آمریکا اعلام کرد به بحران قطر مشکوک است


اخباربین الملل ,خبرهای  بین الملل  ,آمریکا

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، هر چه بیشتر زمان می‌گذرد، تردیدها درخصوص اقدامات عربستان سعودی و امارات عربی متحده برای تحریم و محاصره قطر بیشتر می‌شود.

 به گزارش تسنیم به نقل از  «رویترز»، «هدر ناوئرت» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه در نشستی مطبوعاتی تاکید کرد که به رغم گذشت زمان، هنوز عربستان سعودی و امارات فهرست شکایت‌های خود را منتشر نکرده‌اند.

 

ناوئرت گفت: «اکنون 2 هفته است که از محاصره و تحریم قطر می‌گذرد و نمی‌دانیم چرا این کشورها (عربستان و امارات) ادعاهای خود را در خصوص قطر نه به افکار عمومی و نه به مقام‌های قطری ارائه نکرده‌اند. هر چه بیشتر زمان می‌گذرد، تردیدها درخصوص اقدامات عربستان سعودی و امارات بیشتر می‌شود.»

 

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: «ما الان با این پرسش ساده مواجهیم: اقدامات اتخاذ شده درباره نگرانی‌های آنها در مورد حمایت ادعایی قطر از تروریسم یا شکایت‌های بلند بالا بین اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس از کجا ناشی شده‌اند.»

 

در دوره تازه‌ای از تنش بین کشورهای حوزه خلیج‌فارس، عربستان امارات متحده عربی و بحرین،به همراه مصر مناسبات سیاسی و اقتصادی خود را با قطر به اتهام حمایت از افراط‌گراها قطع کردند. قطر متهم است که از گروه‌های تروریستی و افراطی در منطقه و همچنین ایران حمایت می‌کند.

 

عربستان،‌ امارات و بحرین نیزمی گویند، تمامی مسیرهای دریایی، زمینی و هوایی با قطر را مسدود کرده‌اند.

 

با این حال هدر ناوئرت، روز گذشته تاکید کرد که «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا به تلاش برای حل و فصل بحران قطر ادامه می‌دهد.

 

این در حالی است که «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان سعودی، جمعه گذشته گفته بود، کشورهایی که روابط خود را با قطر قطع کرده‌اند در حال تهیه و تدوین فهرستی از شکایت‌ها علیه دوحه هستند و به زودی این فهرست به قطر ارائه می‌شود.

 

عادل الجبیر اضافه کرده بود، قطر می بایست به درخواست‌ها برای پایان دادن به حمایت از «تروریسم و افراط‌گرایی» پاسخ بدهد.

 

طبق این گزارش، مقام‌های آمریکا از قطر خواسته‌اند تا گامی‌هایی در جهت کاهش تنش با دیگر اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس بردارد.

 

این در حالی است که وزیر خارجه قطر گفته است، تا زمانی‌که «محاصره» و محدودیت‌هایی که عربستان، امارات و بحرین اعمال کرده‌اند، لغو نشوند، دوحه حاضر به مذاکره درباره بحران اخیر نیست.

 

براین اساس، وزیر خارجه قطر قرار است هفته آینده به واشنگتن سفر کند و در این سفر با مقام‌های آمریکا گفت‌وگو کند.