ترامپ: صبر استراتژیک ما در قبال کره‌شمالی سر آمده است


اخبارربین الملل,خبرهای بین الملل,ترامپ

رئیس جمهوری آمریکا و همتای کره جنوبی‌اش با وجود اختلاف نظرها درباره چگونگی مدنظر قرار دادن تهدید اتمی کره شمالی، نشان دادند که راه حلی مشترک برای این مساله دارند. 

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، دونالد ترامپ و مون جائه-این، روسای جمهوری آمریکا و کره جنوبی در پایان نشست دو روزه در کاخ سفید مذاکراتی را درباره مخالفت با توسعه تسلیحات اتمی کره شمالی که می‌تواند برای هر دو کشور تهدید باشد، انجام دادند.

 

رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد: صبر استراتژیک ما در قبال کره شمالی به علت برنامه‌ هسته‌ای‌اش تمام شده چرا که آن به زندگی بشریت احترام نمی‌گذارد.

 

ترامپ گفت، کره شمالی نیازمند یک پاسخ واضح و قاطع است و رئیس جمهوری کره جنوبی نیز قول داد تا واکنشی سخت به اقدامات تحریک آمیز این کشور بدهد و از نزدیک با ترامپ برای اعمال فشارهای بیشتر دیپلماتیک و اقتصادی علیه کره شمالی همکاری کند.

 

رئیس جمهوری آمریکا گفت: ما با یکدیگر با تهدیدی از سوی کره شمالی روبه‌رو هستیم. برنامه‌های موشک بالستیک و اتمی این کشور نیازمند واکنشی قاطع و صریح است. دیکتاتوری کره شمالی برای مردم خودش، کشورهای همسایه نیز امنیت و آرامش به همراه ندارد و هیچ احترامی به زندگی انسان‌ها نمی‌گذارد.

 

رئیس جمهوری کره جنوبی نیز گفت: هیچ اختلاف نظری میان دو کشور آمریکا و کره جنوبی درباره اینکه کره شمالی تهدید است، وجود ندارد. بزرگترین چالش پیش روی ما تهدیدهای اتمی و موشکی پیونگ یانگ است. ترامپ و من تصمیم گرفتیم تا اولویت اصلی خود را بررسی و رسیدگی به این مساله قرار دهیم و از نزدیک برای حل این مساله همکاری داشته باشیم. برای پایان دادن به تهدیدهای کره شمالی ما باید تحریم‌ها علیه پیونگ یانگ را بیشتر کرده و مذاکراتی برگزار کنیم و به یک رویکرد جامع و کامل برسیم.

 

ترامپ همچنین به تمامی کشورها تاکید کرد، تا به تحریم‌های آمریکا علیه کره شمالی بپیوندند تا این کشور دست از برنامه‌های اتمی و موشکی خود بردارد و همچنین از کره شمالی خواست تا راه بهتری را پیش بگیرد و این برنامه‌ها را متوقف کند تا مردمش بیش از این در رنج نباشند.

 

وی ادامه داد: هدف ما صلح، ثبات و عظمت برای کره شمالی است اما آمریکا باید از خودش هم دفاع کند. ما همیشه از متحدانمان هم دفاع می‌کنیم.

 

مون جائه-این پس از نشست با ترامپ به یک اندیشکده در واشنگتن گفت که اگر کره شمالی سه آمریکایی دربند را آزاد کند و دست از برنامه‌های اتمی و موشکی بردارد، می‌توان به گفت و گو پرداخت و افزود: ما نمی‌توانیم رزمایش‌های نظامی مشترک با آمریکا را در عوض آزادی این سه شهروند آمریکایی در بند کره شمالی متوقف کنیم.

 

با وجود اینکه روسای جمهوری کره جنوبی و آمریکا در زمینه حل مساله اتمی کره شمالی موافق بودند، اما درباره مساله تجارت همخوانی نداشتند.

 

ترامپ در این باره گفت: حقیقت این است که آمریکا با بسیاری از کشورها فقط صادرات خالص دارد و نمی‌توان به این مساله ادامه داد. اما ما می‌توانیم با کره جنوبی تجارت به شیوه‌ای دیگر را آغاز کنیم.

 

پیش از دیدار دو طرفه، کمپانی‌های کره جنوبی اعلام کرده بودند که قصد دارند مبلغ ۸ / ۱۲ میلیارد دلار برای پنج سال آتی در آمریکا سرمایه گذاری کنند.