بارندگی در سرشاخه رودخانه هیرمند در شمال و شرق افغانستان /احتمال جاری شدن سیلاب جدید - اخبار حوادث - احتمال سیلاب رودخانه هیرمند فردا

احتمال سیلاب رودخانه هیرمند فردا

احتمال سیلاب رودخانه هیرمند فردا

برگزیده ها: بارندگی در سرشاخه رودخانه هیرمند در شمال و شرق افغانستان /احتمال جاری شدن سیلاب جدید

برگزیده ها محمدرضا امیر مرادی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بارندگی در این مناطق تا حدود 50 میلی متر خواهد بود و با توجه به امتداد آبهای جاری شده آن به سیستان باید مدیریت به بهترین شکل انجام شود.
وی ادامه داد: سیستان و بلوچستان یکی از استانهایی است که احتمال وقوع انواع مخاطره های طبیعی در آن وجود دارد و این امر لزوم وجود رادار هواشناسی در این استان را نشان می دهد.
به گزارش برگزیده ها وی تصریح کرد: رادار هواشناسی جزء طرح های ملی محسوب می شود و هواشناسی استان با توجه به قرار گرفتن در حاشیه دریا و نیز احتمال وقوع سیل، سونامی و توفان به این امکانات نیاز دارد.
مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: سال قبل گرچه در شمال استان افزایش بارندگی وجود داشت اما درجنوب سیستان و بلوچستان با کاهش چشمگیر بارندگی روبرو بود.
منطقه سیستان شامل شهرستانهای زابل، هیرمند، زهک، هامون و نیمروز از حدود 18 سال پیش تاکنون با خشکسالی های مداوم رو به رو بوده بطوریکه تالاب بین المللی هامون به بستر خشک و بی آب و علف تبدیل شده و با هر بار وزش باد، خاک و شن های روان به حرکت در آمده و مشکلات متعددی برای ساکنان این منطقه ایجاد می کند.
برخی کارشناسان معتقدند: سیلاب ورودی ناشی از بارندگی های اخیر در آنسوی مرزها است و ربطی به حق آبه ایران از هیرمند ندارد.
به گفته آنان، سیلاب ورودی تداوم چندانی نخواهد داشت و حتی نمی تواند تالاب هامون را آبگیری کند، هر چند که ممکن است بخشهای اندکی از این تالاب آبگیری شود.
تالاب بین المللی هامون از طریق رودخانه هیرمند آبگیری می شود که با خشک شدن جریان آب این رودخانه از داخل افغانستان ، تالاب نیز خشک شد و هزاران نفر از ساکنان حاشیه دریاچه بیکار شدند و زیستگاه پرندگان و جانواران زیادی به نابودی کشیده شد.
رودخانه هیرمند از کوههای بابایغما و هندوکش در مناطق مرکزی افغانستان سرچشمه می گیرد و با طی بیش از هزار کیلومتر به مرز ایران می رسد.
بزرگترین سد افغانستان به نام کجکی در استان هلمند بر روی این رودخانه نصب شده و مانع عبور آب به سمت ایران می شود.
7311 /8005 /6081/ 6075

,بارندگی در سرشاخه رودخانه هیرمند در شمال و شرق افغانستان /احتمال جاری شدن سیلاب جدید _ اجتماعی _ استانها _ اجتماعی _ سایر حوزه ها _ اجتماعی.آب و هوا.بارندگی.سیل,[categoriy]


,