قالیباف پلاسکو را با ماجرای فروریختن سه برج صد طبقه ای در 11 سپتامبر مقایسه کرد: عملیات پلاسکو را 10 روزه انجام دادیم، اما 11 سپتامبر 8 ماه زمان برد


اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,قالیباف

قالیباف پلاسکو را با ماجرای فروریختن سه برج صد طبقه ای در 11 سپتامبر مقایسه کرد: عملیات پلاسکو را 10 روزه انجام دادیم، اما 11 سپتامبر 8 ماه زمان برد / نیازی به هلی کوپتر نبود شهردار تهران در تشریح گزارش خود پیرامون حادثه پلاسکو مشکل اصلی مدیریت بحران  

شهردار تهران در تشریح گزارش خود پیرامون حادثه پلاسکو مشکل اصلی مدیریت بحران را روند ساختاری توصیف کرد.

  به گزارش  انتخاب ؛ محمدباقر قالیباف در نشست علنی امروز مجلس قبل از ارائه گزارش خود پیرامون حادثه پلاسکو فیلم کوتاهی از چگونگی وقوع این حادثه و روند مدیریت بحران به نمایش گذاشت.

 

وی بعد از پایان این فیلم به ارائه گزارش خود در مورد این حادثه پرداخت و گفت: ابتدا شهادت تعدادی از آتش‌نشانان را تبریک و تسلیت عرض می‌کنم و از رئیس مجلس که این فرصت را در اختیار من قرار دادند تا گزارشی از روند چگونگی مدیریت بحران را ارائه کنم تقدیر و تشکر می‌کنم.

 

قالیباف افزود: ابتدا از دو نگاه می‌خواهم به این موضوع اشاره کنم، نگاه اول موضوع مدیریت بحران است که در این میان حوادثی که اتفاق می افتد عامل انسانی و اشکال ساختاری در آن دخیل است.

 

شهردار تهران با یادآوری بخش ساختاری مدیریت بحران افزود: امروزه نبود یک نگاه سیستمی  و فرآیند محور به موضوعات حوادث و پیشگیری از آن امری چالش برانگیز است که نباید از آن غافل شد.

 

وی با یادآوری حوادث پیش آمده در سال‌های اخیر افزود: در سال 76 یک هواپیما در اصفهان خارج از باند نشست که از ساعت 8:30 شب تا 6 صبح نتوانستیم به مسافران دسترسی پیدا کنیم، همچنان در سال 82 حادثه قطار نیشابور را داشتیم که بیش از 330 کشته بر جای گذاشت، همچنین زلزله بم نیز گویای چنین حوادثی است که اگر بخواهیم روند تحلیلی بر آنها داشته باشیم خواهیم دید که اشکالات ساختاری زیادی در این زمینه وجود دارد.

 

قالیباف یادآور شد: برخی بحران ها حادثه است و برخی تبدیل به روند عادی شده مانند محیط زیست و آلودگی هوا، آب و خاک که به یک بحران ادامه‌دار تبدیل شده است.

 

وی با یادآوری قانون مدیریت بحران گفت: امروزه سازمان مدیریت بحران دارای مشکلات قانونی است و مشکلاتی نیز از لحاظ ساختار دارد و در این میان می طلبد مجلس به آن اهتمام ویژه‌ای داشته باشد.

 

شهردار تهران در ادامه یادآور شد: شهرداری تهران تنها شهرداری است که طبق قانون مدیریت بحران مسئولیت مدیریت بحران شهر را به عهده دارد. از روزی که این مسئولیت به شهرداری تهران واگذار شده نیز مهمترین سازماندهی و ساخت مکانی دنبال شده به طوری که تنها محل فرماندهی به تمام معنا از بعد ساختاری و مکانی است.

 

وی مقاوم‌سازی پل‌ها و معابر شهر تهران در مقابل زلزله را یادآور شد و گفت: بیمارستان‌های شهر نیز ارزیابی شده‌اند و نتایج این ارزیابی به مسئولان مرتبط ارائه شده، همچنین گروه دوام در تمام محلات شهر تهران ایجاد و آموزش‌های لازم به طور ماهانه و مانورهای عملیاتی برای مردم برگزار شده است.

 

قالیباف با بیان اینکه شهرداری تهران در نخستین سال‌های فعالیت اینجانب دارای 74 ایستگاه آتش‌نشانی بود، گفت: هم‌اکنون ایستگاه‌های آتش‌نشانی این شهر به تعداد 125 رسیده است و با وجود مشکلات گسترده‌ای چون ترافیک از تجهیزات مناسبی برخوردار است به گونه‌ای که در حادثه پلاسکو نیز ماشین‌های آتش‌نشانی کمتر از دو و نیم دقیقه در محل حادثه حاضر شدند.

 

شهردار تهران ادامه داد: ماشین‌های عملیاتی نیز از 280 ماشین در سال 84 به 900 ماشین در سال جاری رسیدها ست. سبدها و نردبان‌های آتش‌نشانان نیز طی 4 سال گذشته خریداری شده به طوری که در حال حاضر نردبان‌های 33 و 54 متری توسط شهرداری تهران خریداری شده است.

 

شهرداری تهران 34 درصد از بافت‌های فرسوده را احیاء کرده است

 

وی به بافت‌های فرسوده پایتخت اشاره کرد و گفت: شهرداری تهران 34 درصد از بافت‌های فرسوده را احیاء کرده در حالی که در سایر شهرها به طور متوسط 7 درصد بافت‌های فرسوده احیا شده است.

