همه آنچه در جلسه استماع کنگره آمریکا درباره یمن گذشت


کمیته خاورمیانه و شمال آفریقا که یکی از کمیته های فرعی کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا است چهاردهم آوریل (سه شنبه) جلسه استماعی در ساختمان کنگره با عنوان «یمن تحت حمله حوثی های مورد حمایت ایران» تشکیل داد.

به گزارش تابناک، ریاست این جلسه را خانم ایلینا رُزلهتینن (Ileana Ros-Lehtinen) عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا از ایالت فلوریدا برعهده داشت. مقام دولتی حاضر در این جلسه استماع برای پاسخ به پرسشهای اعضای کنگره، جرالد ام فیریستین (Gerald M. Feierstein) معاون دستیار وزیر امورخارجه آمریکا در امور خاورنزدیک بود. قرار بود از وزارت دفاع آمریکا نیز یکی از مقامات مسئول دولتی در این جلسه حاضر شود که پنتاگون این کار را انجام نداد.

 

اخبار,اخبار بین الملل ,نمایندگان آمریکا

ایلینا رُزلهتینن و جرالد ام فیریستین


ایلینا رزلهینتین در اظهارات خود در این جلسه گفت:
«پانزدهم سپتامبر سال گذشته باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به مردم آمریکا اعلام کرد آمریکا قصد دارد گروه تروریستی دولت اسلامی عراق و شام (داعش) را تضعیف و نابود کند. وقتی اوباما تلاش می کرد سیاستهای خود را درباره مبارزه با دولت اسلامی عراق و شام (داعش) تشریح کند، راهبرد آمریکا درباره یمن را نیز مشخص کرد و گفت این تجربه، الگویی موفق است که می تواند در مبارزه با دولت اسلامی عراق و شام(داعش) از آن تقلید کرد.

اما حدود یک هفته پس از این سخنرانی، حوثی های مورد حمایت ایران، کنترل پایتخت یمن و کنترل دولت را در دست گرفتند. باوجود این، دولت آمریکا همچنان به ستایش اقدامات ضد تروریستی اش در یمن ادامه داد و آن را الگویی برای موفقیت خواند. این درحالی بود که از زمان مجبور شدن منصور هادی رئیس جمهور یمن به فرار، آمریکا در میدان یمن، هیچ شریکی نداشت. جاش ارنست سخنگوی دولت آمریکا در اقدامی تعجب آورتر که فقط می توان آن را مصداق اقدامی از روی غفلت توصیف کرد در پاسخ به این سئوال که باتوجه به سقوط دولت یمن و خروج همه نیروهای نظامی آمریکا از یمن ازجمله نیروهای ویژه آمریکا از این کشور، آیا بازهم می توان یمن را الگویی موفق توصیف کرد گفت بله می توان این توصیف را مطرح کرد.

این درحالی است که همه شواهد، برخلاف این سخن بود. سئوال مطرح این است که حالا در چه وضعی قرار داریم. سئوال مهمی که باید پرسیده شود همین سئوال است. منصور هادی مجبور به فرار شد. عربستان سعودی هدایت ائتلافی از بیش از ده کشور عربی را هدایت کرد و عملیات طوفان قاطعیت را شروع کرد. این عملیات تاکنون فقط بر حملات هوایی متمرکز بوده است. اما می تواند در آینده نزدیک، دربرگیرنده استفاده از نیروهای زمینی هم باشد.

ایران احساس می کند در یمن جسارت بیشتری پیدا کرده است؛ زیرا از طریق مذاکرات، بر دولت آمریکا نفوذ کسب کرده است اما باید خاطر نشان کنم کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای عضو شورای همکاری های خلیج فارس مواضع قاطعی علیه ایران اتخاذ کرده اند و در بازی یمن وارد شده اند. باوجود اقدامات این کشور، حوثی ها عملا درمقایسه با دوره پیش از اقدام عربستان سعودی، سرزمینهای بیشتری را در یمن در اختیار خود دارند. سفارت خانه ما تعطیل شده است. نیروهای ما از یمن خارج شده اند. دیگر دولت منصور هادی نیز وجود ندارد که بتوان از آن سخن گفت. القاعده در شبه جزیره عربی از این درگیری ها سوء استفاده کرده است و از وخیم تر شدن اوضاع در یمن بهره برداری می کند. نشانه چندانی از تحرکات این گروه مشاهده نمی شود.

