تکرار واترگیت برای ترامپ؟


اخباربین الملل,خبرهای   بین الملل, ترامپ

دست‌نوشته‌های رئیس F.B.I نشان می‌دهد دونالد ترامپ، در دیداری با کومی او را به پایان دادن به تحقیقات در مورد مایکل فلین، مشاور پیشین امنیت ملی دعوت کرده بود. به دنبال انتشار این یادداشت‌ها، جان‌مک‌کین سناتور ارشد جمهوری‌خواه گفته است که رسوایی‌های دولت ترامپ اکنون «به ابعاد واترگیت» رسیده است. دیوید گرگن که مشاور چند رئیس‌جمهور بوده گفت: «فکر می‌کنم اکنون در منطقه استیضاح هستیم.»

 به گزارش دنیای اقتصاد، کومی به جنگ علنی با ترامپ برخاست. او روز گذشته به‏طور غیرمستقیم و از طریق واسطه‏هایش به شایعات چند روز گذشته مهر تایید زد. به گزارش سی‏ان‏ان یک هفته بعد از اخراج جیمز کومی، رئیس برکنار شده پلیس فدرال آمریکا بخشی از دست نوشته‏های روزانه او منتشر شده است که نشان می‏دهد دونالد ترامپ، رئیس ‏جمهور آمریکا در دیداری با کومی او را به پایان دادن به تحقیقات در مورد مایکل فلین، مشاور پیشین امنیت ملی دعوت کرده بود.

 

همچنین روزنامه نیویورک‏تایمز گزارش خود را به نوشته‏ای که بعد از گفت‏وگوی جیمز کومی در ۱۴ فوریه با دونالد ترامپ نوشته شده، مستند کرده است. طبق آنچه از این یادداشت‏های روزانه کومی به‏دست آمده، ترامپ در مورد تحقیقاتی که وی در دست انجام داشته، به او گفته است: «من امیدوارم که شما این مساله را رها کنید.»

 

ترامپ بارها به کومی گفته بود که فلین آدم خوبی است و هیچ اشتباهی مرتکب نشده است اما کومی تنها پاسخ داده است: «من تایید می‏کنم که او آدم خوبی است.»

 

این نوشته بخشی از خاطرات روزانه کومی است که از سوی منابع مستقل از جمله خبرگزاری آسوشیتدپرس تایید شده است اما شبکه خبری سی‏ان‏ان گفته است که این سند را رویت نکرده اما به منابع ناشناس که صحت این نوشته را تایید کرده‌اند، استناد می‏کند.

 

کاخ سفید تکذیب کرد

در حالی که ترامپ هنوز متهم است که در دیدار با وزیر امور خارجه روسیه، اسرار طبقه‏بندی شده را به لاوروف، گفته و هنوز به‏خاطر این مساله تحت فشار است، با این حال موضوع جدید حکایت از آن دارد که ترامپ برای ادامه ریاست‏جمهوری دوران آسوده‏ای نخواهد داشت. برخی از نمایندگان کنگره خواستار استیضاح ترامپ شدند. آدام شیف، بلندپایه‏ترین مقام حزب دموکرات در کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان گفت که این «مداخله» از سوی ترامپ اگر دقیق باشد معادل «مداخله یا کارشکنی در روند تحقیقات» است.

 

بنا به گزارش ها جان مکین سناتور ارشد جمهوری خواه گفته است که رسوایی‏های دولت ترامپ اکنون «به ابعاد واترگیت» رسیده است. دیوید گرگن که مشاور چند رئیس‏جمهور بوده گفت: «فکر می‏کنم اکنون در منطقه استیضاح هستیم.»

 

اگنس کینگ، عضو مستقل سنا، در پاسخ به سوال سی‏ان‏ان که آیا به یک استیضاح احتمالی نزدیک می‏شویم، گفت: «باید بگویم بله، چون کارشکنی در مسیر عدالت یک جرم جدی است.» قوانین آمریکا تصریح می‏کند که امکان طرح اتهام علیه هر کسی که «در یک روند رسمی کارشکنی، نفوذ یا مانع‏تراشی می‏کند یا در جهت آن تلاش می‏کند» وجود دارد.

 

در واکنش به سند منتسب به کومی، کاخ سفید این گفته‏ها را به ‏سرعت تکذیب و اعلام کرد، ترامپ هرگز خواستار پایان هیچ تحقیقاتی نشده، از جمله تحقیقات علیه فلین. کاخ سفید گفته است: رئیس‏جمهور آمریکا احترام زیادی برای همه تحقیقات و همه مقام‏های مجری قانون قائل است.

