شناسایی ایرادهای غیرقابل تشخیص موجود در فلز با استفاده از لیزر


اخبار علمی ,خبرهای  علمی, لیزر

محققان دانشگاه بریگام یانگ در آمریکا نوعی لیزر سبزرنگ ساختند که امکان شناسایی ایرادات غیرقابل تشخیص موجود در ساختار فلز را فراهم می‌کند.

 به گزارش ایرنا از نیچر، این فناوری که SHG نام دارد، در صنایع هواپیماسازی بیشترین کاربرد را دارد. چرا که در این صنعت کوچکترین ایراد و نقطه‌ضعفی در ساختار قطعات فلزی هواپیما می‌تواند منجر به سقوط آن و بروز خسارات جبران‌ناپذیر شود. به همین علت معمولا قطعات ساخته شده را تحت فشارهای فیزیکی شدید آزمایش می‌کنند تا طول عمر مفید آن‌ها را برای به دست آورند. بدین ترتیب صرفنظر از این که قطعات هواپیما در این مدت دچار مشکل شده یا نشده باشند، آن‌ها را تعویض می‌کنند.

 

اما فناوری SHG علاوه بر آزمایش دقیق و غیرمخرب قطعات، امکان استفاده بهینه از آن‌ها را فراهم می‌کند. در این فناوری نحوه بازتابش طول موج‌های مختلف نور از سطح یک ماده، امکان تحلیل ساختار و شناسایی نقاط ضعف آن را فراهم می‌کند. این فناوری امکان تشخیص شکاف‌ها یا سایر نواقص حاصل از فشار، مواد شیمیایی، گرما، تشعشعات و سایر عوامل را بدون نیاز به تخریب یا بریدن قطعات، در اختیار متخصصان می‌گذارد.

 

این فناوری امکان شناسایی و تفکیک قطعات معیوب و غیرقابل تعمیر و قطعات کارآمد و سالم را به سادگی در اختیار می‌گذارد و از طریق تعیین زمان مناسب برای جایگزینی قطعات، موجب صرفه‌جویی زیادی در هزینه‌های سنگین نگهداری هواپیماها می‌شود.

 

محققان در حال حاضر در تلاشند تا قابلیت حمل این فناوری را به‌گونه‌ای افزایش دهند که با حرکت دادن یک فیبر نوری روی قطعات موردنظر، حتی در محل نصب آن‌ها نیز بتوانند وضعیت سلامت قطعه را بررسی کنند.

 

گزارش کامل این تحقیقات در پانصدو بیست و سومین اجلاس ملی و نمایشگاه انجمن شیمی آمریکا ارائه شد.