٧ هزار ساختمان ناايمن در تهران


اخباراجتماعی ,خبرهای   اجتماعی  ,ساختمان ناايمن در تهران

ديروز و در ماه‌هاي آخر عمر شوراي چهارم اعضاي كميسيون سلامت شوراي شهر تهران در جمع خبرنگاران حاضر شدند تا ضمن ارايه گزارشي از عملكرد اين كميسيون؛ به سوالات نمايندگان رسانه‌ها پاسخ دهند. يكي از موضوعات مطرح شده در اين جلسه موضوع سلامت آب شرب تهراني‌ها بود؛ موضوعي كه مدت‌ها توسط رييس اين كميسيون دنبال مي‌شد. 

به گزارش اعتماد، ديروز رحمت‌الله حافظي با اشاره به سلامت آب شرب تهران گفت: در سال ۹۴ تذكراتي را در اين زمينه ارايه كرديم و به دستگاه‌ها و سازمان‌هاي مربوطه هشدار داديم كه البته آن زمان مورد تكذيب قرار گرفت، اما ما ايستادگي كرديم و در نهايت در سال ۹۵ اين تهديد جدي شهروندان مرتفع شد.

 

وي با انتقاد از جابه‌جايي برخي مصوبات و عدم اجراي آنها از سوي مديريت شهري و همچنين ناايمن بودن خط هفت مترو و تذكرات پي در پي در اين زمينه اظهاركرد: ما نمايندگان مردم هستيم و سوال حق هر نماينده‌اي است و مسوول نيز بايد جواب قانع‌كننده‌اي را براي موضوعات مختلف داشته باشد. يكي ديگر از موضوعاتي كه در كميسيون سلامت و به ويژه كميته ايمني مورد پيگيري و بررسي قرار گرفت، شناسايي ساختمان‌هاي ناايمن در شهر تهران بود كه در ادامه ۷ هزار ساختمان كه از لحاظ ايمني پرخطر، كم‌خطر و ميانه‌خطر بودند شناسايي شدند.

 

وي اضافه كرد: با شناسايي ساختمان‌هاي ناايمن، مكاتبات لازم با دستگاه‌هاي دولتي و خصوصي آغاز شد و موارد ناايمن به آنها تذكر داده و از آنها خواسته شد كه به موارد اشاره شده رسيدگي كنند.

 

رييس كميسيون سلامت، محيط زيست و خدمات شهري شوراي شهر تهران در ادامه اين نشست خبري با اشاره به آخرين وضعيت سوله‌هاي بحران در شهر تهران گفت: در اين زمينه نيز با توجه به گزارشات مبني بر تغيير كاربري برخي سوله‌هاي مديريت بحران و حتي واگذاري برخي سوله‌ها به سازمان‌هاي ديگر مكاتبه‌اي با شهردار تهران صورت گرفته است، اما هنوز پاسخي داده نشده است. وي افزود: ما طبق قانون منتظر پاسخ شهرداري خواهيم بود و بعد از آن تصميم‌گيري خواهيم كرد.

 

حافظي در ادامه با اشاره به درگيري خود در جلسه اخير با برخي از مديران و معاون شهردار تهران گفت: اين درگيري لفظي در ادامه تذكر بنده به ناايمن بودن خط هفت مترو بوده است كه متاسفانه دوستان ما در شهرداري با بنده كه نماينده مردم در شورا هستم، درگير شدند. وي گفت: در اين بازديد قرار بود بنده نيز از كميسيون سلامت حضور پيدا كنم كه متاسفانه حوزه معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تغييري را در زمان بازديد لحاظ كرد و اين تغيير را نيز به من اطلاع نداد و دو عضو از شورا از كميسيون حمل و نقل در اين بازديد شركت كردند.

 

حافظي با تاكيد مجدد بر اينكه همچنان اعتقاد دارد كه خط ۷ مترو ناايمن است، گفت: اگر شهرداري اصراري بر ايمن بودن اين خط دارد، شهردار تهران شخصا ايمن بودن اين خط را تضمين كند.

 

رييس كميسيون سلامت، محيط زيست و خدمات شهري ادامه داد: گزارشي كه بنده از خط ۷ مترو داشته‌ام گزارشي است كه از مديران سطح بالاي شهرداري بوده و بالطبع افراد كمتري از اين گزارش مطلع هستند، ضمن اينكه گزارش در تاريخ ۲۱ خرداد ۹۶ بوده است. وي با بيان اينكه ما با هيچ كس دعوا و جنگي نداريم، گفت: دوستان ما در شهرداري اگر اصرار بر ايمن بودن خط ۷ مترو دارند، نقشه تونل‌ها را بياورند و تك تك هواكش‌هاي تاسيساتي را به ما نشان دهند تا مشخص شود كه اين ايستگاه با ۷ كيلومتر فاصله با ايستگاه بعدي، آيا ايمن هست يا خير.