من نگران هستم که القاعده شبه جزیره عربستان در شرق یمن قدرت پیدا کند و عملا هیچ اقدامی علیه آن صورت نپذیرد و بتواند در این شرایط به جذب نیرو و آموزش دادن به نیروهایش استفاده کند. نباید فراموش کرد که القاعده شبه جزیره عربستان بود که مسئول حملات پاریس در چند ماه پیش بود. همین گروه بود که چند ماه پیش به یک زندان حمله کرد و صدها زندانی این زندان ازجمله عوامل برجسته القاعده شبه جزیره عربی را آزاد کرد. رهبران القاعده شبه جزیره عربی ازپیروان اسامه بن لادن هستند و همانند بن لادن به دنبال آن هستند که به اهداف غربی ازجمله اهداف موجود در خاک ایالات متحده حمله کنند.

گفته می شود ایران یک ناوشکن دریایی به نزدیک یمن عازم کرده است. ایران بازی خطرناکی را در یکی از مهمترین آبراههای جهان در خلیج عدن به راه انداخته است. این منطقه، دروازه ارتباطی بین اروپا و خاورمیانه است. نباید به ایران اجازه داده شود تنش ها را در این منطقه تشدید کند یا اینکه بتواند در خطوط کشتیرانی اخلال بوجود بیاورد. باوجود این، شاهد آن هستیم که دولت آمریکا همان اشتباهی را که درباره سوریه مرتکب شد درباره یمن مرتکب می شود. یمن در حال حاضر همانند سوریه در بخش اعظمی از این کشور در هرج و مرج کامل به سر می برد که تاحدود زیادی علت این مسئله، خصومت ایران و دخالتهای ایران است. ما باید از تجربه سوریه درس بگیریم و به صورت مستقیم به بحران یمن بپردازیم. ما باید راهبردی جامع در این خصوص داشته باشیم قبل از اینکه بیش از پیش از کنترل خارج شود.

بدون پرداختن به مسائل اساسی مشکل یمن، نمی توان براساس طرح شورای همکاری های خلیج فارس برای شروع مجدد گفتگوهای ملی در یمن که در اوایل سال 2014 بی ثمر پایان یافت، به هیچ راه حل سیاسی برای یمن دست یافت. حوثی ها به اکراه در گفتگوهای ملی یمن شرکت داشتند. اما کاملا روشن بود که آنها علاقه ای ندارند از قدرت دولت مرکزی چشم بپوشند. به همین علت بود که آنها از گفتگوهای ملی خارج شدند. این گفتگوهای ملی به نتیجه ای نرسید و حوثی ها کنترل صنعاء پایتخت یمن را در دست گرفتند و حالا کنترل بخشهای دیگری نیز در یمن در دست دارند. سئوال مطرح این است چه چرا در چنین شرایطی دولت آمریکا فکر می کند شرایط تغییر کرده است و درنتیجه، می توان به آشتی رسید.

تا زمانی که حوثی ها حاضر نباشند از قدرت دست بکشند و تازمانی که ایران از این افراد حمایت می کند، این تصور که می توان به راه حل سیاسی در یمن رسید، ساده لوحانه و خطرناک است؛ همانطور که ساده لوحانه و خطرناک است اگر تصور کنیم تازمانیکه بشار اسد در مسند قدرت باقی بماند می توان به راه حلی سیاسی دست یافت. آنچه مضحک تر است این است که امروز ایران ظاهرا طرح صلحی برای یمن پیشنهاد کرده است! این همان ایرانی است که از چنگال تروریستی خود در سراسر منطقه استفاده می کند تا منافع ایالات متحده را با دادن سلاح و نیرو به منظور بی ثبات کردن هرچه بیشتر کشورهای همسایه اش، تضعیف کند.

با همه این اوصاف، امیدواریم امروز از دولت آمریکا بشنویم که طرحی جامع برای یمن دارد و اینکه چگونه می توان به راه حلی سیاسی در یمن رسید و نه اینکه فقط از روند آشتی در این کشور حمایت کرد. باید به شکاف اطلاعاتی موجود در توانمندی های ضدتروریستی در یمن پرداخت و در عین حال، به وضع در حال وخیم تر شدن اوضاع انسانی در یمن نیز پرداخت. اگر ما در یمن به همان صورتی عمل کنیم که در سوریه عمل کردیم، احتمالا شاهد بحرانی مشابه در یمن خواهیم بود به صورتی که جنگی بی پایان شروع شود ، گروههای تروریستی خطرناک، قدرت بگیرند و بحران حاد انسانی در این کشور بروز کند و قدرت ایران در منطقه افزایش یابد».

در ادامه این جلسه، تعدادی از اعضای کنگره آمریکا، ایران را به دخالت در امور یمن و تلاش برای تولید موشکهای بالستیک قاره پیما متهم کردند.

