پاسخ مرکل به اظهارات توهین‌آمیز اردوغان


اخبار بین الملل ,خبرهای  بین الملل , مرکل

سخنان اخیر اردوغان درباره تشبیه رفتار مقام‌های آلمانی به رفتار نازی‌ها، جنجال به پا کرده است. با این حال برلین از مقام‌های دو طرف خواسته تا خویشتندار باشند.

 به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری دویچه وله، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان دوشنبه خواستار خویشتنداری مقام‌های آلمانی و ترکیه‌ای شد.

 

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه به شدت از دست مقام‌های آلمانی که اجازه نمی‌دهند او در شهرهای آلمان تجمعاتی در حمایت از رفراندوم آتی برگزار کند، خشمگین است. با این حال سیاستمداران آلمانی تاکید دارند این خشم، دلیل موجهی برای "نازی" خطاب کردن آلمانی‌ها نیست.  

 

مرکل در سخنانی تاکید کرد: واقعا نمی‌شود خیلی جدی به چنین سخنان "گمراه‌کننده‌ای" پاسخ داد. شما قطعا نمی‌توانید سخنان خودتان را توجیه کنید؛ حتی اگر حین برگزاری کمپین انتخاباتی برای رفراندوم باشید و بخواهید یک سیستم ریاست جمهوری در ترکیه پیاده کنید.

 

صدراعظم آلمان تاکید کرد: از نظر من تنها یک نکته از چنین سخنانی مهم و غم‌انگیز است؛ این مقایسه با نازی‌ها تنها منجر به آن می‌شود که درد و رنج غیر قابل تصور قربانیان سوسیالیسم ناسیونال تحقیر ‌شده و ناچیز شمرده ‌شود و به همین دلیل است که چنین اظهارنظرهایی به خودی خود فاقد وجاهت است.

 

سخنگوی مرکل هم در سخنانی مشابه تاکید کرد: ترکیه باید علنا و منتقدانه گفت‌وگو کند. با توجه به اختلافات اخیر، می‌گوییم که دو کشور باید همواره مفهوم اصلی روابط نزدیک را به یاد داشته باشند و تفکرات منطقی داشته باشند.

 

اردوغان در جریان سخنرانی اخیر خود در استانبول گفته بود، این مقام‌های آلمانی هیچ درک و ارتباطی با مفهوم دموکراسی ندارند. او خطاب بهن مقام‌های آلمانی گفت: باید بدانید که اقدامات شما هیچ تفاوتی با اقدامات افرادی که در دوران نازی‌ها در رأس کار بودند، ندارد. لازم است به قدرت‌های جدید پیشنهاد شود که با عواملی نظیر شورشیان کرد، شبه نظامیان افراطی و سایر دشمنان سیاسی مقابله کنند. فکر می‌کردم مدت‌هاست آلمان رفتار نازی‌ها را کنار گذاشته اما اشتباه می‌کردم.

 

بیش از یک میلیون و چهارصد تبعه ترکیه در آلمان زندگی می‌کنند که واجد شرایط رای دادن به همه‌پرسی تغییر نظام سیاسی ترکیه از جمهوری پارلمانی به جمهوری ریاستی هستند. با این حال، مقام‌های برخی از شهرهای آلمان از جمله کلن اجازه برگزاری گردهمایی و راهپیمایی به هواداران اردوغان ندادند.