کاندیدای روز مبادا


اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,انتخابات

برخی نامزد پوششی می‌نامندش و بعضی دیگر کاندیدای آلترناتیو، گاهی هم از آن به عنوان کاندیدای در سایه یاد می‌شود. هرکدام را که در نظر بگیریم و بنامیم، استراتژی جدیدی است که اصلاح‌طلبان و اصولگرایان به تازگی به فکر اجرایی کردن آن در انتخابات ریاست‌جمهوری 96 افتاده‌اند؛ معرفی کاندیدایی نه در رقابت با کاندیدای اصلاح طلبان بلکه هم راستا با او، نیرویی کمکی در طول مدت مناظره‌ها و در کارزارهای انتخاباتی.

 

اصولگرایان بر آنند تا در انتخابات آتی، علاوه بر تلاش برای تحقق رویای وحدت، همچون دور پیشین انتخابات ریاست‌جمهوری در سال 92، کاندیدای پوششی نیز معرفی کنند؛ چراکه رقابت با رئیس‌جمهوری مستقر تا حدودی دشوار به نظر می‌رسد.

 

اصلاح‌طلبان که تا به امروز از حمایت تام و تمام از حسن روحانی سخن می گفتند هم به این نتیجه رسیده‌اند که وجود یک یا چند کاندیدای پوششی در کنار روحانی با توجه به تجربه ردصلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان توسط شورای نگهبان در ادوار مختلف، الزامی است. حسین مرعشی، عضو حزب کارگزاران سازندگی نیز چندی پیش طی نقل خاطره‌ای از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی عنوان کرد که ایشان بر حضور نامزد پوششی در کنار حسن روحانی تاکید داشتند و در دیداری با حسن روحانی بر سر این مهم به توافق رسیده‌اند.

 

به گفته مرعشی، آیت‌الله براین باور بودند که اصلاح‌طلبان و اعتدالیون نباید انتخابات را با یک برگ آغاز کنند، چه بسا که در مدت زمان باقی‌مانده تا انتخابات اتفاقاتی همانند ردصلاحیت یا عدم حضور حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری رخ دهد که منجر به خالی ماندن سبد رای اصلاح‌طلبی شود.

 

با این حال اعتدالیون به ویژه اعضای حزب اعتدال و توسعه، نزدیک‌ترین جریان به حسن روحانی کماکان با بحث نامزد پوششی مخالف بوده و بر حمایت 100درصدی از شیخ اعتدال تاکید دارند. در میان جریان اصلاح‌طلبی اما اگرچه متفق‌القول براین باورند که باید کاندیدای پوششی معرفی شود، اما محمدرضا عارف، رئیس شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، اصلی‌ترین مرجع رسمی تصمیم‌گیری این جریان روز گذشته خبر داد که راهبرد شورای عالی سیاست‌گذاری داشتن کاندیدای واحد است.

 

عارف همچنین خاطرنشان کرد: پیش‌بینی بنده این است که وضع روحانی یا کاندیدای نهایی اصلاح‌طلبان خوب بوده و در دور اول پیروز می‌شود. سخنان عارف حاکی از آن است که جریان اصلی اصلاحات به دنبال تعدد و تشتت نیست و اگر هم سخنی از کاندیدای آلترناتیو به میان آید، تنها در راستای حمایت از روحانی است ولاغیر. از طرف دیگر، حجت‌الاسلام محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم نیز در گفت‌وگو با خبرآنلاین درباره معرفی نامزد پوششی اصلاح‌طلب برای حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 96 گفت: غیر حمایت از آقای روحانی در اردوگاه اصلاح‌طلبان، گزینه دیگری مطرح نیست. وی افزود: البته زمانی احتمال یک درصد ردصلاحیت آقای روحانی را می‌دادند اما این احتمال منتفی است، چراکه آقای روحانی در چهار سال مسئولیت خود در ریاست‌جمهوری تخلفی از قانون اساسی نکرد که دلیلی برای ردصلاحیتش باشد بنابراین محال است شورای نگهبان او را ردصلاحیت کند. فاضل میبدی همچنین براین باور است که فرد صاحب نام و چهره مطرح سیاسی هرگز خود را در سایه شخص دیگری نخواهد کرد.

 

اگرچه کماکان اصلاح‌طلبان بر حمایت کامل از حسن روحانی اصرار می‌ورزند، با این حال اختلاف‌نظر در جریان چپ ادامه دارد؛ شورای مرکزی حزب اعتمادملی از ابتدا عنوان کردند که برای پر نگه‌داشتن سبد رای اصلاح‌طلبی، نیاز به 7 الی 8 کاندیدای در سایه است؛ محمدصادق جوادی‌حصار، از اعضا این حزب روز گذشته گفت: اگر روحانی به هر دلیلی تحت فشار یا تغییر عقیده قرار بگیرد و بخشی از راهبردهایش را کنار بگذارد، قطعاً مورد حمایت ما نخواهد بود. وی درخصوص پیشنهاد برخی اصلاح‌طلبان مبنی برمعرفی یک گزینه دیگر در کنار روحانی برای انتخابات 96، مطرح کرد: قطعا این کار به نفع اصلاح‌طلبان است و نمی‌توانند با دست خالی و «تک برگ» بازی کنند و به نظرم باید گزینه‌های دیگری داشته باشیم. با مطرح شدن این مسئله افراد بسیاری از مردان کابینه روحانی گرفته تا مجلسی‌ها به عنوان نامزد در سایه از سوی احزاب مختلف معرفی شده‌اند اما براساس سخنان حسین مرعشی، نهایت امر این حسن روحانی است که تصمیم نهایی را خواهد گرفت.

