عارف: ارتباط اصلاح طلبان با رهبری همیشه برقرار بوده و هست/ ردصلاحیت روحانی اصلا موضوعیت ندارد


اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , عارف

ان‌شاءالله حل مسائلي مانند حصر، نتيجه اين كميته باشد

 خيلي‌ها بعد از درگذشت آيت‌الله هاشمي از ضعف ارتباط اصلاح‌طلبان با رهبري سخن گفتند. اما محمدرضا عارف، رييس شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد با قاطعيت مي‌گويد اصلاح‌طلبان هميشه با رهبري تعامل داشته‌اند و ايشان هم صميمانه به آنها محبت داشته‌اند. او همچنين اشاره‌اي به تشكيل كميته گفت‌وگوي ملي داشت كه تشكيل آن پيش از اين در ديدار عيدانه عارف و لاريجاني جديت بيشتري يافته بود و حالا با معرفي ٢٢ نفر از نمايندگان به لاريجاني براي تشكيل كميته گام‌هاي عملي آن برداشته شده است.

 

عارف مي‌گويد اين افراد از همه فراكسيون‌ها انتخاب شده‌اند اما هنوز تعداد نهايي افراد حاضر در كميته قطعي نشده و با مشورت با علي لاريجاني تركيب نهايي كميته مشخص خواهد شد تا بعد از اين كميته اولويت‌ها و موضوعات گفت‌وگو را مشخص كند. او مي‌گويد هيچ پيش‌شرطي براي عملكرد اين كميته در نظر نگرفته‌ايم و اميدوار است كه مساله‌اي مانند رفع حصر نتيجه عملكرد اين كميته باشد.

 

نامزد اصلاح‌طلبان آقاي روحاني است

 

آقاي عارف ديدار دو روز قبل آقايان رهامي و منتجب‌نيا با رهبري با خواست و هماهنگي شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان بود؟

نيازي به هماهنگي نيست. حق همه افراد است كه از مقام معظم رهبري تقاضاي وقت ملاقات كنند و ايشان هم بر اساس شرايط و زماني كه دارند هميشه هم اين زمان را در اختيار ما قرار داده‌اند.

 

درباره جزييات اين ديدار اطلاعي داريد؟

من اطلاعي ندارم. اما هميشه اين ارتباط ميان مقام معظم رهبري و اصلاح‌طلبان بوده و اميدواريم كه در آينده هم ادامه داشته باشد و تقويت شود.

 

خود شما هم اخيرا ديدارهايي با رهبري در راستاي تسهيل فعاليت اصلاح‌طلبان در فضاي سياسي داشتيد. حاصل اين ديدارها چه بوده است؟

اجازه بدهيد درباره جلسات خصوصي و غيررسمي صحبت نكنيم. اما همينقدر بگويم كه ما هميشه با دفتر آقا تعامل داشته‌ايم و ايشان هم صميمانه به ما محبت كرده‌اند. ما هم هر وقت لازم باشد با ايشان تماس مي‌گيريم.

 

بعد از كانديداتوري آقاي جهانگيري خيلي از محافل اصولگرا و رقباي آقاي روحاني بر اين موضوع مانور مي‌دهند كه احتمال رد صلاحيت ايشان افزايش يافته است و حضور آقاي جهانگيري براي رفع اين نگراني است...

نه اصلا رد صلاحيت آقاي روحاني موضوعيت و زمينه‌اي ندارد. به هر حال اينها حرف‌هايي است كه رقباي آقاي روحاني بيان مي‌كنند اما ما در اين رابطه هيچ نگراني نداريم.

 

تشكيل كميته گفت‌وگوي ملي به كجا رسيد؟ شما اين موضوع را در ديدار نوروزي با آقاي لاريجاني هم مطرح كرديد، تشكيل اين كميته الان در چه مرحله‌اي است؟

اميدواريم هر چه سريع‌تر كميته مشتركي تشكيل شود. نظر ما اين است كه اين كميته ابتدا در سطح مجلس تشكيل شود و بعد با تفاهم خوبي كه در سطح مجلس ايجاد مي‌شود دامنه آن را به سطح جامعه ببريم. مجلس مركز نخبگان و سياسيون است اگر بتوانيم گفت‌وگوي ملي را در مجلس پيش ببريم ان‌شاءالله خواهيم توانست در سطح جامعه هم آن را عملي كنيم. گفت‌وگوي ملي مساله‌اي جدي است كه من ضرورت آن را در سطح جامعه با تمام وجودم حس مي‌كنم.

 

آقاي مازني از معرفي ٢٢ نفر به آقاي لاريجاني براي تشكيل كميته گفت و گو خبر داده است. اين افراد چطور انتخاب شده‌اند؟

هنوز هيچ چيز قطعي نيست. مي‌خواهيم كميته‌اي تشكيل بدهيم كه بايد درباره تعداد نفرات آن با آقاي لاريجاني تفاهم كنيم. تا بعد كار را شروع كنيم.

 

انتخاب افراد كميته بر چه اساسي خواهد بود؟

اين هم با تفاهم با آقاي لاريجاني انجام خواهد شد. اما قصدمان اين است كه از تمام فراكسيون‌ها افرادي حضور داشته باشند.

 

در صحبتي كه با آقاي لاريجاني داشتيد قرار بر اين شده كه چه موضوعاتي در اولويت قرار بگيرند؟

اولويت‌هايي كه الان در كشور حس مي‌كنيم. در همه زمينه‌ها بايد گفت‌وگو كنيم تا به تفاهم برسيم. مبناي ما در نهايت تفاهم و همدلي و وحدت است. زمينه‌ها و موضوعات را خود كميته با توجه به اولويت‌هاي كشور تعيين خواهد كرد.

 

بحث‌هايي مانند بحث رفع حصر هم قرار است در اولويت اين گفت‌وگو‌ها قرار بگيرد؟

ان‌شاءالله بعضي مسائل نتيجه گفت‌وگو و عملكرد اين كميته خواهد بود. و نه پيش‌شرط. ما هيچ پيش‌شرطي براي تشكيل اين كميته نگذاشته‌ايم. بايد اين كميته تشكيل شود و به جمع‌بندي برسيم تا بعد برنامه‌هايش را اعلام كنيم.

 

 اخبار سیاسی  -  اعتماد