 

به گفته کاخ سفید این سند محتوای گفت ‏وگو بین ترامپ و کومی را دقیق بازتاب نداده است. پلیس فدرال آمریکا موضع‏گیری در این مورد را رد کرده است. روزنامه نیویورک‏تایمز، این نوشته را در اختیار ندارد و نتوانسته به‏طور مستقل آن را مطالعه کند. اما منبع این خبر دو نفری هستند که از موضوع آگاهی دارند. یکی از آنها پاراگراف‏هایی از متن را قرائت کرده است. یکی از افراد مورد اعتماد کومی که این سند را خوانده، گفته است این روزنامه محتوای گفت‏وگوی ترامپ و کومی را درست بازتاب داده است.

 

ترامپ روز ۹ مه جیمز کومی را اخراج کرد. کومی از جمله تحقیقاتی را در دست داشت که محور آن نفوذ احتمالی روسیه بر انتخابات ریاست‏جمهوری آمریکا به نفع ترامپ بود. مایکل فلین، مشاور پیشین ترامپ در زمینه امنیت ملی اواسط فوریه بعد از آن که اذعان کرد، اطلاعات نادرستی در مورد تماس با سفیر روسیه ارائه کرده، از سمتش اخراج شد. او پیش از شروع ریاست‏جمهوری ترامپ به صورت غیرقانونی با سفیر روسیه مذاکره کرده و این گفت‏وگو را مخفی نگاه داشته بود.

 

هفته پر‏دردسر برای ترامپ چگونه شکل گرفت؟

گزارش‏های تازه در حالی منتشر شده که طی یک هفته گذشته، موضوع برکناری جیمز کومی، واکنش‏ها به آن، دیدار ترامپ با مقام‏های روسیه و در نهایت انتشار جزئیاتی در مورد گفت‏وگوهای رئیس‏جمهوری آمریکا و وزیر خارجه روسیه، در مرکز توجهات قرار گرفته‏ است.

 

جیمز کومی در 9 ماه مه از ریاست اف‏بی‏آی برکنار شد. یک روز بعد دونالد ترامپ با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه و سرگئی کیسلیاک، سفیر روسیه در واشنگتن دیدار کرد. در روز 15 ماه مه شماری از رسانه‏ها و خبرگزاری‏ها به نقل از مقام‏هایی که نامشان فاش نشده گفتند در این دیدار، ترامپ «اطلاعاتی سری» در مورد «داعش» در اختیار مقام‏های روس گذاشته ‏است. توییت ترامپ نشان می‏دهد که وی در دیدار با لاوروف اطلاعات حساسی را در اختیار روس‏ها گذاشته است.

 

در این ‏باره رئیس ‏جمهوری ایالات‏متحده نیز از تصمیم خود برای در میان گذاشتن برخی اطلاعات «مربوط به تروریسم و امنیت خطوط هوایی» با مقام‏های روسی دفاع کرده و گفته که این اقدام «حق مسلم» او است. بنا بر تازه‏ترین گزارش‏ها، رئیس پیشین اف‏بی‏آی، خواسته مطرح‏شده از سوی رئیس‏جمهوری برای پایان دادن به تحقیقات در مورد مایکل فلین را در یادداشت‏های خود این‏گونه شرح داده ‏است: «امیدوارم موافق این موضوع باشی که این جریان تمام شود برود؛ فلین تمام شود، برود. او انسان خوبی ا‏ست.»

 

مایکل فلین پس از انتشار گزارش‏ها در مورد «تماس» با سفیر روسیه در آمریکا و «گفت‏وگو در مورد تحریم‏های اعمال‏شده»، در ماه فوریه از مقام خود کناره‏گیری کرد. او در نامه کناره‏گیری خود اذعان کرد که در فاصله بین دوره انتقالی دولت ترامپ با دولت گذشته، تماس ‏های متعددی با سفیر روسیه در آمریکا داشته و به مایک پنس، معاون رئیس‏جمهوری اطلاعات «ناقصی» درخصوص محتوای این تماس ‏ها ارائه کرده است. نیویورک‏تایمز می‏نویسد در جریان دیدار رئیس پیشین اف‏بی‏آی و رئیس‏ جمهوری آمریکا در کاخ سفید، دونالد ترامپ در عین حال از درز اطلاعات دولتی به رسانه‏ها انتقاد کرده و از جیمز کومی خواسته تا مساله تعقیب قانونی خبرنگاران برای انتشار اطلاعات محرمانه را در نظر بگیرد.

 

واکنش‏ها در کنگره چگونه بود؟

کاخ سفید که در مورد موضوع قبلی از در تکذیب وارد شده بود، این‏بار نیز به همان شیوه متوسل شد. کاخ سفید در بیانیه‏ای که واکنش نمایندگان کنگره را در پی داشت، اعلام کرد: «این نوشته، تصویری حقیقی و دقیق از گفت‏وگو بین رئیس‏جمهوری و جیمز کومی نمی‏دهد، رئیس‏جمهوری هرگز از کومی یا هیچ‏کس دیگری نخواسته تا به روند هیچ‏یک از تحقیقات خاتمه دهند.» همین بند از بیانیه اما با واکنش تند نمایندگان دموکرات روبه‏رو شده است.

