بررسی طبقاتی سن بازیکنان استقلال/ میانگین سنی معقول تیم منصوریان


اخبارورزشی,خبرهای ورزشی, استقلال

تیم فوتبال استقلال با جذب ۹ بازیکن جدید و تمدید قرارداد با تعداد زیادی از بازیکنان فصل گذشته‌اش پرکارترین تیم در فصل نقل و انتقالات هفدهمین دوره لیگ برتر بود. 

به گزارش مهر، با جذب مجتبی جباری پرونده نقل و انتقالات استقلال تقریبا بسته شد و این بازیکن باتجربه و ۳۴ ساله می‌تواند آخرین خرید منصوریان برای حضور در فصل ۹۷ - ۹۶ باشد. به بهانه اتمام تقریبی نقل و انتقالات آبی پوشان، شرایط سنی این تیم را مورد بررسی قرار می‌دهیم تا مشخص شود که آیا در عمل معدل سنی آبی پوشان بالا است یا پایین.

 

* سه بازیکن زیر ۲۰ سال

با احتساب تنها دو بازیکن جوان خریداری شده توسط باشگاه استقلال که شانس بیشتری از سایر جوان‌ها برای حضور در ترکیب این تیم دارند، باید گفت از بین ۲۶ بازیکنی که قوای تیم استقلال برای فصل بعد را تشکیل می‌دهند، سه بازیکن زیر ۲۰ سال هستند. فردین نجفی، مهدی قائدی و امید نورافکن این جمع سه نفره را تشکیل می دهند.

 

*  ۱۲ بازیکن ۲۰ تا ۲۵ سال

بیشترین تعداد بازیکنان استقلال در طیف سنی ۲۰ تا ۲۵ سال قرار دارند. بازیکنانی که شاید به تعدادی از آنها کمتر بازی برسد، اما سابقه نشان داده که بخش عمده‌ای از این بازیکنان شانس حضور در زمین و حتی شانس حضور در ترکیب ثابت آبی پوشان را دارند. 

 

فرشید باقری، داریوش شجاعیان، یعقوب کریمی، روزبه چشمی، فرشید اسماعیلی، محسن کریمی، عظیم گوگ، عرشیا بابازاده، سید مجید حسینی، میلاد زکی پور، آرمین سهرابیان و سید حسین حسینی جمع بازیکنان ۲۰ تا ۲۵ سال استقلال را تشکیل می دهند. عظیم گوگ و عرشیا بابازاده شاید تنها بازیکنانی باشند که شانس چندانی برای حضور در ترکیب آبی ها نداشته باشند. 

 

* ۶ بازیکن ۲۶ تا ۳۰ سال

تعداد بازیکنان در دوره سنی ۲۶ تا ۳۰ سال استقلال هم به ۶ بازیکن می‌رسد. ۳ بازیکن از این تعداد ۲۷ ساله هستند، ۲ نفر ۲۹ ساله و یک بازیکن نیز ۳۰ ساله است. بازیکنانی مثل: جابر انصاری، امید ابراهیمی، وریا غفوری، سجاد شهباززاده، حسن بیت سعید و علی قربانی در این گروه قرار می گیرند.

 

وریا غفوری و  امید ابراهیمی دو بازیکن در این گروه سنی هستند که در زمره ملی پوشان قرار دارند و جابر انصاری و علی قربانی به همراه امید ابراهیمی نیز جزو گلزنان برتر استقلال در فصل گذشته بودند.

 

* ۳۱ گل زده در فصل گذشته

امید ابراهیمی در فصل گذشته ۷ بار برای استقلال گلزنی کرد تا در کنار کاوه رضایی بهترین گلزن این تیم باشد. جابر انصاری که بسیاری از بازی‌های نیم فصل دوم تیمش را از دست داد، با ۶ گل زده بهترین عملکرد را از نظر نسبت دقایق بازی به تعداد گلهای زده داشت و بعد از رضایی و ابراهیمی در رده دومین گلزن برتر تیمش قرار گرفته است.

 

علی قربانی هم فصل گذشته ۵ بار برای تیمش گلزنی کرد. بیت سعید نیز برای تیم فصل گذشته اش ۱۱ بار و سجاد شهباززاده دو بار گلزنی کردند و این نشان می‌دهد که گروه سنی ۲۶ تا ۳۰ سال استقلال آمار بسیار جالبی در گلزنی دارند. این گروه در مجموع ۳۱ بار در فصل گذشته گلزنی کردند. ۳۱ گل زده در این گروه و حضور دو ملی پوش نشان می دهد که به لحاظ آماری مهمترین گروه سنی استقلال را همین رده سنی تشکیل می دهد.

 

* ۵ بازیکن بالای ۳۰ سال

منصوریان در مجموع ۵ بازیکن بالای ۳۰ سال در تیمش دارد. مهدی رحمتی کاپیتان این تیم با ۳۷ سال سن مسن ترین بازیکن آبی پوشان است که وظیفه حراست از دروازه این تیم را بر عهده خواهد داشت. پس از او مجتبی جباری با ۳۴ سال سن در رده دوم قرار دارد و بازیکنانی مثل خسرو حیدری، پژما منتظری و پادوانی دیگر بازیکنان بالای ۳۰ سال استقلال هستند.

 

در بین این ۵ بازیکن یک ملی پوش (پژمان منتظری) قرار دارد تا به این ترتیب جمع ملی پوشان استقلال در رده های سنی ۲۵ سال به بالای این تیم باشد.

 

به جز مجتبی جباری که یک هافبک بازیساز است، ۴ بازیکن دیگر این گروه سنی بازیکنانی هستند که در فاز تدافعی حضور دارند. از رحمتی دروازه بان گرفته تا منتظری و پادوانی که مدافع میانی هستند و البته حیدری که ذاتا یک مدافع سمت راست است. 

 

* میانگین سنی ۲۶ سال ۲ ماه

میانگین کلی سنی تیم استقلال بدون احتساب سن بازیکنانی مثل سینا خادم پور، حسین حیدری، محمد جواد محمدی و محمد هاشمی چهار بازیکن جوان این تیم که احتمال استفاده از آنها کم است، به ۲۶ سال و ۲ ماه می‌رسد که یک میانگین سنی کاملا معقول است. اگر این چهار بازیکن را نیزبه جمع نفرات آبی پوشان اضافه کنیم معدل این تیم ۲۵ سال و یک ماه کاهش می‌یابد که البته معقول تر این است که همان میانگین سنی ۲۶ سال ۲ ماه برای این تیم منظور شود.