حمله گسترده اوباما به سیاست‌های دولت ترامپ


اخباربین الملل ,خبرهای  بین الملل,اوباما

باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در یک سخنرانی در کانادا به شکلی تلویحی سیاست‌های دولت دونالد ترامپ را مورد انتقاد گسترده قرار داد.

 به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه دیلی میل، باراک اوباما در سخنرانی خطاب به شش هزار تن از هوادارانش در یک گردهمایی از سوی کمیته تجارت مونترال کانادا در اشاره تلویحی روشنی به سیاست‌های دولت ترامپ آنچه را که "ظهور ملی‌گرایی افراطی، بیگانه‌ستیزی و سیاست‌های قرار دادن خود در مقابل دیگران" خواند، محکوم کرد.

 

اوباما گفت: ما در زمان‌های ناآرامی و اختلال ممکن است به جای پیشرفت، پس‌رفت داشته باشیم. ما باید ترس را با امید جایگزین کنیم.

 

اوباما با حمله به آنچه که رویکرد دولت ترامپ به "حقایق جایگزین" خواند باعث خنده حضار شد و گفت، آمریکا در فاصله کمتر از ۲۰ هفته از زمان کناره گیری‌ وی از ریاست جمهوری تبدیل به جایی شده که در آن با دیگران بر سر آرای خود اختلاف نداریم بلکه بر سر حقایق اختلاف داریم.

 

او اظهار کرد: ما در محیطی هستیم که تنها اطلاعاتی که مطابق با نظراتمان باشد را به جای منطبق کردن نظراتمان با حقایقی که دریافت می‌کنیم و به جای منطبق کردن آن با مستندات، عقلانیت و منطق قبول می‌کنیم.

 

او از اروپای قرن هجدهم به عنوان "بنیان دموکراسی‌های مدرن" یاد کرده و گفت: ما باید به ترویج حمایت از آن ارزش‌ها ادامه دهیم.

 

اوباما ادعا کرد: در دورانی که برخی رهبران جهان می‌خواهند به سبب ترس و بی‌اطمینانی اصول ما را نقض کنند پیشرفت سنجیده با فعالیت ائتلاف‌ها و نهادهای چندملیتی نمی‌تواند ادامه یابد. ما باید ائتلاف‌های خود را حفظ کنیم و باید به دیگر کشورها در توسعه‌شان کمک کنیم. در غیر این صورت جایگزین آن ورود نیروهای ضد دموکراتیک برای پر کردن خلأ به جا مانده ناشی از همکاری‌های جهانی خواهد بود. در نتیجه این وضعیت ما شاهد بی تحملی و قبیله گرایی و سازمان دهی خودمان بر طبق خط مشی‌های قومی خواهیم بود.

 

رئیس‌جمهور سابق آمریکا هشدار داد: اختلال‌ها و ناآرامی‌هایی که در سطح جهانی رخ می‌دهد تشدید خواهد شد.  در دورانی که اطلاعات در لحظه به دست می‌آید و تلویزیون و توئیتر می‌تواند موجی از اخبار بد و گاهی جعلی را به خرد ما دهند به نظر می‌رسد که نظم بین‌المللی که ما ایجاد کرده‌ایم به شکل مداوم مورد آزمایش قرار می‌گیرد و ممکن است مرکزیت آن دوام نیاورد.

 

او گفت: در مواردی که مردم را وادار به جستجو برای اطمینان و کنترل خود می‌کند آنها می‌توانند از ملی‌گرایی یا انزواطلبی حمایت کرده یا به دنبال کاهش حقوق دیگران باشند و یا اینکه به سادگی عقب‌نشینی کنند و بگویند ما فراتر از مرزهایمان و فراتر از قبیله و جوامع خود هیچ تعهد و مسئولیتی نداریم و تنها مسائلی که برای خود من و افراد مرتبط با من خوب باشند اهمیت دارند و بقیه نیز خودشان به فکر خودشان باشند.

 

اوباما همچنین از معاهده تغییرات آب و هوایی پاریس که دولت ترامپ از آن خارج شد، تحسین کرد.

 

او گفت: این یک توافقنامه‌ای است که حتی در زمان غیبت موقتی رهبران آمریکا در آن همچنان فرصت مبارزه به فرزندان ما می‌دهند. ما نشان دادیم که پایداری محیط زیست و پیشرفت اقتصادی نه تنها مغایر نیستند بلکه تکمیل کننده هم هستند.

 

اوباما در عین حال از سیاست‌های پذیرش پناهجویان از آمریکا دفاع کرد و گفت: ما همان کسانی هستیم که از پناهجویانی که از مناطق جنگ زده مثل سوریه به کشورمان می‌آیند استقبال می‌کنیم.