 

جرالد ای کانولی (Gerald E. Connolly) عضو دموکرات کنگره آمریکا از ایالت ویرجینا در ادامه جلسه استماع کمیته خاورمیانه و شمال آفریقا که یکی از کمیته های فرعی کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا است درباره مسائل یمن گفت: «سخنانی که در این جلسه مطرح شد ناظر به این مضمون است که همه مشکلات بوجود آمده در یمن یا سوریه به علت سیاستهای اجرا شده یا کارهای انجام نشده، رئیس جمهور اوباما و دولت او است.

این سخن با واقعیت هیچ تناسبی ندارد. بی ثباتی ذاتی در یمن، فقط به دوره دولت کنونی آمریکا محدود نمی شود. یمن به صورت ذاتی بی ثبات است. نیروهای مختلف شبه نظامی و جهادی در یمن حضور دارند. کنترل شهرها و شهرکهای این کشور به صورت مرتب بین گروههای مختلف جابجا شده است. تلاشهایی در جریان است تا این کشور بار دیگر به وضعی برسد که در گذشته بوده است. بی ثباتی در منطقه خاورمیانه، تقصیر هیچیک از دولتهای آمریکا نیست. سوال مطرح این است که وقتی هیچ گزینه خوبی وجود نداشته باشد، چه کاری می توان انجام داد. چگونه می توان به صورت غیرمستقیم برای بروز نتیجه ای مثبت در مسائل مطرح، نقش آفرینی کرد.

با این اوصاف، به نظرم درست نیست که همه تقصیرها درباره مسائل یمن به گردن دولت آمریکا بیفتد به گونه ای که این دولت، قدر قدرت کل منطقه درنظرگرفته شود. چنین سخنانی فایده ای ندارد».

 

استیو شابوت (Steve Chabot) عضو جمهوری خواه کنگره آمریکا در ادامه این جلسه گفت: «درست است که مشکلات یمن از سالها قبل وجود داشته است اما باید توجه داشت که این مشکلات در دوران مسئولیت دولت کنونی آمریکا بدتر شده است. دولت کنونی آمریکا مدعی است عملکردش در یمن موفقیت آمیز بوده اما می بینیم که وضع یمن به هرچیزی شبیه است به غیر از موفق بودن. مشکل نگران کننده نقش ایران در این زمینه است. ایران در حال حاضر حدود چهار تا پنج پایتخت کشورهای منطقه را در کنترل خودش دارد. این وضع بسیار خطرناک است».

 

برایان هیگینز (Brian Higgins) دیگر عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا در ادامه این جلسه گفت: «یمن یکی از مناطق مشکل دار در خاورمیانه است. آمریکا منافع زیادی درمنطقه دارد و نقش آفرینی زیادی برای استقرار ثبات در این منطقه دارد. شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه ای برای تحریم فروش سلاح به شبه نظامیان حوثی تصویب کرده است. این قطعنامه از نظر حقوقی الزام آور است و فروش سلاح به حوثی ها و سه رهبر حوثی ها و پسر رئیس جمهور سابق یمن را تحریم می کند. باید دید این قطعنامه چه تاثیری بر تحولات جاری در یمن خواهد داشت».

جُو ویلسون (Joe Wilson) دیگر عضو جمهوری خواه مجلس نمایندگان آمریکا در ادامه این جلسه گفت:« من به شدت نگران اوضاع یمن هستم و اینکه این تحولات چه پیامدهایی برای امنیت آمریکا و متحدانش خواهد داشت. من نگران تخلیه نیروهایمان از یمن هستم. من نگران قدرت گرفتن دولت اسلامی عراق و شام(داعش) در منطقه هستم. وضع عراق نگران کننده است. رژیم ایران ایدئولوژی دارد که شعارش مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل است. ایران در ادامه حرکتش در مسیر توانمندی هسته ای به ساخت موشک نیز مبادرت کند. ایران موشکهای بالستیک قاره پیما می سازد که می تواند تهدیدی برای آمریکا و خانواده های آمریکایی باشد. من به شدت نگران هرج و مرج و جنگ داخلی در سوریه هستم. باراک اوباما خط قرمزی برای سوریه مشخص کرد اما این خط قرمز هیچ اعتبار و ارزش جدی نداشت. با این اوصاف، نمی توان تجربه یمن را موفقیت آمیز توصیف کرد».

