شود. این حرکات با ریلکسی کامل و نشاط سرشار حاصل از دم و بازدم مناسب و فرصت کافی برای انجام درست حرکات، موجب چربی‌سوزی آهسته ولی مستمر می‌شود و انرژی زیادی به بدن می‌دهد و ورزشکاران بعد از این ورزش حس کوفتگی و خستگی نمی‌کنند.»

 

این تعریف و تمجیدی است که در سایت‌های مختلف از زومبا می‌کنند به علاوه آن که می‌گویند حرکاتش باعث تقویت ذهن و حافظه می‌گردد زیرا حرکات آسان، بسیار تند و پشت سر هم هستند و روی حرکات باید تمرکز کرد.

 

**زومبا طرفدار دارد

با یکی از ورزشگاه‌های معروف زنانه غرب تهران تماس می‌گیرم و از وضعیت کلاس‌های زومبا می‌پرسم. مریم، خانمی‌که پاسخ تلفن را می‌دهد،‌ می‌گوید: «زومبا بیش از یک ساعت نمی‌شود. چون خستگی به همراه می‌آورد. این ورزش برای سرحال شدن است.»

 

در این باشگاه روزهای زوج از ساعت ۱۰ صبح تا ۸ شب و روزهای فرد از ۱۰ تا ۴بعدازظهر کلاس زومبا برگزار می‌شود. اما مریم در این مورد می‌گوید: «هنوز نامه یا بخش‌نامه‌ای به ما ابلاغ نشده که کلاس‌‌های زومبا را کلاس‌هایمان حذف کنیم. اما اگر این اتفاق بیفتد، ما این کلاس‌ها را با اسم دیگری برگزار می‌کنیم. کلاس‌های زومبا پرطرفدار است و اگر قرار باشد کلاس‌های زومبا را از دست بدهیم، ضرر خواهیم کرد.»

 

**دردسر درست نکنید

با باشگاه دیگری در شمال شهر هم تماس می‌گیرم. به محض آن که از کلاس‌های زومبا می‌پرسم، می‌گوید: «ما به جز روزهای پنجشنبه همه روزه کلاس‌های زومبا را داریم از ۱۰ صبح تا ۱۲ظهر و از ۵ تا ۸ بعدازظهر هم کلاس داریم. همه کلاس‌ها یکساعته است.» وقتی از چاقی می‌گویم، به سرعت می‌گوید: «بهترین ورزش را برای لاغری انتخاب کردید. هم خیلی ورزش مفرحی است و هم سریع لاغر می‌شوید. قیمت آنچنانی هم ندارد. فقط ۱۳۰هزار تومان.»

 

این خانم در پاسخ به این سوال به شما نامه یا ابلاغیه‌ای برای حذف کلاس‌های زومبا رسیده یا خیر؟ می‌گوید: «ما فقط کلاس‌های ایروبیک داریم. کلاس زومبا برگزار نمی‌کنیم.»

 

از این تغییر ناگهانی لحن و صحبت‌هایش متعجب می‌شوم و می‌پرسم: «شما که گفتید کلاس زومبا دارید؟»

 

می‌گوید: «برای ما دردسر درست نکنید خانم. بگذارید کارمان را بکنیم. ما تا به حال کار غیرقانونی نکردیم.»

 

**کلاس‌های شلوغ زومبا

باشگاهی در شرق تهران ادعای بهترین آموزش زومبا را دارد و مدعی است که اولین باشگاهی است که زومبا را به تهران آورده است. ترانه خانمی‌که در مورد کلاس‌ها مشاوره می‌دهد می‌گوید: «ما کلاس‌های زومبا را چندین و چند سال است که برگزار می‌کنیم. اکثر مربی‌های باشگاه‌های دیگر هم از ما یاد گرفتند و حالا برای خودشان استاد شده‌اند.» کمی‌در لحنش فخرفروشی هم وجود دارد. آنها از ۹ صبح تا ۸شب کلاس‌های زومبا را برگزار می‌کنند و ترانه این را می‌گوید و ادامه می‌دهد: «کلاس‌هایمان خیلی شلوغ است.

 

چون بهترین باشگاه را در شرق تهران داریم. خانم‌هایی که می‌خواهند لاغر شوند و روحیه‌شان هم تقویت کنند، همه کلاس‌های زومبا را انتخاب می‌کنند. البته سه، چهار سال است که تب زومبا خیلی داغ شده، قبل از آن خیلی از باشگاه‌ها روحشان از وجود زومبا هم خبر نداشت.» وقتی از ممنوعیت زومبا برایش توضیح می‌دهم، می‌گوید: «ما مجبوریم این کلاس‌ها را داشته باشیم. حدود ۱۲-۱۳سال است که زومبا آموزش می‌دهیم. اگر زومبا را ممنوع کنند با یک اسم دیگر کلاس‌هایمان را برگزار می‌کنیم. زومبا یکی از پول‌آورترین کلاس‌های ورزشی است و باشگاه‌ها نمی‌توانند به راحتی کلاس‌های زومبا را حذف کنند.»

 

به نظر می‌رسد ممنوعیت این ورزش باعث زیرزمینی شدن آن خواهد شد. این ورزش درحالی ممنوع می‌شود که مسئولان به دنبال گسترش شادی در جامعه هستند و به قول مریم مشاور باشگاه غرب تهران: «بهانه حرکات موزون برای ممنوعیت این ورزش بهانه خوبی نیست. این فقط یک ورزش شاد است.»

 

 اخبار ورزشی  -  آفتاب  یزد