 

به نوشته نیویورک‏تایمز، نمایندگان دموکرات در کنگره آمریکا در مورد گزارش‏های تازه هشدار داده‏اند. سناتور دیک دوربین، دومین نماینده ارشد اقلیت دموکرات در مجلس سنا، گفته است این گزارش‏ها «یکی از جدی‏ترین اتهام‏هایی ا‏ست که می‏تواند علیه یک رهبر سیاسی مطرح شود.» رهبر دموکرات‏ها در سنا، چاک شومر نیز گفته است: «کشور در حال پس دادن آزمایشی بی‏سابقه است.»

 

شماری از نمایندگان جمهوری‏خواه نیز ابراز نگرانی کرده و خواستار رویت یادداشت‏های جیمز کومی که منبع گزارش‏های رسانه‏ای قرار گرفته، شده‏اند. جیسون چفتز، رئیس ‏جمهوری‏خواه کمیته نظارت در مجلس نمایندگان آمریکا که در حال انجام تحقیقاتی در مورد روسیه است نیز گفته این یادداشت‏ها نگرانی‏هایی را در مورد دخالت نامناسب در روند تحقیقاتی که در حال انجام است، ایجاد می‏کند. چفتز گفته کمیته او خواستار رویت یادداشت‏های جیمز کومی ا‏ست و در صورت لزوم آماده ‏است وزارت دادگستری را به ارائه گزارش‏ها مکلف کند.

 

یکی از منابع که خواسته ناشناس باقی بماند به سی‏ان‏ان گفته است که کومی یادداشت‏های فراوانی دارد که در آنها به دیدارهای خود با ترامپ اشاره شده و در برخی از آنها به شدت احساس نگرانی کرده است. این منبع اما می‏گوید که نمی‏داند کومی چه مقدار یادداشت در این‏باره دارد. به نظر می‏رسد یادداشت‏های کومی در واکنش به سخنان تهدید‏آمیز ترامپ بوده که به رئیس ‏برکنار شده اف‏بی‏آی گفته بود اگر با رسانه‏ها گفت‏وگو کند کاخ سفید نیز نوارهایی را که از وی ضبط کرده است منتشر می‏کند.

 

این منبع در این خصوص هم گفت: کومی مایل است محتوای این مکالمات ضبط شده منتشر شود. این فرد می‏افزاید: یکی از دلایل نوشتن این یادداشت‏ها این بوده است که کومی نتواند مستندات را درباره دیدارهایش با ترامپ اثبات کند، اما اگر نوارهایی وجود داشته باشد دیگر نیازی به این یادداشت‏ها هم نیست و کومی دوست دارد این نوارها را داشته باشد.

 

فضای ناامیدانه کاخ سفید

گفته می‏شود که پس از انتشار بخشی از یادداشت‏های کومی فضای ناامیدانه‏ای کاخ سفید را در بر گرفته است. یکی از جمهوری‏خواهان می‏گوید: همه این اتفاقات تقصیر ترامپ است اگر او گوش شنوایی داشت و به حرف‏های مشاورانش در بخش غربی کاخ سفید (بخش اداری) گوش می‏کرد الان موقعیت کاخ سفید این‏گونه نبود. البته این فضا پیش از انتشار یادداشت‏های کومی هم وجود داشت، زیرا کاخ سفید به‏دلیل مسائل مطروحه در دیدار با مقامات روسیه تحت فشار بود اما موضوع اخیر این فشارها را دو چندان کرده است.

 

نظرسنجی درباره استیضاح ترامپ

حدود نیمی از آمریکایی‌ها خواستار استیضاح رئیس‌جمهوری کشورشان هستند. نتایج نظرسنجی «پابلیک پالیسی» نشان می‌دهد ۴۸درصد آمریکایی‌ها معتقدند که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری کشورشان باید استیضاح شود. براساس نتایج این نظرسنجی، همچنین ۴۱ درصد شرکت‌کنندگان با موضوع استیضاح ترامپ مخالف هستند.

 

نتایج این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد به اعتقاد ۴۳ درصد از آمریکایی‌ها ترامپ دوره چهار ساله ریاست‌جمهوری خود را به پایان خواهد رساند و این در حالی است که ۴۵ درصد از شرکت‌کنندگان گفته‌اند، فکر نمی‌کنند که ترامپ بتواند دوره چهار ساله ریاست‌جمهوری خود را به پایان برساند.