موش‌ها برای آزمایش دارو به فضا می روند


اخبارعلمی,خبرهای  علمی,آزمایش دارویی

محققان دانشگاه کالیفرنیای آمریکا 40 موش آزمایشگاهی را به فضا می‌فرستند تا میزان تاثیرگذاری نوعی داروی ضد پوکی استخوان را آزمایش کنند.

 به گزارش ایرنا از مدیکال ساینس، این موش‌ها به منظور آزمایش دارویی که بر اساس یک پروتئین سازنده استخوان به نام NELL-1 تولید شده است، به ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌روند و هنگامی که به زمین باز گردند، محققان آمریکایی برای اولین بار جوندگان زنده را از ایستگاه فضایی بین‌المللی به زمین آورده‌اند. 

 

پس از بازگشت نصف موش‌ها به زمین، به مدت 4 هفته دیگر نیز به آن‌ها پروتئین NELL-1‌ تزریق می‌شود. همین اقدام در مورد موش‌هایی که در ایستگاه فضایی باقی می‌مانند نیز انجام خواهد شد. 

 

محققان این پروتئین را به‌گونه‌ای تغییر داده‌اند که ماندگاری بیشتری دارد و آن را با مولکولی ترکیب کرده‌اند که به استخوان‌ها می‌چسبد تا پروتئین NELL-1 مستقیما به هدف خود دست بیابد. 

 

اشخاص بالغ بعد از 50 سالگی به‌طور متوسط سالانه 0.5 درصد از تراکم استخوان خود را از دست می‌دهند، اما در فضا به دلیل شرایط بی‌وزنی، فرآیند از بین رفتن استخوان‌ها سرعت می‌یابد. 

 

محققان از 18 سال قبل آزمایشات خود را روی پروتئین NELL-1 آغاز کرده‌اند و امیدوارند در آینده‌ای نزدیک بتوانند از این ماده برای درمان آسیب‌های استخوانی مزمن مانند آسیب‌دیدگان جنگ و فضانوردانی که در فضا تراکم استخوان خود را از دست داده‌اند، بهره بگیرند.