زمان شکسته شدن قفل رکود مسکن نزدیک است/ جهش قیمتی در انتظار بازار


اخباراقتصادی,خبرهای اقتصادی ,مسکن

با وجود رکود چندین ساله بازار مسکن کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که در سال آینده شاهد رونق در این بازار و رشد در حجم وارزش معاملات باشیم.

 به گزارش  میزان، در چند سال گذشته به دلایل گوناگون بویژه تحریم، معاملات بانکی از رونق افتاد و بر بخش مسکن نیز تاثیر گذاشت. صنایع زیردستی بخش مسکن نیز در این سال ها از این رکود رنج برده اند و صدماتی بر صنعت ساختمان وارد شده است.

 

اینک دولت درصدد است با اقدام هایی مانند تحریک تقاضا و افزایش تسهیلات بانکی این رکود را پشت سر گذارد.

 

تمامی نگاه ها برای سال آینده، نشان از افزایش قیمت مسکن دارد. برخی از رشد قیمت ها از 15 تا 20 درصد صحبت کردند و گروهی دیگر هم از نوسانی گفتند که احتمال دارد به دلیل نزدیک شدن به انتخابات رخ دهد.

 

در حالی که همه از ثبات قیمت در سال جاری حرف می زنند انبوه سازان رشد قیمت برای نیمه دوم سال جاری را دور از ذهن ندانستند و اظهار داشتند که قیمت مسکن امسال گران می شود. بانک مرکزی هم از افزایش قیمت مسکن خبرهایی را درج کرده است. 

 

با این وجود کارشناسان بر این عقیده‌اند مسکن دچار رکود نیست بلکه به قفل شدگی مبتلا شده است. 

 

زمانی که مشکلات بیرونی حوزه مسکن حل نشود این بخش از رکود خارج نخواهد شد. برای خروج از این اتفاق وام 160 میلیون تومانی، پیش فروش مسکن، فروش اقساطی و... تأثیرگذار نیست.

 

مسئولین ابتدا باید برای حل معضل بیکاری برنامه ریزی کند. وقتی مردم به شغل خود اطمینان داشته باشند برای گرفتن وام اقدام می کنند در غیر این صورت افراد بدون شغل آیا سراغ وام 160 میلیون تومانی می روند؟

 

در این رابطه محسن سرحدی کارشناس بازار مسکن در گفت‌‌و‌گو با میزان گفت: با ورود به نیمه دوم سال به تدریج بازار مسکن از رکود خارج می شود و سال آینده نیز شاهد شکوفایی اقتصادی خواهیم بود.

 

وی تغییر قیمت ها در بازار مسکن را روندی زمانبر دانست و بیان کرد: از سه سال پیش تاکنون مسکن در رکود است اما در ۶ ماه نخست امسال مرحله پیش رونق بازار را تجربه می کنیم تا به مرحله نخست خروج از رکود برسیم.

 

این کارشناس بازار مسکن در ادامه افزود: رکود در بازار مسکن به این معناست که از بازده اقتصادی و فعالیت در این بخش کاسته شده است و تقاضایی برای افزایش تولید وجود ندارد.

 

سرحدی اظهار کرد: در سه سال گذشته رشد قیمت در بازار مسکن وجود نداشت و پیش بینی می کنم امسال نیز چنین اتفاقی نیفتد؛ با این همه، شاهد تحرک در معاملات مسکن خواهیم بود.

 

وی در توضیح تاثیر قراردادهای ایران با سایر کشورهای در زمینه مسکن یادآور شد: موافقت های اخیر و قراردادهایی که با کشورهای خارجی منعقد شده و می شود، در رونق بازار مسکن بی تاثیر نخواهد بود و حضور طرف های خارجی در ایران بر بهبود شرایط اقتصادی و رونق بخش مسکن تاثیرگذار خواهد بود.

 

این کارشناس بازار مسکن در ادامه بیان کرد: در اقتصاد ایران مسکن سه بار در سال های ۱۳۶۸، ۱۳۸۶ و ۱۳۹۱ با جهش قیمتی روبرو شد که به افزایش قیمت دلار و تاسیس بانک های خصوصی و پرداخت وام های بالا مربوط می شد.

 

به گفته سرحدی، باید قدرت خرید طبقه متوسط و پایین تر افزایش یابد و نظام بانکی کشور می تواند به این هدف کمک کند.

 

وی افزود: با ورود تسهیلات جدید خرید مسکن به بازار، متقاضیان با قدرت خرید بیشتری وارد بازار می شوند و از سال آینده می توان شاهد آغاز خروج از رکود در بازار مسکن بود.

 

این کارشناس بازار مسکن تاکید کرد: نشانه های خروج از رکود در بازار مسکن دیده می شود.

 

سرحدی: بخشی از تغییر وضعیت مسکن به دلیل پایین آمدن بهره بانکی تا ۱۵ درصد است و عده ای که پیش از این سود بانکی دریافت می کردند اکنون پول خود را از بانک ها خارج و در جاهای دیگری مانند خرید مسکن سرمایه گذاری می کنند؛ به همین دلیل به رونق بازار امیدواریم.

 

وی در انتها خاطر نشان کرد: البته شاهد جهش قیمتی در بازار مسکن نخواهیم بود بلکه با کاهش سود بانکی تغییرهایی در بخش رهن و اجاره رخ داده و تبدیل از رهن به اجاره صورت گرفته است.

 

براساس گزارش میزان، با این وجود انتظار می‌رود تا قفل چندین ساله بازار مسکن در سال آینده شکسته شود و امید می‌رود رونق بازار مسکن موجب افزایش کاذب قیمت‌ها در این بازار و سخت‌تر شدن شرایط خرید مسکن برای اقشار متوسط جامعه نشود.