 

معرفی کاندیدای پوششی حتمی است

علی صوفی، عضو پیشین شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در گفت‌وگو با ابتکار گفت: در جامعه اصلاح‌طلبی و در محافل مختلف چه در احزاب و چه میان چه چهره‌های سرشناس، بحث‌هایی مطرح شده و نتیجه برآن شد تا به طور قطع به همراه حسن روحانی کاندیداهای آلترناتیوی معرفی شود. در این رابطه آقای مرعشی به نقل از هاشمی رفسنجانی عنوان کردند که ایشان در دوران حیات خود طی دیداری با رئیس دولت تدبیر و امید بر سر این موضوع به توافق رسیدند. به گفته صوفی، با تمام مخالفت‌هایی که وجود داشت، در نشست‌های مختلف بار دیگر این مسئله با حسن روحانی مطرح و بناشد با هماهنگی وی، کاندیداها انتخاب شوند تا نگرانی به وجود نیاید. صوفی ادامه داد: چالش در میان اصلاح‌طلبان و نقطه‌نظرات مختلف وجود دارد، با این حال نظر غالب این است که کاندیداهایی باید همراه روحانی باشند؛ نه در عرض او بلکه هم راستا با رئیس دولت یازدهم و نه در رقابت بلکه برای کمک که این مناظره‌ها پشت سر گذاشته شود و زمانی‌که تهدیدی متوجه کاندیدای اصلح اصلاح‌طلبان و اعتدالیون نبود، این کاندیداها کنار بکشند.

 

صوفی خاطرنشان کرد که این سیاست غالب است و با رایزنی‌های صورت گرفته، مورد توافق حسن روحانی هم قرار دارد. عضو پیشین شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان و فعال سیاسی در پاسخ به این سوال که آیا تا به امروز شخص خاصی به عنوان کاندیدای در سایه معرفی شده است یا خیر، گفت: نه هیچ‌کسی در این رابطه معرفی نشده است که بخواهند اعلام کاندیداتوری کند. افرادی هستند که خودشان به صورت مستقل اعلام نامزدی در انتخابات آتی می‌کنند و این امر دیگری است که ربطی به تصمیم جمعی ندارد. در تصمیمات جمعی اصلاح‌طلبان، به این مسئله پرداخته نشده است.

 

احتیاط شرط عقل است

حسین مرعشی، عضو حزب کارگزاران سازندگی در تشریح سخنان چند روز پیش خود درباره نامزد پوششی به ابتکار گفت: کاندیدای واحد حسن روحانی است، اما به هرحال عقل و خرد حکم می‌کند یک جبهه سیاسی بزرگ که بناست بر آینده کشور تاثیرگذار باشد و در انتخابات آتی نیز پیروز شود، تک برگی وارد این عرصه نشود. این شیوه‌ای عقلایی است که کاندیدای در سایه، در هر شرایطی که رقیب برای ما فراهم می‌کند و حتی در تبلیغات به کمک حسن روحانی بیاید. مرعشی ادامه داد: چه کسی مسئولیت شکست به دلیل نداشتن کاندیدای آلترناتیو را به گردن می‌گیرد؟ اگر مردم از ما سوال پرسیدند این همه آدم عاقل به دور هم جمع بودید و چرا به این موضوعات فکر نکردید به مردم چه پاسخی دهیم؟ حسین مرعشی براین باور است که یک نفر باید مسوولیت کار را بپذیرد و آن را به رئیس دولت یازدهم سپرده‌ایم، این تصمیم به عهده حسن روحانی است که چه کسی بیاید، اما اینکه فردی هم نیاید باید خودشان مسوولیت بپذیرند.

 

افرادی که عنوان می‌کنند نیازی به معرفی کنامزد پوششی نیست، بیایند و مسئولیت عواقب را هم بپذیرند. مرعشی عنوان کرد: ما براساس خرد جمعی براین موضوع تاکید داریم واز دیگر سو آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با افراد متعددی مسئله را طرح کردند و تاکید داشتند که حسن روحانی حتما کاندیدا شود، چراکه او روحانی 4سال پیش نیست؛ روحانی تکامل یافته‌ای است که پایه‌ای محکم را در دوره اول ریاست خود بر قوه مجریه بنا نهاده و زحماتش در عرصه‌های مختلف به بار نشسته است. به گفته این عضو حزب کارگزاران سازندگی به نقل از آیت الله، دولت دوم روحانی از دولت اول وی قوی‌تر خواهد بود. مرعشی گفت: هیچ گروه سیاسی نمی‌تواند جانب احتیاط را از دست دهد.

 

ما جناح سیاسی هستیم که حداقل 60درصد آرای مردم را پشت سر خود داریم و نمی‌توانیم در چنین امر مهمی بی گدار به آب بزنیم؛ الی اینکه حسن روحانی رسما مسئولیت را بپذیرد و هیچ فردی را به عنوان آلترناتیو معرفی نکند. مرعشی براین باور است که باید این موضوع را به افکار عمومی محول کرد و از مردم سوال بپرسیم که آیا مصلحت می‌دانند اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش رو تنها با یک کاندیدا به میدان رقابت بیایند؟ حتما مردم هم می‌گویند باید احتیاط کرد. حسین مرعشی در پاسخ به این سوال که آیا تا به امروز فردی به عنوان آلترناتیو معرفی شده است، خاطرنشان کرد: فرد مهم نیست. هرکسی که روحانی صلاح بداند چراکه قرار است همه به کمک روحانی بیایند و تدبیر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

 

 اخبار سیاسی  -  ابتکار