سفیر آمریکا: برای مقابله با برنامه موشکی ایران سخت تلاش می‌کنیم


اخباربین الملل ,خبرهای  بین الملل,نیکی هیلی

«نیکی هیلی»، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد در نشستی روز چهارشنبه در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان درباره مسائل مختلف بین‌المللی اظهار نظر کرد.

 به گزارش فارس، هیلی در این نشست مدعی شد که هیئت نمایندگی آمریکا در سازمان ملل تلاش کرده است مسائل مورد بحث در شورای امنیت این سازمان را از انتقاد از اسرائیل به سمت مسائل دیگر از جمله ایران و حماس هدایت کند.

 

وی گفت: «درباره یک موضوع مرتبط، هیئت نمایندگی آمریکا اکنون از تحمل یکی از بدنام‌ترین و خطرناک‌ترین عادت‌ها، یعنی تحت فشار قرار دادن وسواس‌گونه بر اسرائیل جلوگیری کنیم. ما توانستیم از پیشبرد یک گزارش نادرست و جانبدارنه جلوگیری کنیم. ضمن اینکه ما مباحثات ماهانه شورای امنیت درباره خاورمیانه را از حملات غیرمنصانه به اسرائیل به سمت تهدیدهای واقعی در منطقه مانند ایران و حماس سوق دادیم.»

 

«هیلی» در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا بیانیه هشدارآمیز کاخ سفید تأثیری در عدم انجام حمله شیمیایی در سوریه داشته است یا خیر، پاسخ مثبت داد و مدعی شد که هشدار به موقع دونالد ترامپ با دادن هشدار به موقع، از وقوع یک حادثه شیمیایی و کشته شدن صدها نفر جلوگیری کرده است.

 

یک نماینده کنگره با متهم کردن ایران به نقض قطعنامه شماره 2231 شورای امنیت به دلیل انجام آزمایش‌های موشکی، پرسید که آیا شورای امنیت قادر به عمل در این باره نیست.

 

هیلی در پاسخ به این سوال گفت که آمریکا «سخت» در تلاش است که اقدامات لازم را در زمینه آزمایش‌های موشکی ایران انجام دهد. نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت از اینکه ایران در حال ارسال سلاح به «بازیگران بد» است هم با خبر است، اما مشکل اینجا است که در صورت معرفی قطعنامه علیه ایران، روسیه آن را وتو خواهد کرد. 

 

وی گفت: «سخت برای مقابله با این موضوع تلاش خواهیم کرد. آنها اقدام به آزمایش و شلیک موشک‌های بالستیک کرده‌اند و اکنون می‌بینیم که آنها دارند برای بازیگران بد، سلاح می‌فرستند. بله، ما باید به مقابله با این موارد ادامه بدهیم، اما مشکل این است که روسیه آن را وتو خواهد کرد.»

 

نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد در بخش دیگری از اظهاراتش دخالت ادعایی روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را تأیید کرد اما گفت هرگز در این مورد با رئیس‌جمهور آمریکا صحبت نکرده چرا که ارتباطی با وظایفش نداشته است.  

 

«دینا روراباکر»، نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا که قبلاً با حمایت از حملات تروریستی داعش در تهران حمایت کرده بود در این نشست خواستار تغییر نظام حاکم ایران شد.

 

وی در بخشی از اظهاراتش درباره حمایت از مخالفان ونزوئلا گفت: «ما باید از آدم‌های خوب در ونزوئلا حمایت کنیم؛ این را هم بگذارید بگویم که ما باید از آدم‌های خوب در ایران هم حمایت کنیم. به جای دادن 150 میلیارد دلار به ظالمان، بایستی ببینیم از چه آدم‌هایی که با رژیم این کشور مخالف هستند می‌توانیم حمایت بکنیم.»

 

«هیلی» در بخش دیگری از این نشست با تکرار ادعاها علیه ایران گفت: «نفوذ ایران در سوریه، مشکل‌ساز است و این کماکان مشکل خواهد بود، چون آنها به طور کامل از بشار اسد حمایت می‌کنند و روسیه هم به طور کامل از ایران حمایت می‌کند. بنابراین، ما داریم سعی می‌کنیم که این تفکیک را انجام بدهیم.»

 

وی در ادامه با بیان اینکه آمریکا بایستی به تعیین راهبردش در دوران پس از داعش بپردازد گفت: «سوریه سالم نمی‌تواند با حضور اسد باشد. نمی‌شود بشار اسد در قدرت باشد و ما سوریه‌ای سالم داشته باشیم.»