قدرت خرید از دست‌رفته کارگران را باید بازگردانیم/سقوط 67 درصدی توان اقتصادی بازنشستگان


اخباراجتماعی  ,خبرهای اجتماعی ,وزیر تعاون کار

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی می‌گوید: بین رقم کنونی دستمزد و مستمری‌ها با ایده‌آل‌های موجود فاصله زیادی وجود دارد.

 به گزارش ایلنا، علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی که در هفدهمین کنگره خانه کارگر تهران سخنرانی می‌کرد، گفت: بین دستمزد و مستمری با ایده‌آل‌های موجود فاصله زیادی وجود دارد.

 

وی در عین حال تاکید دارد که دولت در سال گذشته اقدام به جبران عقب ماندگی مزد و مستمری بیش از نرخ تورم کرده است.

 

ربیعی با اشاره به کاهش قدرت خرید کارگران و بازنشستگان تصریح کرد: باید بتوانیم با یک استراتژی مدون هر سال قدرت خرید از دست رفته کارگران و مستمری بگیران را بازگردانیم.

 

وی افزود: هم اکنون قدرت خرید بازنشستگان 67 درصد کاهش یافته است از سویی در دولت گذشته در یک سالی که 35 درصد تورم وجود داشت دستمزد کارگران تنها 9 درصد اضافه شد.

 

وی با اشاره به گزارشی که در این خصوص تهیه شده است، گفت: در این گزارش‌ تاکید شده است که اقتصاد و تولید کشور به سبب اجرای سیاست‌هایی که در گذشته وجود داشت بی‌جان شده است و هم اکنون تعداد وسیعی از کارگران کشور در کارگاه‌های زیر 50 نفر کار می‌کنند.

 

وی با بیان اینکه جایگاه کارگران باید در مناسبات اجتماعی و اقتصادی تثبیت شود گفت: باید به گونه‌ای حرکت کنیم که اموال کارگران در سازمان تامین اجتماعی مورد تاخت و تاز قرار نگیرد، البته  مجلس هم طرح تحقق و تفحص را در این خصوص سازماندهی کرده است.

 

ربیعی با اشاره به سیاست فقرزدایی درمانی با محور توسعه درمان به حاشیه شهرها گفت: برنامه دیگر ما ارتقای درمان به سمت جنوب شهر و حاشیه شهرهاست تا کسی دچار فقر درمانی نباشد.

 

وی در ادامه با بیان اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همیاری تشکلات مردمی کارگری و سایر نهادهای مذکور سه کار را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده است، گفت:‌ اولین مساله‌ای که برای اهمیت داشت صیانت از صندوق‌هیا بازنشستگی است و خوشبختانه خطری که صندوق‌های بازنشستگی را تهدید می‌کنند شناسایی شدند که البته هم اکنون اهمیت زیادی به آن داده می‌شود.

 

ربیعی با بیان اینکه حفظ نیروی اشتغال موجود وایجاد اشتغال جدید از دیگر برنامه‌های این وزارتخانه بوده است، گفت: آنچه که مورد توجه ما است جلوگیری از ریزش نیروی کار با تثبیت آمارهای اشتغال فعلی است ضمن اینکه باید توجه داشته باشیم که سالی یک میلیون و 200 هزار نفر وارد بازار کار شوند که این خود چالش‌ه ایی به همراه دارد که در این چارچوب باید آن را سازماندهی کرد.

 

وی در ادامه افزود: باید با افزایش عدالت منطقه‌ای و قدرت خرید مردم مبارزه با گونه‌های مختلف فقر از دیگر اولویت‌های وزارت کار است. البته باید هشدار داد در صورتی که توسعه نامتوازن و نامتقارن باشد فقر را هم به همراه خود دارد و مقام معظم رهبری همواره به مسئولین در خصوص اقتصاد عدالت محور که مردم در آن نقش محوری دارند صحبت کرده‌اند.

 

ربیعی در ادامه با بیان اینکه کارگران با عنوان مولدترین اقشار جامعه به میزانی که شایسته‌شان است از ارزش افزوده تولید شده توسط خود بهره‌مند نشده‌اند، گفت: در هر صورت ما باید وضعیت کارگران را ارتقا دهیم و فاصله مزد و قدرت خرید آنها را کاهش دهیم.

 

وی با اشاره به هسته اولیه شکل‌گیری تشکل‌های منسجم کارگری در سال‌های منتهی به انقلاب اسلامی گفت: سال 1355 تا 1356 که اوج دوران مبارزاتی کارگران بود بنده تنها 22 سال داشتم آن موقع در کارخانه جنرال موتور کار می‌کردم و با آقای محجوب که در شهرک اکباتان مشغول به کار بودند آشنا شدم.

 

وزیر کار افزود: تشکلی که از میان ما برخاست به تدریج به شرق تهران جاده قدیم کرج و سایر شهرستان‌ها حرکت کرد که این تشکل هیچ وابستگی به اعضا و جریان‌های سیاسی نداشت.

 

ربیعی افزود: پس از انقلاب از همین تشکل یک نفر وارد مجلس خبرگان قانون اساسی شد از این رو تاکید داریم که قدرت عظیمی که کارگران هم اکنون از برخوردار هستند از متن همان مبارزه‌ها و مقاومت‌ها برخاسته است. البته امام راحل نیز همواره پشتیبان کارگران بودند.

 

وی با بیان اینکه کارگران باید از جریان‌های سیاست گذاری سهم داشته باشند، گفت: تمام تلاش‌ه ای ما در دوران مبارزه این بود که بتوانیم در متن سیاست‌ها و قوانین اثرگذار باشیم و باید در کنار هم در قالب تشکلی متحد و منسجم حضور داشته باشیم.

 

وی در ادامه با اشاره به همکاری های با علیرضا محجوب تصریح کرد: آقای محجوب با عنوان دبیر کل و رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی زندگی سالمی دارند و انسان خوش فکر ، سخت کوش و سالمی هستند که عامل انسجام و وحدت تشکیلات خانه کار هستند.

 

ربیعی ادامه داد: از این رو تاکید داریم که آنچه که تشکل‌های کارگری را قوی و مستقل می‌کند انسجام و وحدت است.