رسوایی نقل و انتقالاتی باشگاه استقلال!


اخبارورزشی,خبرهای  ورزشی,باشگاه استقلال

بررسی تاریخی پرونده شیحی نشان می دهد که مدیران این باشگاه با وجود محرومیت از خرید بازیکن، قراردادهای سنگینی امضا کردند که حالا باید هزینه آن را بپردازند.

به گزارش ورزش سه، بنابر مدارکی که در باشگاه استقلال موجود است نامه فیفا مبنی بر محرومیت استقلال از نقل او انتقالات روز دوم دی به این باشگاه ارسال شده بوده است.

 

روز سه شنبه مشخص شد که باشگاه استقلال از سوی فیفا به دلیل تاخیر در پرداخت مطالبات شیحی محروم شده است اما مدیران آبی قبل از این تاریخ از محرومی خود مطلع شده بوده اند و هیچ کس نمی داند آنها با چه منطقی فصل نقل و انتقالات را آغازکرده و حتی اقدام به پرداخت پول به چپاروف کرده اند!

 

آنچه در حول و حوش این اتفاق باشگاه استقلال در فصل نقل و انتقالات رخ داده قابل باور نیست و حقیقت همان چیزی است که منصوریان گفته ، این که در باشگاه افرادی وجود داشته اند که از محرومیت نقل و انتقالاتی باشگاه با خبر بوده اند و البته این افراد احتمالا آدم های دیگری غیر از آنهایی هستند که در لفافه از آنها اسم برده شده است.

 

در این مطلب ، توالی زمانی اتفاقات باشگاه استقلال را مر ور می کنیم:

 

19 خرداد: عادل شیحی، هافبک مراکشی استقلال از سوی علیرضا منصوریان، سرمربی استقلال در لیست مازاد این باشگاه قرار گرفت تا دوران حضور کوتاه و کم اثر او در استقلال به پایان برسد. این بازیکن در نیم فصل با قراردادی به مدت 6 ماه راهی استقلال شد و زمانی که از جمع آبی ها جدا شد، طلبی 48 هزار دلاری داشت.

 

24 آبان: با اعلام پندار توفیقی 1 میلیارد تومان از حساب باشگاه استقلال برداشته شد. پس از این اتفاق مشخص شد که مسعود معینی عضو هیات مدیره این باشگاه با تعلل در امضای چک خروج پول از باشگاه باعث شده تا این پول از حساب آبی ها به نفع اداره مالیت برداشته شود. طلب حدودا 200 میلیون تومانی (48 هزار دلاری) عادل شیحی قرار بود با این پول پرداخت شود.

 

19 آذر: مدیرعامل استقلال می گوید 8دسامبر (19آذر) نامه ای از کمیته حل اختلاف فیفا دریافت کردند و به این باشگاه برای پرداخت بدهی شیحی مهلت یک هفته ای داده شده است. به این ترتیب آبی ها تا 15 دسامبر (26 آذر) مهلت داشتند تا برای اینکه از سوی فیفا با محرومیت اول یعنی عدم حضور در نقل و انتقالات رو به رو نشوند، این بدهی را پرداخت کنند.

 

2 دی: فیفا در این روز، نامه ای به فدراسیون فوتبال ایران ارسال کرده و در آن می گوید که باشگاه استقلال به دلیل عدم پرداخت پول شیحی، اجازه نقل و انتقال ندارد. در این نامه اعلام می شود اگر این باشگاه پول را در فرصت مقرر جدید پرداخت نکند، جریمه دیگر یعنی کسر امتیاز نیز شامل آنها خواهد شد. این نامه از سوی فدراسیون به باشگاه استقلال پاراف شده و مسئولین استقلال این نامه را دریافت کرده و از محرومیت خود آگاه شدند.

 

8دی: باشگاه استقلال پس از اطلاع از محرومیت، بدهی شیحی را پرداخت می کند. شواهد نشان می دهد مدیران استقلال تصور می کردند حالا که این بدهی را با تاخیر پرداخت کردند، محرومیت های قبلی شامل حال آنها نمی شود و آزادانه در بازار نقل و انتقالات شروع به عقد قرارداد با بازیکنان جدید کردند و البته سرمربی باشگاه را از این موضوع آگاه نکردند.

 

26دی: چپاروف با امضای قراردادی به استقلال پیوست. این بازیکن پس از امضای قرارداد راهی کشور خود شد و مقرر شد تا برای ثبت رسمی قرارداد در هیات فوتبال و دریافت ITC بامداد شنبه 2 بهمن به تهران بازگردد.

 

3بهمن: چپاروف در موعد مقرر به تهران بازگشت اما زمانی که استقلالی ها تصمیم داشتند تا کارت بازی این بازیکن را دریافت کنند، متوجه شدند فیفا این باشگاه را از نقل و انتقالات منع کرده است و اجازه جذب بازیکن ندارند. این اتفاق به دلیل بازی حساس آبی های تهرانی با نفت آبادان رسانه ای نشد.

 

4 بهمن: مدیرعامل استقلال در تماسی شبانه بعد از اینکه تیموریان و چپاروف در تمرین حاضر می شوند، به منصوریان می گوید که اجازه جذب این بازیکنان را ندارند و فعلا نمی توانند خریدی داشته باشند.

 

5 بهمن: این خبر از طریق رسانه ها اطلاع رسانی می شود و مدیران استقلال 3 روز بعد از اینکه از این موضوع مطمئن می شوند، در فاصله 6 روز تا پایان نقل و انتقالات به فیفا و کمیته حل اختلاف برای این پرونده نامه نگاری می کنند اما به نظر می رسد دیگر راهی برای بازگشت این حکم نیست. فیفا در موارد مشابه باشگاه های بزرگی مانند اتلتیکو مادرید، بارسلونا و رئال مادرید را محکوم کرده است و تخفیفی به این باشگاه ها در احکامی از این دست نداده است.

 

به این ترتیب بر اساس اسنادی که در باشگاه استقلال، فدراسیون فوتبال و فیفا به ثبت رسیده مشخص است که آبی ها در حالیکه از این حکم اطلاع داشتند، بی توجه به محرومیت از خرید بازیکن وارد بازار نقل و انتقالات شدند و قرارداد هایی را با دو بازیکن به امضا رساندند که این دو قرارداد برای این باشگاه زیان بار خواهد بود و ضرر هنگفت مالی معادل 5/2 میلیارد تومان (500 هزاردلار قرارداد چپاروف و حدود 600 میلیون تومان قرارداد تیموریان) به همراه دارد.