ريختن نفت بر روي آتش اختلاف!


اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,  علیرضا زاکانی

 

 علیرضا زاکانی، یکی از چهره‌هایی است که تاکنون تندترین رفتارها را نسبت به دولت حسن روحانی داشته است. نخستین برخوردها با برجام از کمیسیون تحت ریاست او آغاز شد و پس از آن بود که شاهد تخریب گسترده‌ این دستاورد ملی از سوی دلواپسان بودیم. دستاوردی که تلاش آمریکایی‌ها برای از میان بردن آن نشان می‌دهد تا چه اندازه منافع کشورمان را تامین کرده است، اما با تخریب و فشار دلواپسان همراه شد که آغازگر آن نیز شخص علیرضا زاکانی و کمیسیون تحت ریاست او بود. پس از وضعیتی که او در مجلس نهم به راه انداخت، چهره علیرضا زاکانی در جامعه شناخته شد. او یکی از افرادی بود که با رأی مردم از راهیابی به مجلس دهم بازماند.

 

زاکانی اما هفته گذشته چهره دیگری را به نمایش گذاشت که تفاوت بسیاری با سبقه او داشت. پس از هجمه‌ها و تخریب‌های تند و عجیبی که علیه آقای رئیس‌جمهور صورت گرفت، زاکانی در شبکه‌های اجتماعی در لزوم «آتش‌بس» مطلبی منتشر کرد و از همفکران و هم‌جناح‌های خود درخواست آتش‌بس کرد. هرچند این فرمان نشان می‌داد که او پیش از همه پذیرفته که آتش‌افروزی نسبت به رئیس‌جمهور، از سمت جناح آنها صورت می‌گیرد، اما آتش‌بس او مورد استقبال برخی دیگر از اصولگرایان قرار گرفت. احمد توکلی در شبکه‌های اجتماعی نوشت: «با این اختلافات خانه‌سوز، پیشنهاد دکتر زاکانی را باید با آب طلا نوشت.» حامیان دولت نیز از این تصمیم استقبال کردند.

 

آیت‌ا... غرویان، مدرس حوزه علمیه قم و از حامیان حسن روحانی، ضمن استقبال از این موضوع، گفت: «اعتماد ملی، آشتی ملی، وحدت ملی، آتش‌بس سیاسی و گفت‌وگوی ملی، محتوایش یک چیز است و آن اینکه بیاییم برای رفع مشکلات مردم و کشور کنار هم بنشینیم.» محمدصادق جوادی‌حصار نیز در همین خصوص به خبرنگار «آرمان» گفت: «از آتش‌بس با هر نیتی که باشد باید خوشحال شد. البته از همان روز به نظر نمی‌رسید که دستور آتش‌بس، مورد وثوق قرار گیرد و تنها پس از 24 ساعت، سخنان رئیس‌جمهور در یکی از مهم‌ترین رسانه‌ها تحریف شد تا نشان داده شود هجمه به رئیس‌جمهور هنوز در جریان است.

 

فریاد یکطرفه!

زاکانی که خود این فرمان را صادر کرده بود، نتوانست طاقت بیاورد و تنها پس از گذشت دو روز، فرمان خود را پس گرفت و به هم‌گروه‌های خود دستور آتش داد! این اقدام عجیب درحالی صورت می‌گیرد که حدود یک ماه قبل، 24‌میلیون نفر از مردم به دکتر روحانی رأی داده و فاصله خود را با افکار زاکانی و اردوگاه حامی او نشان دادند.

 

تخریب روحانی در این شرایط به منزله هجمه به سوی ملت است و مبارزه با وحدت ملی چیزی جز آسیب به منافع ملی کشور ثمره دیگری نخواهد داشت. علیرضا زاکانی نماینده پیشین و اصولگرای مجلس و ازجمله مهم‌ترین منتقدان دولت، برجام، وزارت نفت و قراردادهای جدید نفتی (IPC) در یادداشتی که در کانال تلگرام خود منتشر کرد به موضوع قراردادهای نفتی جدید (IPC) که برای نخستین‌بار با یک شرکت بزرگ نفتی اروپایی منعقد می‌شود، اشاره کرد و در پایان این یادداشت تلگرامی نوشت: «دوستداران انقلاب اسلامی، عزیزان میهن‌دوست و تلاشگر برای سربلندی ایران، سروران علاقه‌مند به پاکی و صداقت، بزرگواران خیرخواه برای جوانان و آینده این مرز و بوم، اینجا موضوعی اصلی است نه فرعی، وقت آتش‌به‌اختیار، فریاد کشیدن و اقدام مناسب است و آتش‌بس، هرچند یکطرفه، جایز نیست. پس بسم‌ا...!».

 

او در این یادداشت تلگرامی به بندهایی از این قرارداد اشاره کرد و آنها را به زعم خود بندهای نادرستی دانست. هرچند بهانه‌گیری زاکانی نسبت به برجام هنوز در ذهن‌ها وجود دارد و به نظر می‌رسد ایراداتی که زاکانی درباره این قرارداد مطرح کرده است نیز سمت‌وسویی سیاسی داشته باشد، در مجموع به نظر می‌رسد که آتش‌بس پیشنهادی زاکانی که تنها دو روز دوام آورد، بیشتر به قصد بازتوانی، رفع خستگی و به بیان دیگر به ‌قصد ریکاوری بوده و داستان همان داستان قدیم است؛ هجمه و تخریب.

 

به نظر نمی‌رسد در همان آتش‌بسی که او اعلام کرده بود، منافع عمومی و موفقیت دولت را در نظر گرفته باشد، چراکه اگر این‌طور بود، تنها 48 ساعت بعد دستور حمله نمی‌داد. البته با شناختی که از زاکانی وجود دارد این اتفاق و دستور هجمه‌ای که او صادر کرد چندان هم دور از انتظار نبود. پرسش این است که چه کسی نمی‌داند تخریب رئیس‌جمهور منتخب و «آتش» بر دولت او چه صدمه‌هایی که به کشور و جامعه وارد نمی‌کند؟

 

 

 اخبار سیاسی  -  آرمان