ساخت نسل جدید سمعک با الهام از حشرات


اخبارعلمی  ,خبرهای  علمی , نسل جدید سمعک

محققان دانشگاه تورنتو دریافتند که ساختار شنوایی نوعی پشه بومی مکزیک به نام Orima ochracea می تواند الهام بخش تولید نسل جدیدی از حسگرهای صوتی با قابلیت کاربرد در سمعک باشد.

 به گزارش ایرنا از ساینس دیلی، این حشره ساختار شنوایی بسیار خاصی دارد که دقیق‌ترین سیستم شنوایی مستقیم را در بین جانوران فراهم می‌کند. گوش‌های این حشره بر خلاف بسیاری از جانوران، دارای ساختاری متصل به هم هستند و ورود صدا از یک گوشی موجب لرزش ساختارهای شنوایی گوش دیگر هم می‌شود که این تفاوت زمان بین شنیدن صداها توسط گوش‌های حشره، امکان تشخیص جهت صوت را فراهم می‌کند.

 

پشه‌های ماده از این مکانیزم برای تشخیص جهت و مبدا صدای پشه‌های نر بهره می‌برند.

 

محققان با الهام از این ساختار شنوایی نسل جدیدی از فناوری‌ها از جمله میکروفون‌های جهت‌دار مورد استفاده در سمعک را تولید کرده‌اند. اما این ساختار دارای یک نقطه ضعف مهم است که یکی از بزرگترین چالش‌های مهندسان در ساخت سمعک محسوب می‌شود.

 

این چالش، فراهم کردن امکان شناسایی صداها و تشخیص مبدا آن‌ها در بین مجموعه‌ای از اصوات است. متاسفانه ساختار شنوایی پشه Orima ochracea نیز راهکار مناسبی را در اختیار نمی گذارد و زمانی که صداهای منحرف‌کننده با شدت زیاد برای پشه پخش می‌شود، آن هم به اشتباه تصور می‌کند که صدا از جهت خاصی به گوش می‌رسد و حواس آن از صدای پشه نر منحرف می‌شود.

 

محققان امیدوارند با انجام بررسی‌های بیشتر راهکار مناسبی را برای حل این مشکل بیابند.

 

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه eLife منتشر شده است.