دیوید سیلینی (David Cicilline) عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا از ایالت رود آیلند در ادامه این جلسه گفت:« سیر سریع وخامت اوضاع در یمن، سبب تعجب بسیاری در آمریکا شد. سالها یمن الگویی برای همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم بود. ایالات متحده از سال دو هزار و یازده بیش از نهصد میلیون دلار برای یمن هزینه کرده است تا از مقابله باتروریسم حمایت کندو از این مبلغ برای کمکهای بشردوستانه و مصالحه سیاسی در این کشور استفاده شود. اما وضع یمن کاملا متفاوت از گذشته است. بار دیگر شاهد آن هستیم که مناقشه ای در منطقه با حمایت ایران در جریان است. چگونه می توان با اقدامات حوثی ها مقابله کرد؟ چگونه می توان با متحدان منطقه ای در این زمینه همکاری کرد؟ وضع انسانی در یمن بسیار نگران کننده و وضع این کشور بسیار شکننده است».

گریس مینگ (Grace Meng) دیگر عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا در ادامه این جلسه گفت:« اقدامات حوثی ها غیرقانونی و غیردموکراتیک است. ایران از حوثی ها حمایت می کند تا حوزه نفوذ خود را در منطقه گسترش بدهد. اقدامات حوثی ها در یمن بسیار نگران کننده است و باید در این خصوص کاری انجام داد».

لوئیس فرانکیل (Lois Frankel) یکی دیگر از اعضای دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا در ادامه این جلسه گفت:« حوثی ها از حمایت گسترده ایران برخوردار هستند. حوثی ها از مدتها قبل در یمن فعال بوده اند. باید به نقش ایران در مسائل یمن توجه داشت. سوال مطرح این است که ایران تا چه اندازه مسائل یمن را در کنترل خود دارد؟ آیا اقدامات ایران فراتر از تامین مالی و تسلیحاتی حوثی ها است؟ آیا اقدامات ایران در یمن همانند اقدامات این کشور در عراق است؟»

تئودور دویچ (Theodore E. Deutch) یکی دیگر از اعضای دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا در ادامه این جلسه گفت: «القاعده درشبه جزیره عربی که در یمن فعالیت دارد تهدیدی جدی برای آمریکا به شمار می رود. این گروه حملات جدی علیه آمریکا انجام داده است. در یک سال گذشته حوثی های شیعه که مورد حمایت ایران هستند، کنترل خود را در یمن افزایش دادند و دولت را در یمن در دست گرفتند. حوثی ها منابع مالی و تسلیحاتی خوب و تجربه بسیاری در امور جنگی دارند. حوثی ها از حمایت ایران برخوردار هستند اما همانند حزب الله، عامل ایران نیستند.

مشخص نیست ایران تا چه اندازه از حوثی ها حمایت می کند. اما کاملا معلوم است که ایران به حوثی ها سلاح می دهد. هواپیماهایی که از ایران به یمن می آید حامل سلاح است. ایران به دنبال گسترش دادن حوزه نفوذ خود در منطقه است. سوال مطرح این است که آیا جنگ یمن، نشانه ای دال بر نزاع قدرت جدی در منطقه است؟ عربستان سعودی عملیات نظامی را با چند کشور دیگر در یمن شروع کرده است. آمریکا از این عملیات حمایت می کند. نکته مهم این است که ایالات متحده با متحدانش در حوزه خلیج فارس علیه اقدامات بی‌ثبات کننده ایران در منطقه همکاری کند. ایالات متحده باید اقدامات خود را درباره یمن افزایش بدهد.

ایران حامی تروریسم است. هفته گذشته شاهد آن بودیم که رهبر ایران در شبکه های اجتماعی به عربستان سعودی حمله کرد و وزیر دفاع ایران نیز از این سخن گفته که اقدامات عربستان در یمن وحشیانه است. وضع یمن با منافع ملی آمریکا مرتبط است. نمی توان اجازه داد گروههایی همانند القاعده در شبه جزیره عربی که در سال دو هزار و نه و سال دو هزار و یازده و دو هزار و دوازده کوشید به ایالات متحده حمله و از هرج و مرج در یمن سوء استفاده کند.

دولت ایالات متحده در تلاشها برای مقابله با تروریسم و امنیت منطقه ای همراهی خواهد کرد. مردم یمن از مدتهای طولانی قبل به علت مشکلات حاد اقتصادی متحمل مشکلات زیادی بوده اند. در سی سال گذشته جمعیت یمن چهار برابر شده است. درگیری ها در یمن نیز سبب شده است وضع انسانی یمن از گذشته بدتر شود. جامعه بین المللی باید از مردم یمن حمایت کند. باتوجه به خروج نیروهای آمریکایی از یمن، چه وضعی برای آینده این کشور متصور است؟ آیا راه حل نظامی برای یمن قابل اجرا است؟»

اخبار بین الملل - تابناک