5 دلیل برای اینکه روحانی رئیس‌جمهور خواهد ماند


اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , علیرضا اکبری

معاون امور مطالعات راهبردی وزیر دفاع دولت اصلاحات، بنیانگذار موسسه پژوهش‌های راهبردی تصمیم و دانش‌آموخته صلح‌سازی و حفظ صلح با ذکر پنج دلیل معتقد است که حسن روحانی سکاندار دولت دوازدهم نیز خواهد بود.

 علیرضا اکبری در «خبرآنلاین» نوشت: معتقدم موضوع انتخابات ریاست جمهوری، در میان مسایل ملی، از «اهم» آنهاست. انتخابات پیش رو، برای تعیین دوازدهمین رییس‌جمهور نیز فوق‌العاده مهم است زیرا این «مهم»، با تحولات و روندهای ماندگار و مؤثری در محیط‌های داخلی و خارجی کشور، مقارن خواهد بود.

 

به شدت معتقدم كه رياست جمهوري آقاي حسن روحاني براي چهار سال بعد نيز تداوم خواهد يافت. براي اين نظر، دلايلي محكم دارم:

 

يكم: علت موجبه رياست جمهوري آقاي روحاني، علت مبقيه آن نيز خواهد بود. از مهم‌ترين زمينه‌ها و علل انتخاب‌شدن روحاني در سال ٩٢، ضرورت‌هاي سياست خارجي و فيصله‌دادن به يك تعارض شديد و سرد ده ساله بود؛ همان امري كه به «برجام» منتهي شد. هنوز همان زمينه‌ها، علل و ضرورت‌ها باقي است. نه فقط اجراي برجام، بلكه «مديريت نامناسبات» فيمابين ايران و آمريكا، جوهر آن ضرورت است كه كماكان تداوم دارد.

 

دوم: تا آنجا كه در رويكرد محوري سياست خارجي جمهوری اسلامی ايران، تغييري اعمال نشود، وضعيت روابط خارجي ايران و نيز ضرورت‌هاي اقتصادي كشور، وجود يك دولت «مادِرِيت» (ميانه‌رو) و تقريبا تكنوكرات را در راس قوه اجرايي ايجاب مي‌کند. دولت آقاي حسن روحاني در بين همه احتمالات، بهترين خصوصيات را از هر لحاظ داراست.

 

سوم: در بين خطوط سياسي داخلي و چهره‌هاي متعلق به هر گرايش، هيچ شخصي نيست كه امكان، صلاحيت، قابليت و مقتضيات «رياست جمهوري» را در حد و اندازه آقاي روحاني داشته باشد. سوابق و لواحق آقاي روحاني و موقعيت خاص ايشان در مقايسه با ديگر «رجال سياسي» كشور كه در مظان «رياست جمهوري» مي‌گنجند، به مراتب مشعشع‌تر و پر و پيمان‌تر است.

 

چهارم: آقاي روحاني طي سي و هشت سال اخير، اثبات كرده است كه قواعد بازي را به خوبي مي‌شناسد و رعايت مي‌كند، از خطوط قرمز «نظام» را كاملا آگاه است و رعايت مي‌كند، تابعيت و التزام عملي قابل ملاحظه نسبت به اركان و اصول موضوعه نظام دارد، قابليت اعتماد لازم را از خود اثبات كرده، قواره رسمي سياست خارجي را آنگونه كه مركزيت نظام تأييد مي‌كنند، مي‌تواند اداره كند، در سياست‌هاي داخلي و اقتصادي كشور، در حد ضرورت‌هاي نظام، ايفاي نقش مي‌كند، در امور نظامي، دفاعي و امنيتي داراي تجربه و سابقه‌اي كم‌نظير است و در سطح ملي، به شدت «ماموريت‌پذير» است.

 

پنجم: آقاي روحاني، يك روحاني است و اصولا به بال راست و اصولگراي نيروهاي انقلاب تعلق خاطر دارد، داراي گرايشات مدرنيستي است و روابط عميقي با نيروهاي تكنوكرات دارد، در حفظ مناسبات با جريانات نوگرا و اصلاح‌طلب كشور از ذكاوت و سابقه قابل ملاحظه‌اي برخوردار است، سعي در حفظ اعتدال و گرايش به توسعه از ويژگي‌هاي بارز ايشان است و در حفظ مناسبات سياسي مملكت، با كشورهاي مهم جهان به‌ويژه غربي و نيز كشورهاي مهم منطقه، داراي ظرفيت و استعداد قابل ملاحظه‌اي است.

 

اين پنج دليل و مجموعه خصوصيات آقاي روحاني در قياس با دو دسته از واقعيات محيط داخلي و خارجي كشور، جايگاه وي را در صدر احتمالات منتخب بعدي رياست جمهوري، به شدت استحكام بخشيده است.

 

شرح واقعيت محيط داخلي: هيچكدام از جريانات و گرايشات سياسي داخل كشور قادر نيستند چهره‌اي را به ملت عرضه كنند كه بتواند بر جذابيت‌هاي آقاي روحاني در تامين مقتضيات موقعيتي بقاي نظام، غلبه كند.

 

شرح واقعيت محيط خارجي: تا زماني كه وضعيت «نامناسبات» فيمابين ايران و آمريكا، در نقطه كنوني يعني نقطه تعادل ميان تضاد و توافق قرار داشته باشد، موقعيت دولت روحاني نيز مستحكم است. اگر وضعيت مذكور به سمت «تضاد يا توافق» حركت كند، آنگاه احتمال ضرورت جايگزيني دولت، با خصوصياتي متفاوت از دولت روحاني، به شدت افزايش خواهد يافت و اين جابجايي، ضرورت جدي خواهد يافت.

 

هم اينك اما نوعي آرامش و سكون تامل‌برانگيز بر اين وضعيت حاكم است. بين سه تا شش هفته تا محدوده زماني تعيين‌كننده دولت دوازدهم، باقي مانده است. تحولات اين مدت، به شدت حائز اهميت خواهد بود.