تشدید تنش اروپا و ترکیه؛ تیتر ترکی روزنامه سوییسی: به دیکتاتوری اردوغان رای نه بدهید(+عکس)


لارس لوک راسموسن" نخست وزیر دانمارک دیروز گفت از این که اصول دموکراسی در ترکیه به شدت تحت فشار قرار گرفته، نگران شده است.

با تشدید تنش در روابط ترکیه و برخی از کشورهای اروپایی یک روزنامه سوییسی تیتر نخست خود را با زبان ترکی نوشته و از شهروندان ترک تبار ساکن اروپا خواسته تا در همه پرسی تغییر قانون اساسی ترکیه سرکت کرده و به دیکتاتوری اردوغان رای "نه" بدهند.

 

به گزارش عصر ایران روزنامه "بلیک " سوییس با انتخاب تیتر درشت " به دیکتاتوری اردوغان رای نه بدهید " به زبان ترکی در صفحه نخست روز دوشنبه (امروز) خود، به شهروندان ترک تبار ساکن اروپا توصیه کرده در همه پرسی در پیش رو شرکت کرده و به تغییر قانون اساسی ترکیه رای "نه" بدهند.روزنامه بلیک حدود 150 هزار تیراژ دارد.

 

صفحه نخست روزنامه بلیک سوییس

اخبار بین الملل,خبرهای بین الملل,تنش اروپا و ترکیه

گفتنی است بر اساس تخمین ها بیش از 5 میلیون شهروند ترک تبار در کشورهای اروپایی زندگی می کنند.

 

همزمان تنش در روابط ترکیه و برخی از کشورهای اروپایی بر سر موضوع ممانعت از برگزاری میتینگ های سیاسی حامیان اردوغان به نفع کمپین "اری" به همه پرسی تغییر قانون اساسی ترکیه ادامه دارد و در تازه ترین تحول در این باره دولت دانمارک نیز برنامه دیدار نخست وزیر خود با اردوغان را به تعویق انداخته است.

 

"لارس لوک راسموسن" نخست وزیر دانمارک دیروز گفت از این که اصول دموکراسی در ترکیه به شدت تحت فشار قرار گرفته، نگران شده است.

 

روز یکشنبه هزاران تن از حامیان اردوغان و حزب حاکم ترکیه با تجمع های اعتراضی در مقابل سفارت خانه های اروپایی تجمع هایی را در حمایت از اردوغان برگزار کردند.

 

اردوغان در واکنش به لغو برنامه های حزب حاکم ترکیه در کشورهای اروپایی به بهانه های امنیتی این اقدام را به شدت محکوم کرده و نشان دهنده از بین نرفتن ریشه های نازیسم و فاشیسم در کشورهای اروپایی دانسته است.

 

این اظهارات اردوغان واکنش متقابل مقامات اروپایی را در پی داشته و نخست وزیر هلند با ابراز ناراحتی از انگ نازیسم با اشاره به اینکه کشورش در دوران جنگ دوم جهانی تحت بمباران نازی ها قرار گرفته از اردوغان خواسته تا عذرخواهی کند.

 

همزمان دولت ترکیه اعلام کرده تحریم های سیاسی و اقتصادی سختی را علیه هلند که اجازه برگزاری میتینگ های سیاسی حامیان کمپین آری به همه پرسی 16 آوریل را نداده است، وضع خواهد کرد.

 

گفتنی است دولت هلند به هواپیمای حامل وزیر امور خارجه ترکیه که عازم یک میتینگ سیاسی در حمایت از تغییر قانون اساسی در کنسولگری ترکیه در شهر روتردام بود اجازه فرود در این کشور نداد و به وزیرخانواده و رفاه اجتماعی ترکیه نیز که به صورت زمینی و از خاک آلمان وارد هلند شده بود اجازه حضور در گردهمایی حامیان تغییر قانون اساسی در محل کنسولگری ترکیه در روتردام را نداد. در پی این ممانعت بین حامیان ترک تبار دولت ترکیه و پلیس هلند درگیری هایی رخ داد و عده ای زخمی شدند.