نیکی هیلی، جانشین احتمالی تیلرسون در وزارت خارجه آمریکا


اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل , نیکی هیلی

یک پایگاه آمریکایی گزارش داد که احتمالا ممکن است نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل به دلیل عملکرد نامناسب رکس تیلرسون در وزارت خارجه دولت ترامپ و همچنین اتخاذ مواضع بعضاً مغایر با مواضع رئیس‌جمهور آمریکا از سوی وی، جانشین تیلرسون در وزارت خارجه شود. 

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه نشنال ریویو، در حال حاضر به نظر نمی‌رسد رکس تیلرسون،‌ وزیر امور خارجه آمریکا دیپلمات ارشد دولت ترامپ باشد.

 

او در وضعیتی قرار دارد که منزوی شده و از جانب کاخ سفید علاقه و همکاری چندانی دریافت نمی‌کند. بسیاری از حرف‌های دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا اغلب مغایر با حرف‌های تیلرسون درباره مسائل مهم از جمله مناقشه اخیر قطر با عربستان بوده‌اند؛ به نحوی که اینگونه به نظر می‌رسد تیلرسون نفوذ چندانی در سیاست‌های آمریکا ندارد.

 

در عین حال گزینه دولت ترامپ برای سفیری آمریکا در سازمان ملل یعنی نیکی هیلی ظاهرا وضعیت خیلی بهتری دارد و اغلب با صدای بلند درباره مسائلی مثل حقوق بشر، اسرائیل، ایران و سوریه حرف می‌زند. در حالی که در وزارت خارجه دولت ترامپ وزیر امور خارجه به سختی تلاش می‌کند تا صرفا وزارت خانه خود را مدیریت کند تا از ارزش‌های آمریکایی حمایت کند، نیکی هیلی تبدیل به نوعی وزیر امور خارجه جایگزین شده است.

 

این در حالی است که تاکنون سابقه نداشته که در دولت آمریکا صدای سفیر این کشور در سازمان ملل از صدای وزیر امور خارجه بلندتر باشد.

 

با وجود آنکه تبعات بلندمدت این وضعیت دشوار است اما اکنون این سوال پیش می‌آید که تیلرسون تا کی به کار خود به عنوان وزیر امور خارجه ادامه خواهد داد.

 

همچنین تصور می‌شد که فعالیت سیاسی نیکی هیلی بعد از استعفا از فرمانداری ایالت کارولینای جنوبی برای پیوستن به دولت ترامپ به دلیل مخالفت شدیدش با مواضع ترامپ در انتخابات مقدماتی به پایان برسد اما به نظر می‌رسد که حرفه سیاسی او بیش از پیش جان پیدا کرده است.

 

در عین حال تیلرسون با دریافت وعده از سوی ترامپ برای داشتن اختیارات کامل به وزارت خارجه رسید اما دریافت که کاخ سفید هنوز حق وتو علیه انتصابات او دارد.

 

او اخیرا در نشستی در کاخ سفید درباره این وضعیت از کوره در رفت اما در نهایت فهمید که مقام‌های کاخ سفید همواره جزئیات را درباره کسی که با آنها رویارو شود افشا خواهند کرد.

 

اخیرا مقاله‌هایی درباره ناکارآمدی او در وزارت خارجه آمریکا و ناتوانی‌اش در اعمال نفوذ در تصمیم‌های رئیس‌جمهور انتشار یافته است.

 

در حالی که تیلرسون هرچه بیشتر منزوی شده و قدرتش را از دست می‌دهد هیلی تبدیل به یکی از معدود مقام‌های موفق دولت ترامپ شده است.

 

این در حالی است که گزارش شده دونالد ترامپ، نیکی هیلی را به عنوان یکی از گزینه‌های وزارت خارجه به جای تیلرسون در نظر گرفته و تیلرسون چندان از وضعیت خود در روابطش با کاخ سفید و رئیس‌جمهور راضی نیست و برخی منابع می‌گویند که تیلرسون روابط کاری با پرسنل حرفه‌ای وزارت خارجه آمریکا برقرار نکرده و برخی سفرای آمریکا در کشورهای خارجی به هنگام تقاضا درباره مواضع رسمی وزارت خارجه در مورد برخی مسائل پاسخی دریافت نکرده‌اند.

 

همچنین طی این مدت برخی از پست‌های معاون وزیر امور خارجه خالی مانده و یک شکاف را در فرایند تصمیم گیری به وجود آورده است و هیلی اکنون به دلیل عملکرد نامناسب وزارت خارجه آمریکا کاندیدای پیشروی رسیدن به این سمت است اما کاندیداهای دیگری هم هستند.