 

قالیباف اقدامات شهرداری تهران در خصوص حادثه پلاسکو را یادآور شد و تصریح کرد: بعد از این حادثه شهرداری منطقه 12 مسئول پیگیری موضوع شد، قوانین و مقررات نیز پیگیری و بررسی شده ضمن آنکه در سال 93 در جلسه شورای شهر این مقررات و اشکالات مطرح شد هرچند طبق بند (14) ماده 55 قانون شهرداری ها وظایفی برای مقابله با حریق و سیل در ذیل وظایف شهرداری ذکر شده است اما این وظایف برای جلوگیری از حوادث است.

 

شهردار تهران افزود: تاکنون بیش از 500 کیلومتر تونل و کانال سطحی برای مهار سیل در شهر تهران احداث شده و در تمامی بالای رود دره‌ها شرایط تعبیه شده است.

 

وی مشکلات ساختمان پلاسکو و ساختمان‌های مانند آن  مثل علاء الدین را یادآور شد و گفت: برای این دو ساختمان مسائل از مدت‌ها پیش پیگیری شده، برخی خطرها بالفعل و گاهاً بالقوه است و شهرداری توانسته خطرات بالفعل را نیز مهار کند، برای ساختمان پلاسکو نیز اخطارهایی داده شد، همچنین آموزش برای پیشگیری برای کسبه و کارگران پلاسکو مقرر شد که متأسفانه تنها 17 نفر در این جلسه شرکت کردند.

 

قالیباف مصوبات هیأت دولت و مواد 96، 101 و 105 قانون کار را یادآور شد و گفت: نظام صنفی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز مسئولیت‌هایی بر عهده دارند، حتی بازرسی این وزارتخانه ضابط دادگستری محسوب می‌شود و از دادگاه و دادسرا می‌توانند حکم توقیف دریافت کنند، شهرداری اما تنها مسئولیت اجتماعی به عهده دارد.

 

با وجود پیگیری شهرداری و شورای شهر تهران اجازه پلمب علاءالدین داده نمی شود

 

شهردار تهران در خصوص اقدامات انجام شده برای رفع خطرات ساختمان علاء الدین تصریح کرد: مشکل سازه و آتش‌نشانی این ساختمان پیگیری شده اما علیرغم ورود شهرداری و شورای شهر تهران و حکم کمیسیون ماده 100 تاکنون اجازه پلمب این ساختمان داده نشده است، این واقعیت تلخی است که نتیجه بروکراسی موجود است.

 

شهردار تهران افزود: در حوزه تجهیزات برای حادثه پلاسکو هیچ مشکلی وجود نداشت و همه امکانات در این خصوص به کار گرفته شد اما این موضوع قابل قبول است که اگر مشکلی اینچنینی در سطح گسترده همانند زلزله در کشور رخ دهد به طور حتم تجهیزات جوابگو نخواهد بود.

 

قالیباف تأکید کرد: در خصوص اینکه برخی مطرح می‌کنند برای این حادثه باید از هلیکوپتر استفاده می‌شد باید گفت که در خصوص این حادثه هیچ نیازی به هلیکوپتر نبود و امکان بکارگیری آن وجود نداشت. همچنین همان‌طور که وزیر کشور گزارش دادند نیروهای آتش‌نشانی به موقع به محل حادثه رسیدند و طبق شواهد آتش برای یک بار در طبقه 10 ساختمان مهار شد اما دوباره آتش‌سوزی رخ داد که برای این موضوع نیز دلایلی وجود دارد.

 

وی با بیان اینکه 31 تا 32 دقیقه قبل از ریزش آوار اعلام تخلیه از سوی مأموران آتش‌نشانی شده بود، تصریح کرد: خوشبختانه حجم بسیاری از نیروهای مردمی از ساختمان خارج شدند و در این ساختمان تنها 6 نفر از مجموع مردم به شهادت رسیدند که حاکی از تخلیه به موقع ساختمان دارد.

 

قالیباف ادامه داد: حدود 100 نیرو در داخل ساختمان مشغول به فعالیت بودند و در هنگام ریزش ساختمان بسیاری از نیروها با نردبان و سبد آتش‌نشانی از محل آتش‌سوزی خارج شدند اما متأسفانه برخی به دلیل آنکه از عدم وجود نیروهای مردمی اطلاع پیدا کنند از پله‌های ساختمان استفاده کردند که متأسفانه در برخی طبقات پله ها فرو ریخته بود و این افراد در زیر آوار گرفتار شدند.

 

شهردار تهران تأکید کرد: اما در خصوص تجهیزات، انجام عملیات در زمان حادثه و تخلیه آوار طبق استانداردها هیچ مشکلی وجود نداشت و اقدامات به موقع انجام گردید به طوری که توانستیم کمتر از 9 روز کار آواربرداری را انجام دادیم و اینکه کار در روز اول به کندی انجام می‌شد شرایط را برای ما بسیار سخت کرد.

 

شهردار تهران با بیان اینکه در مقایسه با حادثه 11 سپتامبر، عملیات در حادثه پلاسکو 10 روز زمان می‌برد که البته در کمتر از 9 روز تمام شد،‌ گفت: حادثه 11 سپتامبر 8 ماه زمان برد که البته در بخش اول عملیات 90 روز زمان می‌برد.

 

لازم به ذکر است که در حادثه 11 سپتامبر، سه برج از مجموعه برج های تجارت جهانی فروریخت که هر کدام از آنها بیش از 100 طبقه داشتند.