انتقاد رئیس‌جمهور چین از وجود "فاکتورهای منفی" در روابط با آمریکا


اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل ,شی جینپینگ

شی جینپینگ، رئیس‌جمهور چین در گفت‌وگوی تلفنی خود با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا گفت روابط چین با آمریکا به دلیل یکسری "فاکتورهای منفی" آسیب دیده است.

 به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، ترامپ امروز دو گفت‌وگوی تلفنی جداگانه یکی با شی جینپینگ، رئیس‌جمهور چین و دیگری با شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن داشت که عمدتا محوریت آنها بر تنش‌ها در شبه جزیره کره بود اما بنا به اعلام وزارت خارجه چین شی جینپینگ در این تماس مساله تایوان را هم مطرح کرده است.

 

رئیس‌جمهور چین در این گفت‌وگوی تلفنی تاکید کرد: روابط چین و آمریکا از زمان دیدار دو رئیس جمهور شاهد نتایجی مثبت بوده اما این روابط همچنین تحت تاثیر برخی فاکتورهای منفی قرار گرفته است.

 

رئیس‌جمهور چین همچنین اظهارامیدواری کرد، ترامپ مطابق با اصل چین واحد به درستی مساله تایوان را مدیریت کند.

 

رهبر چین تاکید کرد که آنها می‌بایست از "اتفاق نظر" به دست آمده در دیدار اخیرشان در اقامتگاه ترامپ پیروی کنند و به اصل احترام دوجانبه پایبند باشند.

 

در عین حال کاخ سفید گفت: ترامپ و شی جینپینگ درباره تلاش‌ها برای خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی و بهبود روابط تجاری چین و آمریکا بحث کردند اما در بیانیه کاخ سفید اشاره‌ای به مساله تایوان نشد.

 

در این بیانیه آمده است: ترامپ تهدید فزاینده برنامه‌های موشکی و هسته‌ای کره شمالی را مطرح کرد و هر دو رهبر بر تعهد به خلع سلاح هسته‌ای کره تاکید کردند.

 

همچنین ترامپ بر عزم خود به منظور دستیابی به روابط تجاری متعادل‌تر با شرکای تجاری آمریکا تاکید کرده است.

 

کاخ سفید گفت: این دو رهبر درباره طیفی از دیگر مسائل منطقه‌ای و دوجانبه بحث کرده‌اند و قرار است چند روز دیگر در حاشیه اجلاس گروه 20 با هم دیدار کنند.