پیکر کاظم افرندنیا غریبانه تشییع شد


اخباربازیگران,اخبارهنرمندان,کاظم افرندنیا

مراسم تشییع پیکر کاظم افرندنیا بازیگر معمای شاه، در خانه‌ سینما برگزار شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران ؛ مراسم تشییع پیکر کاظم افرندنیا صبح امروز سه‌شنبه (۱۲ بهمن ماه) در خانه‌ سینما برگزار شد.

 

تشییع پیکر این بازیگر قدیمی با کمی تاخیر، صبح امروز سه‌شنبه از مقابل درب خانه‌ سینما با حضور جمعی از هنرمندان و علاقه‌مندان به هنر آغاز شد.

 

پرستو صالحی، رضا ناجی، محمد شیری، رضا جاویدنیا، منوچهر شاهسواری، مهوش وقاری و ... از جمله هنرمندان حاضر در این مراسم بودند.

 

خسرو امیرصادقی تهیه‌کننده و دوست صمیمی کاظم افرندنیا در این مراسم گفت: قبل از اینکه درباره کاظم حرف بزنم، از منوچهر شاهسواری ، علی دهکردی، امین تارخ تشکر می‌کنم. با بودن منوچهر شاهاسوری عزیزمان مظلوم واقع نشد. هر زمانی که خواستیم حرف بزنیم، گفتند نمی‌توانید حرف بزنید اما در این مراسم باید بگویم کی به وضعیت هنرمندان پیشکسوت رسیدگی می‌شود؟!

 

وی درباره آشنایی خود با مرحوم افرندنیا  گفت: همکاری ما از سال 52 در شاهرود شروع شد و سال 63 تئاتر را با یکدیگر ادامه می‌دادیم. ما روابط خانوادگی هم با هم داشتیم. کاظم افرندنیا اهل حاشیه نبود. در بدترین شرایط افرندنیا حاشیه نداشت؛ اما کسی که 57 سال در این کار حضور داشت هنوز اجاره نشین است. این یک درد است امیدوارم با حمایت و پیگیری منوچهر شاهسواری در آینده شرایط بهتر شود.

 

مهدی میامی بازیگر تلویزیون در این مراسم عنوان کرد: باور کردنی نیست که کاظم افرندنیا از بین ما رفت. می‌توانم بگویم مهربان از بین ما رفت. هر جایی با او بودیم گذر زمان را حس نمی‌کردیم. سال 47 در صحنه تئاتر می‌درخشید و من از او درس‌های زیادی آموختم. درباره گنجینه‌ای به نام افرندنیا صحبت می‌کنم؛ چرا که ما خودمان را از یاد می‌بریم. باید قدر هنرمندان را بدانیم.

 

در ادامه مراسم داریوش بابائیان تهیه کننده سینما اظهار داشت: به جامعه هنر و خانواده افرندنیا تسلیت می‌گویم. کاظم یکی از دوستان من بود. برکت دفتر ما بود و هر فیلمی که تولید کردم، حداقل یک سکانس به عنوان امضاء در آن حضور داشت.

 

پرستو صالحی بازیگر سینما و تلویزیون هم در این مراسم عنوان کرد: عمو کاظم برای بار چندم یتیم شدم؛ اگر می‌گوییم سینما بی رحم است به خاطر همین است. چراکه ما برای چندمین بار پدر و مادرهایمان را از دست می‌دهیم. می‌خواهم در این مراسم بگویم همه سینما نقش یک‌ها نیست؛ چراکه اگر نقش مکمل نباشد نقش یک نمی‌تواند بازی کند. آنها برکت سینما هستند.

 

عزت الله رمضانی فر بازیگر تلویزیون گفت: ما می‌شنویم که هنرمندی را به دلیل سکته مغزی از دست دادیم. همه این فشارها بر اثر کم کاری است؛ بازیگر چشم و چراغ سینما است. قرار بود صندوق تعاون برای هنرمندان ایجاد کنیم؛ اما هنوز خبری نیست. ما بازیگران چند صد میلیونی داریم اما بازیگری هست که به خاطر دو یا سه میلیون تومان، باید جلوی تهیه کننده گردن کج کند. امیدوارم شرایط بهتر شود.

 

حبیب اسماعیلی تهیه‌کننده سینما در این مراسم گفت: سال 48 کارم را با آقای افرندنیا شروع کردم. عشق افرندنیا در بازیگری مثال زدنی بود؛ افرندنیا عاشق خانواده‌اش بود. زمانی که فرزند اولش به دنیا آمد، خیلی خوشحال بود.

 

در ادامه مراسم منوچهر شاهسواری عنوان کرد: گروه عظیمی از بازیگران سینما در شرایط سختی زندگی می‌کنند. حقشان بیشتر از آن است؛ همه ما موظف هستیم نیازهایی که بازیگران دارند رفع کنیم. به دکتر صالحی امیری می‌‌گویم که ما مشکلات سینما را در زمینه تولید و ساخت می‌توانیم برطرف کنیم؛ اما برای بیمه و شرایط بیکاری بازیگران و همکاران کارهایی را باید انجام دهیم. اصلی‌ترین موضوع در خانه سینما این موضوع است که همکارانمان با احترام و عزت زندگی کنند.

 

در پایان مراسم ابرش افرندنیا پسر مرحوم کاظم افرندنیا، از کسانی که در این مراسم حضور داشتند تشکر کرد.

 

گفتنی است؛ پیکر کاظم افرندنیا در قطعه‌ هنرمندان بهشت زهرا (س) آرام گرفت.

 

همچنین مراسم ختم این بازیگر روز پنج‌شنبه، ۱۴ بهمن ماه ساعت 10 و ۳۰ الی ۱۲در مسجدالرضا واقع در میدان نیلوفر برگزار خواهد شد.

 

«افرندنیا» بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون که سابقه ۵ دهه حضور در سینما و تلویزیون را داشت، هفته گذشته به دلیل آنچه پزشکان "مشکوک به خون‌ریزی مغزی" اعلام کرده بودند، راهی بیمارستان شد و صبح روز شنبه (۹ بهمن) دار فانی را وداع گفت.