ساخت شتاب‌دهنده‌ای به اندازه سه برابر برخورد دهنده "هادرونی"


اخبارعلمی ,خبرهای  علمی ,شتاب‌دهنده‌

دانشمندان به دنبال ساخت شتاب‌دهنده ذراتی هستند که سه برابر برخورد دهنده بزرگ "هادرونی" خواهد بود. 

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی‌میل، هفته گذشته صدها دانشمند در آلمان گرد هم آمدند تا درباره طرح‌های شتاب‌دهنده جدید تبادل نظر کنند. 

 

آن‌ها معتقدند این شتاب‌دهنده روزی قادر خواهد بود جایگزین برخورد دهنده "هادرونی" شود و هفت‌ برابر محکم‌تر از نمونه موجود خواهد بود.

 

چون فرآیند ساخت برخورد دهنده هادرونی 30 سال طول کشید، انتظار می‌رود ساخت جایگزین آن دهه‌ها زمان ببرد. وقتی این فناوری تکمیل شود، با نیرویی معادل 10 میلیون برابر صاعقه، ذرات پرانرژی را به یکدیگر برخورد خواهد داد.

 

شتاب‌دهنده‌ جدید مجهز به آهنرباهایی با قدرت دو برابر آهنرباهای هادرونی با هدف ایجاد برخوردهای قدرتمندتر خواهد بود.

 

این پروژه نیازمند همکاری بین‌المللی گسترده و بودجه زیادی است و تکمیل آن به حل معماهای حل‌نشده جهان مانند رمزگشایی از ماهیت ماده تاریک کمک خواهد کرد.

 

برخورد دهنده بزرگ هادرونی پس از وقفه سالانه خود مدتی است شروع به فعالیت کرده است؛ در طول این وقفه، کارشناسان، آهنربای فوق رسانای آن را جایگزین کردند و یک  beam dump جدید روی آن نصب کردند. سیستم beam dump ابزاری است که برای جذب‌کردن انرژی فوتون‌ها یا دیگر ذرات موجود در یک پرتو پرانرژی طراحی شده است.

 

شتاب دهنده هادرونی تا اواسط دهه 2020 فعالیت خواهد داشت و گفته می‌شود به آپگریدی 10  ساله نیاز خواهد داشت تا به دنبال آن سرعت برخورد دادن ذرات پرانرژی به یکدیگر توسط این سامانه افزایش یابد.

اخبارعلمی ,خبرهای  علمی ,شتاب‌دهنده‌