 

مديران و معاونان شهرداري تهران به جاي فرافكني، پاسخ لازم را به سوالات نمايندگان بدهند. رييس كميسيون سلامت محيط زيست و خدمات شهري شوراي شهر تهران در ادامه با انتقاد مجدد از مصوبه برج باغات گفت: با وجود اينكه برخي از اعضا اعتقاد دارند كه اين مصوبه در راستاي حمايت از باغات بوده، اما بايد گفت با اجراي اين مصوبه بسياري از باغات تخريب شد. رييس كميسيون سلامت، محيط زيست و خدمات شهري شوراي شهر تهران ادامه داد: ما انتظار داشتيم در مديريت شهري موضوعات شفاف و روشن بيان شود و با مفاسد و رانت خواري‌ها مبارزه شود. رييس كميسيون سلامت، محيط زيست و خدمات شهري شوراي شهر تهران ادامه داد: بنده قبل از حضور در شوراي شهر هيچ جلسه و نشستي را با قاليباف نداشته‌ام و تنها يك بار آن هم در زمان رياست مسجدجامعي جهت پيگيري يك موضوع در دفتر شهردار حاضر شدم و در واقع هيچ شناختي از شهردار تهران نداشته‌ام.

 

وي در ادامه به دلايل انصراف خود از كانديداتوري در پنجمين دوره انتخابات شوراي شهر اشاره كرد و گفت: دلايل متعددي براي اين موضوع داشتم، ولي دليل اصلي كسالت خانواده‌ام بود كه سه ماه قبل از انتخابات و به واسطه فشارهاي رسانه‌اي، اين بيماري شدت گرفت.

 

روايت مسجدجامعي از ثبت نام حافظي و آباد در انتخابات شورا 

عضو شوراي شهر گفت: رييس اصلاحات علاقه زيادي براي ثبت نام حافظي در انتخابات پنجمين دوره شوراي شهر تهران داشت و من اين موضوع را به وي منتقل كردم، ولي حافظي عنوان كرد كه به دلايلي قصد ثبت نام ندارد. در زمان انتخابات مكرر از آقاي حافظي خواستم براي حضور در انتخابات ثبت نام كند. او همچنين گفت: « در همان روز ثبت نام، تماسي با خانم آباد داشتم كه البته وي پاسخگوي تلفن خود نبود.»

 

همچنين در اين جلسه معصومه آباد،  رييس كميته ايمني شوراي شهر تهران با اشاره به اينكه  در چهار سال گذشته ۲۷ حادثه در شهر تهران داشتيم كه منجر به فوت تعدادي از شهروندان شده است كه اين موارد به طور ويژه در كميته ايمني مورد بررسي قرار گرفته است، درباره  فوت يكي از شهروندان (چراغي) در جمهوري گفت: حدود يك ماه پيش نيز به همراه آقاي مسجد جامعي در منزل وي حضور پيدا كرديم و هم اينك نيز در حال پيگيري مطالبات اين خانواده هستيم. وي ادامه داد: درخصوص ناايمني تعدادي از ساختمان‌ها و بنا‌ها مكاتبات زيادي با دستگاه‌هاي مختلف صورت گرفته است.

 

شهرداري منهاي شفافيت 

رييس كميته محيط زيست شوراي شهر تهران يكي ديگر از سخنران‌هاي ديروز بود كه با تاكيد براينكه شهرداري در عملكردش شفافيت كافي نداشته است، گفت: متاسفانه شهرداري تهران در بيان بعضي موضوعات و شفافيت آنها امتناع كرده كه از آن جمله مي‌توان به ميزان بدهي‌هاي شهرداري به سازمان‌ها و پيمانكاران و همچنين طلب مجموع مديريت شهري از دولت اشاره كرد.

 

وي اظهار كرد: بايد ميزان بدهي‌ها و طلب‌هاي شهرداري از دستگاه‌ها، سازمان‌ها، اشخاص حقيقي و حقوقي و بانك‌ها مشخص شود؛ ضمن اينكه تا اين موضوع مشخص نشود كار شهردار بعدي براي اداره شهر سخت و دشوار است. رييس كميته محيط زيست شوراي شهر تهران تصريح كرد: در چهارسال گذشته از حضورم در شورا تذكرات متعددي را در حوزه‌هاي مختلف مطرح كردم كه اين موارد تماما مرتبط با مشكلات شهر و شهروندان بوده و هيچ كدام جناح‌بندي و سياسي نبوده است.