بازداشت نخست وزیر سابق نروژ در فرودگاه آمریکا به خاطر سفر به ایران


اخبارسیاست خارجی ,خبرهای  سیاست خارجی ,نروژ

این مقام سابق نروژی در سال 2014 به منظور شرکت در یک کنفرانس بین المللی به ایران سفر کرده بود. او پس از حدود یک ساعت بازجویی اجازه یافت وارد خاک آمریکا شود. نخست وزیر اسبق نروژ مدتی را در فرودگاه دالس DULLES ایالت ویرجینیا آمریکا به خاطر داشتن مهر سفر به ایران در پاسپورت از سوی پلیس بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفته است.

 به گزارش عصرایران به نقل از وب سایت آمریکایی هافینگتون پست "کیل مگنه بوندویک" نخست وزیر اسبق نروژ روز سه شنبه مدتی در حدود یک ساعت در فرودگاه دالس آمریکا به خاطر داشتن مهر سفر به ایران در پاسپورت مورد بازجویی پلیس قرار گرفت.

 

او سال 2014 به منظور شرکت در کنفرانسی مربوط به افراط گرایی و تروریسم به تهران سفر کرده بود.

 

این مقام سابق نروژی پس از حدود یک ساعت بازجویی اجازه یافت وارد خاک آمریکا شود. او در طی این یک ساعت در اتاقی که برخی مسافران کشورهای خاورمیانه ای در آن قرار داشتند، بوده است.

 

آقای مگنه بوندونیک دو بار در فاصله سال های 1997 تا 2000 و 2001 تا 2005 نخست وزیر نروژ بوده است.

 

او درباره بازداشت موقت خود در فرودگاه آمریکا به یک تلویزیون نروژی گفته است که به موجب فرمان اخیر ترامپ درباره ممنوعیت سفر اتباع 7 کشور به آمریکا بازداشت نشده بلکه به خاطر طرح مصوب کنگره آمریکا در سال 2015 به منظور محدودیت سفر به خاک آمریکا برای  افرادی که به کشورهای خاص از جمله ایران سفر می کنند، مورد بازجویی پلیس قرار گرفته است.

 

بر اساس این طرح که کمتر از دو سال پیش به تصویب کنگره رسیده است اتباع 38 کشوری که بدون روادید مجوز سفر به آمریکا را دارند در صورت سفر به کشورهایی خاص از جمله ایران باید به منظور سفر به آمریکا ویزا دریافت کنند.